Tryckkarbin

Diskussion i 'Flygteknik' startad av equallo, 7 Januari 2009.

  1. equallo

    equallo Ny medlem

    Jag fick en fråga av en kamrat angående trycket i passagerarflygplan som jag ej kunde besvara.
    Vad är anledningen till att man låser man trycket inne i flygplanet på x antal meters höjd? och inte behåller markytans tryck under hela flygningen? för att på så sätt slippa de följder som det förändrade trycket vid flygning innebär. Och varför låser man trycket inne i i flygplanet just på den höjden?
     
  2. Kalle

    Kalle Medlem

    Ekonomi! Det är för att inte behöva bygga med högre hållfasthet än tvunget, som skulle bli tyngre. Man räknar alltså ut vilken maximal tryckskillnad man kan acceptera med hänsyn till maximal tryckhöjd och bygger efter det.
     
  3. hiwaf

    hiwaf Medlem

    På 737an jag flyger så beror kabinhöjden på vad vår cruishöjd är. Kabinhöjden kan gå upp till 8000ft.
    Det beror som sagt på att man vill öka livslängden på planet. Det är otroliga påfrestningar på skrovet när man trycksätter det och ju mindre differentialtryck man har ju mindre sliter man.

    Jag har hört att på BBJn så går kabintrycket alltid upp till 8000ft även om man ligger och marchar på FL210 just för att man får en längre livstid på planet.
     
  4. Ervin

    Ervin Ny medlem

    Som tidigare nämnt så är det främst ekonomin, men flygplanets skrov är endast ett par millimeter tjockt.. skulle man konstruera flygplanet så att det klarar av större differentialskillnader så skulle flygplanets vikt öka. Man vill ju ha lätta flygplan, som klarar av stor last..

    Sedan har man en lekage som man inte kommer undan.. i alla fall inte på en BAe 146a :)
     
  5. hiwaf

    hiwaf Medlem

    hehe man har hört många roliga historier om läckage från olika type av flygplan. Ibland måste man ha gas på hela vägen ner annars tappar man trycket :)
     
  6. Ervin

    Ervin Ny medlem

    hm...jag tror att motorerna producerar tillräckligt med bleed air även på "flight idle" så det räcker för trycksättning :) i alla fall om man har fyra :)
     
  7. hiwaf

    hiwaf Medlem

    hehe det där var på en gammal F27, fast jag måste tyvärr korrigera dig lite. BAEn har inte 4 motorer, den har 5 APUer
     
  8. Ervin

    Ervin Ny medlem

    hahaha! den va bra ! 5 apu-er !
     

Dela sidan