Skip NQ?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Tomcaten, 7 April 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Halloj. Ja kommer att börja skola cpl, me o ir stegen i sommar//höst så fort jag är klar i princip med 100 pc/h samt teoriproven.

    Men ja har hört av en flygchef att jag behöver ha NQ innan och jag börjar misstänka att jag inte hinner med det nu.

    Finns det inget i cpl, me o ir som jag kan ta eller åtminstone påbörja utan att ha NQ?
    /M
     
  2. control

    control Välkänd medlem

    Det är väl skolornas manualer och inte regelverket som ställer dessa krav. Har du kollat med Airways på Hässlö, de brukar kunna komma på bra lösningar.

    Om det krisar helt skulle jag kunna tänka mig att köra en NQ kurs på ESSU/Kjula åt dig (På ÖSFK tillstånd med en DA20) men det är inte så kul att skola mörker under sommartid när man dessutom har lång resväg...
     
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Regelverket säger att du måste ha mörkerflygutbildning för att ta ett IR. Det ingår i CPL-utbildningen, men har du PPL så måste du ha NQ också.
     
  4. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Nej. Det vet jag att man kan inkludera 5 h NQ i sitt PPL eller inte.

    Jag gjorde ett par sökningar på några andra skolor och nästan alla skrev att NQ är förkunskapskrav innan man påbörjar ir, me o cpl skolning. Ja gav mig inte och kontaktade en skola som tillhandahöll ir, me o cpl och de kunde baka in NQ åt mig medan jag var igång med skolningen hos de. Skönt det ser ut att ordna sig.

    Håll tummar för mig eftersom uppflygning är inbokad nästa vecka!
     
Laddar...
Liknande trådar
  1. andreasvibo
    Svar:
    6
    Visningar:
    1,644

Dela sidan