Tur & Retur Norrköping-Nyköping

Diskussion i 'Artiklar' startad av Fredrik, 10 Augusti 2011.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 1 medlem.
  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Ursprungligt publiceringsdatum: 2007-02-10
    Ursprunglig artikelförfattare: Fredrik

    I oktober förra året, en lördag, genomförde jag en tur- och returflygning mellan Norrköping (ESSP) och Nyköping (ESKN). Med mig på resan hade jag min bror och en god vän. Flygningen stod jag själv för medan min bror bistod med administrativa sysslor i högersätet. Sådan hjälp är ovärdelig! Sist men inte minst så vill jag rikta en tack till Rikard för ett väl utfört jobb med video- och digitalkameran!

    [​IMG]

    Den här lördagsmorgonen hade vi begett oss ut ganska tidigt till flygklubben (NAFK), som är belägen på norra sidan av Kungsängens flygplats, strax utanför Norrköping. Vi hjälptes åt att dra ut flygplanet, en Cessna 172SP, ur hangaren så att jag kunde genomföra tillsyn före flygning samt tanka erforderlig mängd bränsle för resan till Nyköping tur och retur. Eftersom det inte är helt ovanligt med låga dimmoln på hösten, vilket var fallet denna dag, såg det faktiskt ut som om det kanske inte skulle gå att genomföra flygningen. Vi fick otåligt vänta. Under tiden vi väntade tog vi fram fikaryggsäcken och avnjöt en kopp varmt kaffe i den friska höstluften. Medan vi gjorde det fick solen fortsätta arbeta med att värma upp jordytan så att dimmolnen så sakteliga kunde börja lätta.

    [​IMG]

    Efter en timme låg de största delarna av dimmolnen på södra sidan av flygfältet vilket möjliggjorde start bana 27. Vi packade ihop vår utrustning och tog plats i flygplanet. Jag gick igenom checklistan och startade motorn. Taxade sakta bort till motoruppkörningsplatsen där jag gick igenom de sista punkterna på checklistan. Starten förlöpte väl och efter en inledande vänstersväng satte vi kurs mot vår utpasseringspunkt. Kort därefter ropade jag upp östgötakontrollen och fick klartecken att stiga upp till 4000 ft direkt mot vår nästa brytpunkt. Det visade sig bli en riktigt fin dag för flygning. När vi hade kommit upp på höjd kunde vi unna oss att njuta av utsikten över Bråviken och det öppna havet i
    öster. Det är sådana här tillfällen som berikar och gör att man vill fortsätta flyga.

    [​IMG]

    Vi passerade brytpunkt efter brytpunkt och kunde bocka av dem en efter en i driftfärdplanen.
    Tidsschemat höll så när som på någon minuts differens jämfört med vad som var planerat. Idag valde vi att gå norr om ESKN CTR för att flygturen skulle bli lite längre än om vi hade flugit raka vägen. Efter tillstånd från östgötakontrollen att lämna frekvensen ropade jag upp skavstatornet och begärde klarering in i kontrollzonen för fullstopplandning. Ett par minuter innan sättning fick jag frågan om jag ville göra en studs. Det var inget som jag hade begärt men eftersom detta var första besöket vid flygplatsen tackade jag ja och fortsatte ett varv till innan vi slutligen satte huvudställen på rullbanan. Tornet gav oss instruktioner om att taxa in till platta 4 där vi sedan kunde ställa oss på valfri plats. Vi debarkerade flygplanet snabbt för att bege oss in till terminalbyggnaden och avnjuta en god lunch.

    [​IMG]

    Som jag sade i början så var detta absolut inte någon lång flygning. Men för den sakens skull var den väldigt lärorik. Här får man alla moment i en flygning vilket kanske inte är fallet när man gör lokala flygningar. Det som är roligt är att man kan känna att man verkligen nyttjar flygplanet som ett transportmedel för att ta sig någonstans och inte bara för att flyga runt i sina egna hemtrakter. Under den här flygningen fick jag även chansen att använda den treaxliga autopilot som flygplanet är utrustat med vilket jag måste säga fungerar alldeles förträffligt. Den avlastar mig som pilot och jag får möjligheten att fokusera på andra viktiga detaljer i cockpitarbetet, förutom att hålla uppsikt
    utåt.

    [​IMG]

    Om en bild säger mer än tusen ord så borde rimligtvis en videosekvens säga mer än tusen bilder! Därför har jag redigerat ett kortare filmklipp (återfinns i början av artikeln) som visar en hel del fina vyer över det vackra svenska landskapet! Luta er tillbaka och njut!
     

    Bifogade filer:

    • 57.jpg
      57.jpg
      Filstorlek:
      53.9 KB
      Visningar:
      7
    • 58.jpg
      58.jpg
      Filstorlek:
      39.7 KB
      Visningar:
      7
    • 59.jpg
      59.jpg
      Filstorlek:
      40.1 KB
      Visningar:
      6
    • 60.jpg
      60.jpg
      Filstorlek:
      27 KB
      Visningar:
      7
    • 61.jpg
      61.jpg
      Filstorlek:
      41.1 KB
      Visningar:
      7

Dela sidan