I senaste nyhetsutskicket från KSAK talas det om TMC-avgifter och att de fr.o.m 2010 även ska gälla plan under 2000 kg. Det finns en icke-trivial beskrivning av avgiften på LFS 2009:147 (http://tinyurl.com/y9e948t). Jag begär inte att någon ska göra någon uträkning åt mig men undrar om någon vet på rak arm vad dessa avgifter innebär i praktiken?
Låter lite konstigt för det står ju i klartext i publikationen att det inte ska gälla för luftfartyg under 2,000 kg. Undervägsavgift tas inte ut 1. vid flygningar som genomförs med luftfartyg vars maximala tillåtna startvikt är mindre än två ton.
Tyvärr är utskicket från KSAK lite tvetydigt. Eventuellt ska dessa avgifter i framtiden även gälla för luftfartyg under 2000 kg. Eller också inte... Om vi bortser från vikten en stund. När tas dessa avgifter ut? Varje gång man flyger i TMA?
Kul att behöva betala 200-300kr för att flyga genom ett TMA.. Kommer ju verkligen gynna miljön när GA-piloter börjar flyga sick-sack över Sverige för att hålla sig i G-luft.
I morse dök det ju upp ett nytt mail som sa att flygplan under 2000 kg skulle undantas från avgiften.
Jag börjar nu få lite rysningar. ÄR det detta som det talas om på Bromma? Hörde att SAS FK har sagt att eventuellt blir det högre flygpris i årsskiftet pga. höjd landningsavgift på Bromma. Så det kommer påverka SAS- och Stockholms flygklubb rätt så avsevärt... Men om du säger Jocke att det inte skulle gälla småflyget så låter det ju riktigt bra... Vad är det för mejl? Nyhetsutskick från KSAK?
Fast det du menar Sillkvalven är väl appropå att det snackats om att vi på klubbarna på Bromma inte kommer få förnyat landningskort i framtiden och måste betala landningsavgift för varje gång vi flyger? Verkar som vi kommer undan det i nuläget. Men det är som du säger, jag får också kalla kårar i de avgifter byråkratin börjar kräva på oss privatflygare. Det är helt sinnesjukt hur mycket en flygtimme kan komma upp i om det fortsätter på den här vägen.
"Ni fick igår mitt förra utskick där jag beskrev den nya TMC-avgiften. Nu har vi fått beslutet. Dels så kommer TMC-avgiften för 2010 att gälla endast Arlanda och Landvetter, dels gör Transportstyrelsen samma undantag som gäller för undervägsavgifter dvs ingen avgift för flygplan under två ton. Vi kan alltså andas ut ett tag till. Fortsätt att flyga i TMAna i samband med start och landning både VFR och IFR. " Från KSAK's utskick i onsdags för dig som inte kollat mailen.
Här har du beslut om TNC avgifterna http://www.transportstyrelsen.se/Global/Nyhetsarkiv/Luftfart/Andrat_beslut_om_TNC-avgift_Arlanda_Landvetter_2010.pdf /TOC
Det var inte så illa som jag först trodde, även om det är ytterligare en kostnad som man gärna hade sluppit. Om jag har räknat rätt så kostar en ToR-flygning till Arlanda 120 kr för en Cessna 172 om man ser till själva terminaltjänstavgiften. Det fanns en formel för hur man räknar ut avgiften i det dokument som du länkade till.
Jag får det till 0 kr enligt bilaga 1: Terminalavgift tas inte ut – vid flygningar som genomförs med luftfartyg vars maximala tillåtna startvikt är mindre än två ton,
Hmm. Konstigt att jag missade det. Det stod ju först. Fokuserade för mycket på VFR i texten Hur som helst, bra att det blev 0 kr.