Suddbart bläck i loggbok?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av J-P, 9 Februari 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. J-P

    J-P Ny medlem

    Hej!

    Jag fick höra av en klasskamrat till mig som blivit tillsagd av en instruktör att man absolut inte får använda blyerts eller suddbart bläck i loggboken och att han nu måste skaffa ny loggbok och skriva om allting ca 106h i kulspets.
    Nu blev jag väldigt skeptisk, själv har jag aldrig använt blyerts I min loggbok, men däremot suddbart bläck aka de nya "remove by friction" pennorna som jag tycker är underbara, finns även att köpa på KSAB. Har aldrig haft problem med att någonting I loggboken försvunnit eller blivit utslitet. Dessutom har många instruktörer jag flugit med mer varit imponerade över hur bra dessa nya pennor är.

    Ska man vara extrem så är allt bläck suddbart. Jag har permanenta pennor som går att sudda och det finns dessutom särskilda sudd man kan använda på vanliga kulspetspennor med. Allt suddas med lite T-röd..

    Så, finns det en lagtext någonstans som säger att man inte får använda suddbart bläck eller blyerts i sin loggbok ?
     
  2. Fredan

    Fredan Medlem

    Är ju inget som hindrar att man fuskar och skarvar när man loggar tid så jag kan inte se varför permanent bläck skulle vara någon garanti för korrekta uppgifter.
     
  3. J-P

    J-P Ny medlem

    Exakt. Det enda jag kan tänka är att blyerts har en tendens att blekna å suddas ut lite med tiden.
     
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    Såhär säger EASA i deras rekommendationer:

    "(e) Flight crew logbook entries should be made as soon as practicable after any flight undertaken. All entries in the logbook should be made in ink or indelible pencil."

    Ordet indelible har jag inte sett tidigare men det ska betyda "outplånlig" eller liknande.
     
Laddar...

Dela sidan