Tillbaka igen

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Lennart, 9 November 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Hej på er allihopa.

    Jag blev lite rörd när jag såg att några av er undrade var jag tagit vägen?

    Tydligen så har jag inte varit inloggad på ett och ett halvt år.. Tiden har gått sjukt fort!!

    Jag har väl kastats än hit och än dit i mitt flygande.. Att äga egen maskin botade en del av mitt sug efter att flyga!
    Aldrig har jag väl i min vildaste fantasi kunnat tro att det skulle vara så dyrt att äga en egen maskin?
    Visserligen så var det en väldigt stor och dyr maskin att underhålla.. En gammal C182 är ingen bra maskin om man vill flyga billigt..

    Jag lyckades dock med det omöjliga och sålde den snabbt till SAS flygklubb.. Flera av er här inne har säkert flugit henne efter mig?

    Hur som helst så blev det en mellanperiod där jag flög lite smått i klubbens cherokee.. Men det blev inte så ofta..

    Förra hösten så köpte vi en stor båt i stället.. Familjen kunde ju vara med på ett helt annat sätt..

    Jag insåg ju att jag behövde flyga en massa timmar över sommaren för att få ihop dom 12 tim vi behöver..
    Det kändes ju inte som något problem.. Men....

    I februari så köpte jag en hörapparat för min hörsel hade varit dålig på högra örat en längre tid.. Jag ville ju testa hörapparat för att se om det skulle hjälpa mitt sociala liv?

    Efter att ha testat en massa inställningar så insåg vi att det inte skulle fungera med hörapparaten.. Då skickades jag på utredning hos öron näsa hals avdelningen där dom kollade upp allt.. Nya hörselprov.. Till och med magnetröntgen!
    Nån vecka efter det så ringde nån sköterska från sjukhuset och ville boka en tid med mig.. Helst samma dag! Så det blev till att hoppa in i bilen och dra dom 8 milen till sjukhuset i Gävle.. Jag tänkte hela tiden att dom hade hittat nåt fel på min hörsel så nu skulle det bli ordning!

    Nåja.. Fel hade dom hittat! Bara inte vad jag förväntat.. Jag fick se röntgenbilden tillsammans med en läkare som förklarade att jag hade en tumör i storlek med en klementin som växte i min hjärna.. Den var godartad så det var ingen risk att den skulle spridas.. Men den skulle bli tvungen att opereras bort för den tog för mycket plats och var farlig.. Jag hade ju för nån månad sedan klarat min klass 2 medical.. Nu drogs den genast in så där blev det färdigfluget för mig!

    Läkaren ville att jag skulle opereras innan sommaren.. Jag frågade om vi inte kunde göra det till hösten för jag ville ju lägga i båten.. Han svarade, lägg inte i båten, Det kommer du inte att orka med.. Envis som jag är så såg jag självklart till att båten blev sjösatt snabbt! Det som gjorde att jag lade i den var helt enkelt att alla mina vänner ställde upp till 100% när jag behövde dom som bäst! Underbara människor!!

    Den 7 Juni var det dax. Jag rullades in på operation hos neurokirurgen i Uppsala kl 08:00 och somnade 20 min senare.. Jag vaknade sedan kl 23:30.. Operationen som hade gått bra tog dryga 12 timmar.. Jag ville visst inte vakna på en gång.. Men mina första ord var "vad fort det gick" och "ni måste ringa min fru" :)

    Det blev 9 nätter i Uppsala där jag fick ligga och återhämta mig.. Läkaren som varit längst in i mitt huvud och grävt var från Island och hade själv PPL cert! Min diagnos hette "acusticusneurinom". En tumör som växer ut från hörselnerven.. Vid operationen så blev man tvungen att ta bort både hörsel och balansorgan på min högra sida. Jag hade fyra ärr efteråt.. Det stora såret bakom örat som var ihopsatt med 40 st typ häftklammor.. Sen hade jag ett dränage mitt uppe på huvudet med 8 stygn.. 10 stygn på magen där dom hade hämtat fett som fick fylla ut tomrummet efter tumören.. 3 stygn i örongången som numera är stängd!

    Självklart så drogs mitt medical in och eftersom jag inte fick ihop mina 12 timmar så blev jag tvungen att boka en PC för att inte helt släppa mitt cert.. Man får ju göra pc utan medical eftersom man flyger DK.. Min pc gjorde jag ca 4 månader efter operationen och den gick helt otroligt bra! Jag var orolig för hur det skulle kännas att flyga men det gick jättebra! Då bad jag min flygläkare att omprova mitt klass 2 medical.. Jag fick ett medical nån vecka efteråt och livet lekte tills jag insåg att det var ett LAPL medical.. Kraven är lägre där!

    Men nu har jag skickat till transportstyrelsen att jag vill nedgradera mitt PPL till LAPL.. Jag orkar inte ta striden just nu.. Jag flyger hellre och väntar nåt år med att ompröva klass 2..

    Det här var väl väldigt kortfattat varför ni inte sett mig på ett tag!! Men nu så ska jag vara mer delaktig igen!!
     
    • Gillar Gillar x 6
  2. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Jäklar vilken resa! Otroligt starkt att komma tillbaka till flygandet efter detta. Tack för att du delar med dig och välkommen åter!
     
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Härligt att höra att du är tillbaka Lennart! En stark resa, skönt att det gått relativt bra trots omständigheterna.

    Det är oerhört olyckligt att ditt flygplansköp blev så himla dyrt, det är dock viktigt att påpeka att du hade extrem otur! Det kommer att bli enklare att äga flygplan framöver.
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan