Tachometern

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Sillkalven, 13 Augusti 2009.

  1. Sillkalven

    Sillkalven Ny medlem

    Jag har länge undrat över hur tachometern fungerar eftersom debitering av flygpris nästan nu alltid görs genom detta apparatur. Det är ju ingen nyhet att låga varvtal ger lägre värde på tachometern, men hur mycket ska man egentligen varva för att få ett mindre tachovärde än ett airbornevärde?
    Jag flyger Pa28 och folk säger att referensvarvtalet är 2300 för att förhållandet mellan tacho och AB-timme ska vara lika, det stämmer dock oftast ej för mig, visst, det kan tilläggas att jag kör från Bromma, men det brukar väldigt sällan taxas mycket, max 300 meter kanske, och man försöker även taxa när det är minimalt med trafik. De gångerna har jag verkligen försökt att göra förhållandet likt genom att varva lite, ca 2100, först då blir det likt, men man får bara max 90 i TAS, vilket är rätt lite.
    I andra flygplan känns det verkligen som att tachometern går mycket snabbare än vad den borde göra, så jag undrar nu, hur fungerar den? Är den direkt proportionell mot varvtalet eller? På något sätt känns det som att den absolut inte är det!
     
  2. Jocke

    Jocke Medlem

    Det där är nog olika. På våra UL-kärror är den inte varvtalsberoende alls; så fort tändningen är igång tickar den på och visar följaktligen bara antalet minuter tändningen varit igång. Lite surt om man måste taxa mycket, men det är väl en enkel och robust lösning, kan man anta.
     
  3. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Om TACHOn visar "den tid som motorn varit igång", är det då verkligen TACHO?
    Hur resonerar den klubb som tar betalt för antalet minuter motorn varit igång? Det innebär väl då att flygaren skrämmer livet ur motorn med maxvarv för att komma fram med så få minuter som möjligt...:X
     
  4. merheim

    merheim Ny medlem

    En tachometer mäter antal varv på något. Den tachometer som sitter i de flesta flygplan visar antalet varv i enheten "timmar med basvarvtal", men egentligen mäter den ju hur många varv motorn snurrat totalt, dock visat i "normaltimmar".

    Jämför att öven en vanlig varvräknare som ju mäter RPM även den kallas tachometer. Den visar dock varvtalet i varv per minut.

    En mätare som bara mäter hur länge en motor varit igång heter Hobbs-meter.

    Tror även att korrekt ordval är Tachometer Timer för att särskilja den från Tacometern (varvtalsinstrumentet).

    Sedan kan jag tänka mig att en "tachometer" inte alla gånger översätter linjärt mot varvtalet?
     

Dela sidan