SASFA - Banditer?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Fakkah, 3 Juli 2007.

  1. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Hello!

    Satt och läste lite på susning om SAS Flight Academy, och hittade något skräckinjagande.


    "Utbildningen kostar från 700 000 till 2 miljoner SEK. "


    Är det verkligen så att en typerating kostar från 700.000 till 2 miljoner kr?

    I det sammanhanget det stod i lät det nämligen som om det endast vore typeratingen som kostar så mycket, men vad jag har räknat ut så kommer min utbildning (från ruta noll till ATP+CPL att landa på ca 500.000 sek.

    Någon som har mer erfarenhet, som kanske gått privat väg från 0 till ATP & CPL? :q
     
  2. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Det är nog bättre att läsa på andra sidor än "susning".......

    CPL +ATPL-teori för SEK 526 000:--

    http://www.bfsaa.se/site.php?menuID=2&blockID=1&siteID=1

    MVH
    Håkan
     
  3. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Aha!
    Men det finns billigare vägar att gå än att ta en CPL + ATP för så mycket pengar. Men det är helt klart en plan b!

    Är utbildningen CSN berättigad?:p
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Ja.

    Mvh
    Fredrik
     
  5. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Har lite svårt att hitta på sidan, hur är det med boende och så? Får man betala de kostnaderna själv?

    Måste man ha PPL innan man åker ner, eller är det ett KRAV att man ska ha gått i a-jaur eller hässlö?

    Åldersgräns?

    Har fått för mig att det är en åldersgräns på 20 för att ta CPL eller om det var ATPL?
     
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Här har du ett dokument från BFSAA's hemsida som täcker in de flesta frågor du har:

    http://www.bfsaa.se/images/upload/pdf/ppp2007.pdf

    Kom gärna med frågor när du tagit del av det :)

    Mvh
    Fredrik
     
  7. Danny

    Danny Ny medlem

    Ett tips är att ta PPL på flygklubb och att sedan flyga det stora blocket timmar mellan PPL och IR (eller är det CPL?) också på en vanlig flygklubb. En del drar segelflygplan, andra blir flyglärare för att dryga ut kassan.
     
  8. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Tack för svaren!

    Jo jag hade tänkt det, dra på lite utflykter och dela på flygtimmarna med folk, att betala 95 h PIC från egen ficka blir en dyr historia!

    Granne med NKPNG's flygklubb har de fallskärmshoppare och nkpngs flygklubb är ägare av det 14sitsiga en motoriga propellerplanet (får köras med PPL). Tror nog jag kan dra in lite timmar på det :tupX2




    Edit:
    Läste att man behöver ha läst "Engelska, matte och Fysik" - Däremot står det inte att man behöver godkänt.
    Har Godkänt i allt förutom FyA, Kommer dem att ta in mig? :unsure
     
  9. Danny

    Danny Ny medlem

    Skulle inte räkna med det. Att ha läst ett ämne betyder nog att man har minst godkänt.
     
  10. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Okej.
    Valde natur i gymnasiet för att försöka klara Fy B, MaD, EnC, men blev bara MaC, EngB pga att mamma gick bort i mitten av tvåan vilket jag tog riktigt tungt och klarade inte av att vara i skolan under en längre tid.

    Fick erbjudande att gå om tvåan men fick veta att man kunde bli pilot privat väg, och eftersom jag fick försäkringspengar av mamma så kände jag att jag kan lägga dem på en utbildning. :tup
     

Dela sidan