Sjöbehörighet.

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Enzone, 14 April 2009.

  1. Enzone

    Enzone Ny medlem

    Hej på er alla.

    Nu är detta säkert en fråga som ni alla "skillade" piloter skrattar ut mig för.
    Men never the less:
    Krävs Sjöbehörighet på alla plan som landar och startar i vatten.
    Tex, en Cessna med flottörer vet jag att man måste ha sjöbehörighet för.
    Hur är det med t.ex. ett Seamax, är det samma krav där även fast den inte använder flottörer?
    I så fall vart kan man ta sjöbehörighet?:q
     
  2. pejron

    pejron Ny medlem

    Hej!

    En snabb googling gav följande:

    "Skillnadsutbildning krävs mellan
    1. sjöflygplan med flottörer,
    2. flygbåtar, och
    3. sjöflygplan med amfibieflottörer.
    Skillnadsutbildning ska genomföras med behörig flyglärare/instruktör och antecknas i sökandens flygdagbok.
    ...
    Att flyga in sig på amfibieflygplan/flygbåt är klassad som skillnadsutbildning och kan genomföras av behörig lärare och antecknas i flygdagboken, alltså inget flygprov."

    Hämtat från http://www.osfk.se/motorflyg/LFS_2008_sea.htm. Du kan säkert utbilda dig till sjöbehörighet hos dem. Good luck!

    /Peter
     
  3. aviator

    aviator Ny medlem

    Hej! Komplettering till Pejrons svar:
    Det som avses där är skillnadsutbildning mellan de olika kategorierna inom klassen "Single Engine Sea". Att gå från landfpl. till sjöfpl. innebär alltså KLASSinflygning, efter en stipulerad utbildningsgång på ca 10 h, och ett flygprov för Luftis (kostar multum tyvärr...). Klassbehörigheten skrivs in i certet. PC-kraven på sjö är på väg att harmoniseras med reglerna för SEP/land-PC-reglerna.
    Exakt samma utbildning kan UL-certare göra för UL-sjö-behörighet, men då utan flygprovskrav. Behörigheten skrivs in i flygdagboken.
    PPL-are med sjöbehörighet får flyga även UL-sjö efter samma BCL-mässiga principer som vid UL/land-typinflygning.
    Hälsn.,
    PER F.
    PPL/IR/sjö/ULFI/S
     
Laddar...

Dela sidan