Sportflyg eller privatflyg?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Adam, 19 September 2008.

  1. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Jag har länge tyckt att "privatflygare" låter lite snofsigt och tråkigt, och brukar därför föredra att beteckna mig "sportflygare". Så kallades det när jag var liten, och jag tycker att det låter trevligt. På senare tid har jag dock funderat lite: är "sportflyg" egentligen beteckningen på grenar som precisionsflyg och dylikt? Isf är det ju fel att kalla sig "sportflygare" när man inte tävlar i flyg. Hur använder ni andra termen "sportflyg"?

    I idrottsvärlden brukar man säga "motionär" om de som idrottar utan tävlingssyfte (tex joggare). Är jag kanske "motionsflygare"? :e
     
  2. Domino

    Domino Ny medlem

    Kikade runt lite och hittade en icke-vetenskaplig definitionslista.

    Privatflygplan
    är i allmänhetens ögon små enmotoriga kolvmotorflygplan – men även en jumbojet kan ju i och för sig vara privatägd. Ett flertal berömdheter äger stora, jetdrivna trafikflygplan, som inte alls går i trafik! Hur man definierar flygplan kan alltså bero på ur vilken vinkel man betraktar det hela.

    Klubbflygplan
    är i allmänhetens ögon detsamma som privatflygplan.

    Sportflygplan
    låter för de flesta som privatflygplan, men här hittar man även s.k. ultralätta flygplan, motorsegelflygplan m.m. Även rena tävlingsflygplan kan sägas ligga i denna kategori.

    Allmänflygplan
    låter för de flesta som privatflygplan, men här hittar vi även affärsjetflygplan, som kan vara tvåmotoriga sådana med 6-8 platser, men även ganska stora saker som kan ta Atlanten i ett hopp. En del av dessa är utomordentligt välutrustade, bättre än många stora trafikflygplan.
     
  3. edlundarn

    edlundarn Ny medlem

    Har aldrig gillat benämningen sportflyg.
     
  4. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Sport är sport och har med tävling att göra eller - som med sportbilar - flygplan byggda för att likna tävlingsredskap.
    Flygningen tycker jag man gärna kallar för joggingflygning. Utan hets eller resultat.
    Flygplanen kanske vi ska kalla lättflygplan. Dels blir det logiskt med ultralätta då och kanske lite positiv image mot de tunga tröga holkarna.
     
  5. Kalle

    Kalle Medlem

    Fritidsflygare kanske?

    Eller möjligen amatörflygare, eftersom man flyger utan ersättning.

    (fast jag vet att uttrycket amatör har en negativ klang eftersom många då tänker amatörmässig, vilket ju inte är samma sak. Man behöver ju inte uppföra sig amatörmässigt trots man inte är proffs)
     
  6. sm6kst

    sm6kst Medlem

    Jag håller på med skolning för PPL och om jag kommer ihåg rätt
    står det för Private Pilot Licence.

    I Göteborg kallar vi golv (spelare) för moderatbandy mmm :blush


    m.v.h.
    Anton
     
  7. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    begreppet "Sportflyg" används av folk som inte har någon koll på flyg, dvs nyhetsjournalister i allmänhet...

    Gillar inte det med andra ord!
     
  8. dypen

    dypen Medlem

    :unsure Det var ikke så enkelt når man begynner å tenke litt på dette tema, søker litt på nettet det brukes forskjellige beskrivelser over alt.

    Jeg har brukt beskrivelsen "Luftsport" som interesse jeg har og "Privatflyger" eller "Sportsflyger" så lenge det foregår i privat regi eller hobby regi.

    Motorflyger, Småflyger, Allmennflyger, Privatflyger, Sportsflyger, Fritidsflyger, Flyger og så videre :)

    Hvor mange flere finnes ?
     
  9. Domino

    Domino Ny medlem

    Jag nöjer mig att kalla mig "flygare" och det jag flyger kallar jag "flygplan".

    Varför krångla till det?
     
  10. dypen

    dypen Medlem

    :tupX2 Det enkle er som regel det beste!
    Nå var ikke dette noe forsøk på å skape problemer :) Kjekt å høre hva som brukes av de forskjellige når tråden først er startet.
     
Laddar...

Dela sidan