Typinflygning i ensitsigt flp?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Navid Hashemi, 4 November 2008.

  1. Navid Hashemi

    Navid Hashemi Medlem

    Hej!

    Har inte riktigt koll på flygutbildning och typinflygningar men det är en sak jag undrar. Hur skolar man sig, eller typinflyger man sig på en ensitsig kärra?

    Om jag skulle dra till med en gissning, stämmer det att man först skolar sig på en tvåsitsig kärra med lärare, och sedan på en nästa kärra om den nu är ensitsig?

    Kanske någon har lust att berätta hur skolningar och typinflygningar går till, lite kortfattat?

    Mvh
    Navid Hashemi
     
  2. kalleh

    kalleh Ny medlem

    Det finns inga formella flyg-krav att flyga in sig på ny SEP. I klubbar finns ofta lokala krav, men privat är det upp till dig.
     
  3. Marcus

    Marcus Ny medlem

    På segelsidan går läraren igenom allt man bör tänka på nere på marken. Hur planet beter sig i luften jämfört med vad man flugit tidigare och sådant. Man får också läsa igenom flyghandboken och avlägga ett skriftligt prov på främst olika fart- och viktbegränsningar.

    Om man har över 300 timmars flygtid (eller är instruktör/lärare) kan man själv läsa in sig på typen med hjälp av flyghandboken.

    Kraven för typinflygningen är minst 3 flygningar och 1 timmes flygtid.

    Står mer utförligt i segelflyghandboken: http://www.segelflyget.se/w/shbdocs/SHB623-2007.pdf

    //Marcus
     
  4. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Jag håller med kalleh om att på motorflygsidan så finns det inte längre några formella krav annat än att man läser flyghandboken.
    Detta är något tveksamt i mitt tycke.......

    Rent praktiskt så brukar man se till att man har erfarenhet av en liknande tvåsitsig typ. Om man tar inflygning på Piper Pawnee som exempel så är det en klar fördel om eleven har flugit Super Cub innan, de har samma vinge och stjärtparti och har vissa liknande egenskaper. Att ha en lärare eller CRI på marken ger ju ett visst mått av trygghet i alla fall även om vederbörande inte kan göra ett dugg om olyckan är framme.

    MVH
    Håkan
     
  5. cumulus

    cumulus Medlem

    En följdfråga på samma gång... Hur loggar man detta i flygdagboken då, utöver själva flygningen alltså?

    I segelflyget har man ju en viss flik för att skriva in alla respektive flygplanstyper man blir influgen på.

    Som jag ser finns i motorflygets blå flygdagbok ett antal blad kallade "RECORD OF NEW LICENCES, TYPES AND RATINGS". Skall man här skriva in alla nya flygplanstyper, t.ex. PA-28, man gör familarisation training på?? För det är ju sån man gör om man redan har klassen SEP giltig?
     

Dela sidan