Ta kort från ovan åt företag - Tillstånd?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Ogge, 29 April 2009.

  1. Ogge

    Ogge Medlem

    Hej!

    Börjar med att säga att jag inte har en blekaste om detta blev rätt kategori, någon moderator får flytta den om det är fel.

    Jo, det börjar nämligen bli dags för mig att bestämma projektarbete inför nästa år. Jag och några kompisar går i banorna att starta ett företag (då jag går en linje med inriktning på det) där vi tar kort på vårt kära Umeå från ovan och sedan trycker upp dessa bilder på diverse prylar. Typ datamusunderlägg, muggar etc. och sedan säljer detta.

    Tänkte bara höra om det är ok? Måste jag ha tillåtelse av klubben kanske? Det känns som att det inte borde vara några problem, men man vet ju aldrig inom flyget. :laugh
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Klubben har inte nåt med det att göra men det kan finnas känsliga områden och då måste man kontakta polisen eller försvaret. De områdena brukar väl oftast vara någon form av R-område men värt att kolla upp innan man börjar sälja och får en jävla baksmälla när man tryckt upp 10 000 t-shirts.
     
  3. kapten_nilsson

    kapten_nilsson Ny medlem

    Ska du själv ta bilderna, och då i komersiellt vinstbedrivande syfte så måste du lägst ha CPL har jag för mig.
     
  4. Kalle

    Kalle Medlem

    ...och man kan ju tillägga att om det är tänkt att tjäna pengar på bilderna skall flygningen utföras av ett företag med AOC, alltså som innehar tillstånd för kommersiell verksamhet. Är bilderna däremot för privat bruk kan vilken privatfygare som hels flyga planet/helikoptern/ballongen.

    red: Hoppsan, kapten_Nilsson hann in före mig. Det är ju i princip riktigt att man måste ha CPL men det är en förutsättning för att flyga för ett företag. Att bara ha CPL innebär inte att det är ok med kommersiell versamhet eftersom en CPL:are ju flyger privat om han hyr ett flygplan på en klubb eller flyger sitt egna plan. det kan ju verka självklart men det är bäst att vara tydlig :)
     
  5. Enzone

    Enzone Ny medlem

    Hej.
    Jag ställde samma fråga, just ang att fota för att kanske bekosta flygplanet, till en annan pilot som har flugit många timmar och i många år.

    Jag fick ett ord från honom vilket han ansåg vara bäst och hade gjort flera år utan problem.
    *MSIFSM* = Man Ska Inte Fråga Så Mycket.
    Det är enklast så menar han. ;)

    MVh
    Johan
     
  6. cjsundberg

    cjsundberg Ny medlem

    Eftersom du ska publicera bilderna officiellt vill jag minnas att du som fotograf måste ha tillstånd från Försvarsmakten - detta oavsett om det rör sig om ett känsligt område eller inte.

    Vet att det var så tidigare, men det kan ha ändrats...

    Något på forumet som vet mer om detta?
     
  7. Kalle

    Kalle Medlem

    Så sant. Det här svaret gavs från försvarsstaben i höstas:

    Ni har önskat få information om fototillstånd.

    Innan flygfotografier sprids (oavsett media) skall de granskas enligt lagen och förordningen om skydd för landskapsinformation (SFS 1993:1742 samt 1993:1745). Det innebär att bilderna skall skickas till Försvarsmakten för granskning. Viktigt är att redovisa över vilket område respektive bild är tagen. Bilderna skall sändas till adressen nedan. Försvarsmakten önskar få pappersbilder eller digitala bilder på CD/DVD i första hand. Man skall räkna med en handläggningstid om minst 30 dgr. Om man avser att upprätta en databas med landskapsinformation krävs även Lantmäteriets tillstånd. Det kostar inget att få bilderna granskade mer än portoavgiften.

    Vid Insatsstaben (INSS) finns det fyra säkerhets- och samverkanssektioner(Säksam) tillhörande Underrättelse- och säkerhetsavdelningen (J2). Sektionerna är placerade i Stockholm, Göteborg, Malmö och Boden. Det är sektionerna som utför granskning av flygfoto beroende på inom vilket län de är tagna. När man skickar in bilderna behöver man inte bekymra sig över vilken sektion man ska skicka det till utan det räcker att man i brevet eller motsv. anger vilket/vilka län. Till varje bild måste det dock finnas en hänvisning över vilket geografiskt område som den är tagen.

    Försvarsmakten kan även ge undantag från sådan granskning (självgranskningsrätt). Även om sådant tillstånd har givits kan man ställas till svars om man sprider bilder som innehåller landskapsinformation som skall skyddas. För närvarande ser Försvarsmakten över rutinerna för hur granskning och undantag från granskning skall gå till mm. Detta är ett av skälen till att Försvarsmakten för närvarande är restriktiv till att ge undantag från granskning (självgranskingsrätt). Även begäran om ”självgranskningsrätt” skall skickas till nedanstående adress.

