Jag är lite sugen på att ta ett segelcert, eller kanske en motorseglarbehörighet i sommar. Jag har PPL för enmotor sedan ett par år, vilket rimligen borde förenkla inlärningen en aning. Vet någon ungefär hur mycket enklare/billigare det brukar bli att ta segelcert om man redan kan motorflyga? Och hur mycket mer teori behöver man läsa in? (jag har tex. hört att segelflygplan har något som kallas "sidroder", det måste jag förmodligen ta reda på hur det funkar )
Minst 30 flygningar varav minst 10 EK. Minsta flygtid 6 h. I övrigt allt efter lärares bedömning. Vissa övningar enligt utbildningsplanen skall genomföras. Detta kan du läsa om här: http://www.segelflyget.se/w/shbdocs/SHB610-2007.pdf
Ok! Gör man uppflygning för Luftis även för segel? Eller är det läraren som bedömer? Och finns det någon här som har erfarenhet av att flyga "i bägge världarna"?
För segelflygcertifikat behövs ingen uppflygning för Luftis. Allt är helt efter lärarens omdöme. När du gjort alla övningarna med godkänt resultat fyller man helt enkelt i papprena. Jag har väl en del erfarenhet av båda världarna då jag är både motorflyglärare och segelflyglärare.
Ok, tack Bodd för infon! Mer informellt, brukar motorflygare vara helt "gröna" som segelpiloter, eller har man mycket nytta av motorcert? Dvs, måste läraren ta allt från grunden eller blir det mer som en typinflygning?
Skulle nog kalla det för något mellanting. Det är ju fortfarande ett flygplan och beter sig som ett sådant så själva flygandet i sig brukar inte ta så lång tid att vänja sig vid. Däremot tillkommer det ju ett antal moment som man tidigare inte har stött på som motorflygare. Framför allt att lära sig bogsera och hänga bakom i ett stablit läge utan pendling. Andra saker man ska lära sig är att flyga termik och beräkna glidbanor etc. De erfarenheter jag har av att flyga in motorflygare på segelplan är att det brukar gå relativt smärtfritt och att utbildningsplanen är fullt tillräcklig i fråga om antalet flygningar/timmar.