Skillnadsutb DA-40TDi G1000?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Knorren, 11 September 2007.

  1. Knorren

    Knorren Medlem

    Någon som vet hur lång tid en skillnadsutbildning på en DA-40 TDi med G1000 kan ta i luften.
    Har tidigare PA28 och SK50 inom SEP.
     
  2. mcarlsson

    mcarlsson Ny medlem

    Jag ställde frågan till en flyglärare tidigare idag. Inflygning på DA40 är ca 4-5 flygtimmar, och att utbilda sig för garmin 1000 är 2-3 dagar marktid enligt honom.

    mvh

    Michael
     
  3. Knorren

    Knorren Medlem

    Hittade denna syllabus från Diamond och där pratas det om ca 40 min flygning vid en skillnadsutbildning (exkl groundschool för G1000), så 4-5 tim flygtid låter ju väldigt mycket måste jag säga?!?

    http://www.diamond-air.at/fileadmin/uploads/files/trainings/Internet_Info_Courses_for_Pilots_Rev7.pdf
     
  4. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    När vi hade köpt vår DA40 TDI och skolade in oss som var PA28-C172-mm piloter, hade vi en kväll där vi (3-4 timmar) gick igenom POH i grupp, sen blev det flygning på det (enskillt...). Kommer inte ihåg exakt men jag tror jag flög 1 timme ca.

    Nu pratar jag om en TDI utan G1000.

    Jag flög in mig på sporre i somras, och det tog lägre tid för mig än inflygning på DA40. Som jämförelse bara.
     
  5. Knorren

    Knorren Medlem

    Ska gå en 2 dagars G1000-kurs och sedan är det väl flygning, och jag hoppas att inte blir så avancerat när man endast ska flyga VFR med grejorna. Lite stall och vikning, typspecifika nödprocedurer och start&landning borde ju vara det som ska tränas. Men om man tränar hemma en del på G1000-simulatorn så borde man ligga lite på förkant.
    Är det något särskilt man bör beakta i hanteringen av en DA-40 TDi m a p flygegenskaper o dyl?
     
  6. DA

    DA Ny medlem

    Nej, inga konstigheter förutom att det är spak, hon har snälla stallegenskaper.

    Rätt långa vingar så den svänger inte jättekvickt och du har rätt mycket markeffekt.

    Komihåg att det är en svag motor bara, det kommer du märka direkt och i svängarna behövs det inte så mycket sidoroder.

    G1000 kommer du älska när du väl lärt dig hur den fungerar och alla hemliga funktioner dom inte nämner =)
     
  7. Knorren

    Knorren Medlem

    Tack för svaret!
    Har du någon erfarenhet om hur lång tid en inflygning tar?
     
  8. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Kan tillägga att den är en hal rackare! Det tål att tänkas på under inflygning så man får ner farten i tid.

    Landning utan klaff är intressant, 5-10 knop för snabbt över tröskeln och du flyter och flyter och flyter och du flyter osv och sen drar du på och går om. Där krävs planering! Full klaff bromsar däremot duktigt.

    Man sitter lite annorlunda (= mycket bättre) än i en PA28 tex, med resultatet att nosläget är ett helt annat. Jag kommer på mig själv med att sitta och "smygstiga" hela tiden om jag inte flugit DA40 på ett tag.

    Vad det gäller markeffekten anser nog jag att en PA28 påverkas mer av markeffekten än DA40
     
  9. Knorren

    Knorren Medlem

    Då är man influgen och klar då :)

    -En tvådagars teorikurs på Garmin 1000 och flyplanet avverkades först under en helg.
    -Skrev sedan två "skolprov" på G1000 och flygplanet.
    -Flög sedan 2 pass (2,7 tim block) där jag fick prova knappologi på G1000, branta svängar, stall&vikning, enkel navigering med G1000, autopiloten, start&landningar (inkl bedömningar), nödövningar inkl felfunktioner på G1000.
     
Laddar...

Dela sidan