    Försvarsmakten
    HKV (J2 Säksam)
    107 85 Stockholm


    Med förhoppning att svaret är tillfylles

    Mvh

    Kjell Ericson
    C Säksam STO
     
  8. Ogge

    Ogge Medlem

    Åh fan, inte lite problem här inte. :(

    Men alltså får jag ta bilder och använda dem i företaget, om de godkänns av försvaret? Eller är det så att jag måste ha CPL som någon skrev? Får man fråga vad det spelar för roll egentligen hurvida man har CPL, PPL eller S?

    Kanske bäst att snacka med transportstyrelsen?
     
  9. Kalle

    Kalle Medlem

    Ja, kolla gärna med TS om du känner dig osäker. Annars kan man sammanfatta det så här:

    1. Skall bilderna spridas skall de godkännas av Försvarsstaben.
    2. Skall bilderna på något sätt skapa inkomst skall flygningen utföras av ett företag med brukstillstånd (AOC).
    3. För att flyga för ett flygföretag skall man ha minst CPL.

    Hoppas det har klarnat lite :)
     
  10. Kalle

    Kalle Medlem

    Skillnaden mellan CPL och PPL (och även S) är ju att du med den högre behörigheten få ta emot ersättning för din flygning.

    Anledningen till att det krävs högre behörighet för att utföra uppdragsflygning är att det bl.a innebär större ansvar och t.ex större press att utföra flygning som ligger i gränslandet för det tillåtna, minima, marginaler, farter, höjder, osv. Den som har genomgått en kommersiell utbildning har fått djupare utbildning i sådant som PPL-nivån bara berör lite smått. Det rör sig om djupare väderkunskaper, aerodynamik, lagar, human factors mm. CPL-innehavaren har också fått en praktisk utbildning som ligger på högre nivå än privatflygaren.

    Det finns ju naturligtvis gamla garvade privatflygare som lätt flyger skjortan av en nyexaminerad kommersiell pilot men man kanske kan se CPL som en sorts kvalitetsstämpel. I ett flygföretag utbildas också piloten på typen av uppdrag som skall utföras.
     
  11. Ogge

    Ogge Medlem

    Tack för svaren. Med andra ord ser det mörkt ut. Men lek med tanken att jag fixar brukstillstånd (ingen aning om hur man gör det eller hur svårt det är men) och försvaret godkänner mina bilder, varpå jag trycker upp dessa på olika prylar, trots att jag inte har CPL. Vad för konsekvenser skulle det få? Groundad? Och vem är det som har koll på om piloten som tog bilderna har CPL, är det dom där AOC?

    Tycket fortfarande att det där med CPL är underligt. Är ju liksom inte jag som flyger planet som ska ta kort. Och korten vi hade tänkt ta kräver inget extra av mig som pilot. Jaja.
     
  12. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Flyg och fota, ge sen bort bilderna gratis utan upphovsrätt till din kompis, som sedan kan få dom granskade, trycka och sälja prylar med fototryck på.
    Och självklart hade du ingen baktanke när du fotade din flygning utan det var rena privat bilder som din kompis fick ;)

    Johan
     
  13. Ogge

    Ogge Medlem

    Ja, det är ju också ett alternativ... :h
     
  14. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Här föreligger efter vad jag vet, en del felaktig information.

    Du behöver inte alls CPL. Detta förutsatt att du är ägare till företaget eller anställd i det. Då är det fråga om firmaflyg, vare sig du gör en tjänsteresa till annan ort eller du bara gör en lokalflygning med passagerare som också är ägare/anställda eller på annat sätt har anknytning till verksamheten. Om sedan passageraren fotograferar under flygningen, så är det inte alls något som kräver tillstånd. Du har också rätt att uppbära din ordinarie timpeng under flygningen och förberedelserna för den. (Dvs göra färdsplaneringen under arbetstid.)

    Däremot behöver du tillståndet från Försvarsmakten om bilderna skall göras offentliga.

    Flygplanet kan ägas av dig själv, av företaget eller hyras in från en klubb eller annan uthyrare.

    Hälsningar/Allan
     
  15. Ogge

    Ogge Medlem

    Tack för det, Allan! Skönt att höra. Skulle vara väldigt tacksam om du kan visa dina källor. :)
     
  16. pejron

    pejron Ny medlem

    Jag har fotat "i tjänsten" och företaget jag jobbar för har sålt/publicerat bilden (på en stor tavla). Inga problem.

    Tillstånd från Försvarsmakten krävs om du ska publicera dina bilder (print eller digitalt), men det är sällan några problem. Jag fick, efter ett par telefonsamtal, tag på en ansvarig (en civilanställd inom FM) som godkände bilderna några dagar efter att jag mailat dem. Ska du däremot bara spara dem i din dator så behövs inget tillstånd.

    Reglerna är minst sagt förlegade, men finns för att skydda våra "hemliga objekt". (Som om de inte syns i Google Earth.)

    Så fota på du, och maila in dina bilder till FM så har du ryggen fri.

    /Peter
     
  17. Ogge

    Ogge Medlem

    Nice! Då blir det av! :tupX2 Känner mig grymt taggad på detta.. Ska bli riktigt kul.
     
Laddar...

Dela sidan