TL3000 Sirius

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Pesaflyer, 20 Januari 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Pesaflyer

    Pesaflyer Medlem

    Hejsan.
    Vi (Sollefteå FK) är nu i slutfasen att beställa en ny flygmaskin, en UL-klassad TL3000 Sirius.
    Det finns ingen sådan i Sverige än så vi har läst och begrundat det som finns på nätet och broschyrer etc för att få en uppfattning om flygplanet. Vi hittar inget negativt utan bara lovord. Men för att åtmintone få se, "klämma och känna" på en maskin bilade vi till Norge och ett delvis nedmonterat exemplar. Vi blev mycket imponerad av vad vi såg Snygg, stor(UL), gediget byggd med mycket finish. Så vi åkte hem stärkt i tanken att vi gör ett bra val och att den kommer att passa i vår klubb. Men nu har vi gjort allt utan att flyga den så min undran är om det finns någon här på flygfyren som har flugit typen? Vore mycket intressant att isåfall få höra vilka intryck det gav.
    Mvh Peder Sandström
     
  2. JohanA

    JohanA Ny medlem

    Hej!
    Jag har varit TL-Ultralight representant i sverige, norge och danmark tidigare. Tyvärr väger flygplanet för mycket för att klara av svenska ul-gränser trotts det som står i pappren. Flygplanet i norge t.ex. väger för mycket för att vara en två sitsig.
    Flygplanet är det inget fel på utan det är svenska regler som är problemet. Jag skulle föreslå att ni gör en resa till fabriken för att kolla på den färdiga produkten och tillverkningen samt försäkra er om att den verkligen väger som det står i pappren. Vi har diskuterat mycket med fabriken om vikten men då den svenska marknaden är ointressant i den stora bilden så gör tyvärr inte fabriken något åt saken.
    Kräv ett intyg från fabriken på tomvikten för den kärra som ni beställer innan ni betalar en enda krona.
     
  3. Pesaflyer

    Pesaflyer Medlem

    Hej Johan.
    Vi har av svenska återförsäljaren fått besked att planet ska klara UL-gränserna i Sverige. Den maskin vi åkte och tittade på i Norge flögs som UL. Den norske återförsäljaren hävdade bestämt att det inte var några problem, men kan inte lasta in alla options utan får vara vara sparsmakad när det gäller instrument/avionik. Vi har beställt ett "snikutrustat" exemplar.
    Mvh Peder
     
  4. JohanA

    JohanA Ny medlem

    Låter mycket bra i.s.f. Se till bara att ni skriver det i avtalet om tillsatsvikten. Den norska kärran är klassad som UL men med mycket lägre tillsatsvikt.
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. JohanA

    JohanA Ny medlem

    Jag ser att ni har redan beställt så det är bara gratulera.
     
  6. Pesaflyer

    Pesaflyer Medlem

    Tackar! Om allt går som det ska så bör vi ha maskinen april-maj någongång.
    Tidig julafton vill säga:)
     
  7. Pesaflyer

    Pesaflyer Medlem

    t4tuhap6l3.jpg
    Nu är våran Sirius TL3000 färdigbyggd, kontrollflugen i Tjeckien och klar för hemflygning till Sverige så fort vädret är stabilt och flygbart:).
    Först landar "hon" i Eslöv för besiktning, pappersarbete och godkännande innan vidare färd mot hemmafältet ESNB.
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Lycka till.!!! Det ser ut att vara en fin maskin!!! :)
     
  9. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Lycka till!
    Vår klubb har också en "nerbantad" UL för att få vikten att räcka till för inbyggd segelbogseringswinsch. (Inga hjulkåpor, inte en enda "väckarklocka" på instrumentbrädan osv).
    Här är nå't att tänka på: När en klubbkompis åkte landsväg med stort släp ner till Frankrike för att hämta hem den nyinköpta UL-kärran från fabriken fick han det seriösa tipset: "Låna för allt i världen med er EAA:s tre vågar och ställ upp planet på innan ni "tar emot det". Först när svenskarna började bobba ut vågarna framför planet började de sturska fransoserna att dra öronen åt sig. Planet vägde förståss för mycket. Resan hem gick också med tomt släp...
    Good luck i Sollefte!
     
  10. Pesaflyer

    Pesaflyer Medlem

    Surt för din kamrat men tur att han/hon tog till sig tipset. För oss finns iaf en trygghet att det i avtalet står att den levererade maskinen ska klara svensk UL-klass. Den är vägd på fabriken i flygskick innan kontrollflygningarna och vågen visar att den klarar tomvikten så vi ser inga hinder för att den inte klarar klassningen.
     
  11. Pesaflyer

    Pesaflyer Medlem

    I går måndag 15/7 flög vi våran Sirius SE-VSY från Eslöv hem till Sollefteå på ett tillfälligt flygtillstånd. Det enda som återstår nu är de sista pappren från transportstyrelsen vilka är lite sena pga semester. Under tiden så ska hjulkåpor, reg-dekaler, gps, Ipadhållare etc. monteras Flygplanet uppfyllde alla våra förväntningar i luften och det kändes mer som normalklass än UL. IMG_2563.JPG
     
    • Gillar Gillar x 2
  12. litens

    litens Aktiv medlem

    Fin maskin, grattis!

    De har ratt eller?

    Extremt små hjul, finns det inte större att köpa?
     
  13. Pesaflyer

    Pesaflyer Medlem

    Japp, den har rattar. Hjulen är väldigt små och ingår i bantningskuren för att få ner tomvikten så att den platsar i UL-klass. Större hjul finns och vi kollar på det för ett framtida byte.
     
  14. litens

    litens Aktiv medlem

    Fett med ratt på UL, tycker det är lite underskattat för spak är inget bra i en resemaskin.

    Uppfyller den fabrikens prestandasiffror? Alltid intressant att höra riktiga uppgifter som inte är sockrade.
     
  15. Pesaflyer

    Pesaflyer Medlem

    Eftersom semestertiderna inte är över på T-styrelsen så har den inte flugits mer än hem. Den har ca 11 tim på tachon nu och de sista 4.5 tim var jag med. Någon djupare jämförelse har vi inte gjort men vi kan konstatera att vi marchade 105 kt (utan hjulkåpor och ca 65% effekt). Flygplanet känns stabilt i marschfart tots sin ringa vikt. När vi skulle landa så rådde det byig sidvind och då känns det att det är en lätt maskin, lite slingrigt och så. Men det gäller kanske alla UL-maskiner? Kabinen är stor och mycket bekväm. Stolarna är mycket sköna och trots flera timmar i luften så kändes ingen värk/stelhet i varken rygg eller bak. Ljudnivån är låg och upplevs som ett dovt behagligt muller utom då klaffarna manövreras, klaffmotorn kan nog väcka de döda. Vi träffade KSAKs besiktningsman i Eslöv och han hade inget att klaga på, tvärtom så blev han förvånad att den var så välbyggd. När flygtillståndet väl kommer så kommer vi ju naturligtvis känna mer på maskinen och den kommer nog att ses på olika flygfält eftersom den inbjuder till att distansflyga.:)
     
  16. litens

    litens Aktiv medlem

    Låter trevligt, 105kt på 65% är väldigt bra.

    Jag är knappast någon UL guru men jag har inte stött på en ul som inte har dålig gir-stabilitet så det är bara att använda fötterna.
     

Dela sidan