UK(CAA) PPL Cert och lärartimme/PC

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av Spacemani, 25 Juni 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

    Jag är en av dem här på forumet som tagit mitt i cert i Florida och fick då ett cert utfärdat av UK CAA.
    Inga konstigheter har jag tänkt hittills, bara och flyga, det är ju lika giltigt här.

    MEN nu går min klass, SEP(land), snart ut (sept 13). Jag har mina 12 timmar de senaste 12 månaderna med råge, så det är en lärartimme som är aktuell. Jag har även gjort en "typning" på C152 i USA inom dessa 12 månader så man kan ju tycka allt är frid och fröjd.
    Men problemet nu verkar vara så att läraren som gör denna timme eller PC måste ha samma certifikatutfärdande stat som jag, eller något sorts tillstånd, och där körde det ihop sig.

    Blir lite osäker på hur jag skall göra. Ett sätt är väll att flytta mitt cert till Sverige, men skulle helst slippa då jag har ett FAA cert som är utfärdat på till grund på mitt CAA cert och vet ej då vad som händer med det.

    Råd önskas!

    Mvh Michel
     
  2. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hmm... Lite okvalificerade funderingar. Om du ändå flyger för det mesta i Sverige och det inte går att lösa med Svensk lärare så är det väl enklast att flytta det hit?

    Ett nytt "Piggyback" FAA cert är ju enkelt att fixa igen. Jag har ett baserat på mitt svenska och säkert fler här på flygfyren. Vet inte om de har något tjänst för att flytta över det till från CAA till "Oss", du kan ju alltid ringa upp Transportstyrelsen och kolla och ev FAA och fråga om det går att flytta. Egentligen märklig situation när vi ändå tillhörde JAA och numera EASA ;) Fast det tar väl tid innan allt det där är implementerat fullt ut och löper på smidigt.

    Jonas
     
  3. control

    control Välkänd medlem

    Hm... första frågan är, har du ett "gammeldags" UK CAA cert eller ett JAR CAA cert?

    Sen blir det lite intressant. Egentligen borde staterna inte få förhindra andra länders FI/CRI att genomföra lärartimmar för andra länders certifikat och de hävdar säkert att de inte gör det med sina anmälningsförfaranden.

    Nästa intressanta fråga är om UK är lika omständiga som vi här i svedala, det är nämligen inte FI/CRI som kan skriva in förlängningen i certet utan det måste en kontrollant göra. Om CAA beter sig som Transportstyrelsen så kan det faktiskt vara en fördel just för dig, du genomför din lärartimme här i Sverige i god tid med valfri FI/CRI och sedan skickas cert plus blankett till engelsk kontrollant.....

    Jag ska spana in på CAA sida, är det bara ett anmälningsförfarande utan avgifter så kan jag tänka mig att ansöka.... Jag är dock ingen kontrollant så sen kommer nästa problem, men om de kräver att en kontrollant skriver i boken så får man hoppas att de har samma alternativ som Transportstyrelsen, att man kan skicka in kopia på sista sidorna i flygdagboken och sedan få ett nytt cert mot avgift.
     
  4. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

    Hej! Det ska också tilläggas att transportstyrelsen tar ut hutlösa avgifter detta, 3590 för själva flytten och sedan 640 per år. Plötsligt vart det en väldigt dyr förnyelse.

    Tack för bra svar, jag har idag ett JAR-PPL utfärdat september/oktober 2011, så i samma veva kan det vara värt att få certet utbytt mot ett PART-FCL

    Det jag hittar angående vem som kan göra en PC är följande (saxat från http://www.ukfrtol.co.uk/#/single-engine-piston-land/4561239171)
    Och jag hittar ingenstans i där det står hur en lärartimme dokumenteras eller vem som får göra den.
    Själva kravet återfinns i CAP804 Part H, Subpart 1, Page 6 http://www.caa.co.uk/docs/33/CAP804Jan2013.pdf

    Krångligt detta, suttit å surfat regler i några veckor nu o_O
     
  5. control

    control Välkänd medlem

    Mm, det var inte enkelt att förstå. Men jag tolkar det som att UK har ett förfarande liknande det vi har här. En PC kan bara göras av en examiner. Men jag tolkar det som att revalidering kan göras genom erfarenhet och lärartimme med valfri FI som sedan skrivs på av en examiner eller hanteras direkt av UK CAA.

    Detta får jag fram genom forms SRG1119B och SRG1119E... Jag skulle maila CAA och fråga om du genom användandet av dessa forms kan göra en lärartimme med en svensk FI och sedan skicka in dessa till CAA.
     
  6. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

    Tack för att du orkar hjälpa mig leta!

    Nu hittade jag detta dokument: http://www.caa.co.uk/docs/33/srg_lts_Stds Doc 14V6_Sept 2012.pdf som säger typ precis som du så du kanske hittade samma. Jag drar ett mail till dem och hoppas på svar, sist jag mailade tog det nästan två månader...

    En sido fråga: jag har även börjar flyga lite UL, CAAs motsvarighet är Microlight, undra om det går att flyga ul i sverige grundat på ett brittiskt PPL
     
  7. control

    control Välkänd medlem

    Känns ännu mer säkert att en svensk FI kan göra lärartimme efter att ha läst dokumentet du hittade. Däremot sägs inget där om möjligheten att låta UK CAA hantera förlängningen iställer för en examiner...
     
  8. C42

    C42 Medlem

    Eftersom jag själv håller på med UL och får frågan ibland ställde jag frågan till Transportstyrelsen och fick svaret:

    När certifikaten byts ut till del-FCL certifikat så kommer det inte längre vara möjligt att skriva i certifikatet att de får flyga UL. Antingen får de då ut en bilaga till FCL certifikatet där det framgår att man får flyga UL eller så får man ut ett UL-certifikat.

    De som har ett certifikat från ett annat land får ut ett UL-certifikat.
     
  9. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

    Jag har nu hittat den här sidan för non-UK examiners: http://www.caa.co.uk/default.aspx?catid=2026&pagetype=90&pageid=13935
    där finns länk för beskrivning, briefingen som görs online och även länk till examiner forms.

    Jag ringde även CAA och fick följande information; Då min klass ännu inte hade gått ut räckte det med om min examiner körde briefingen, anmälde att denne skulle göra en kontroll, gjorde kontrollen, fyllde in mitt cert med nya datum för klassen, fyllde i en form SRG 1157 (för sitt eget arkiv) samt en SRG 2199 som postas till CAA sedan är det klart och var gratis vad jag kunde förstå.

    Jag frågade även om min instruktör som skulle göra min lärartimme kunde i detta avseende även vara min examiner och det sa hon lite luddigt att denne kunde. Denna punkt är nu det som är osäkert då jag inte är säker på att hon förstod min fråga.

    Bra info! Försökt få kontakt med Transportstyrelsen gällande detta men ännu inte lyckats få ett svar. Då blir ju givetvis följdfrågan i mitt fall;
    Om jag ska få ut ett UL-certifikat, måste jag då utföra hela ul utbildningen samt behöver jag även ett svenskt medical då (för ppl är det iaf så att den stat som utfärdar certifikatet måste även vara den stat som har ens medical)
     
  10. control

    control Välkänd medlem

    Jag tror nog att hon missförstod, jag har svårt att tro att en FI som inte är examiner i Sverige skulle få agera som examiner i UK efter endast den briefing som godkänner en svensk examiner att agera examiner i UK.

    Antinger pratar du med en svensk kontrollant som gör denna briefing och lärartimme med dig eller så hittar du en kontrollant som gör briefingen och skriver in i ditt cert efter att valfri FI gjort lärartimme med dig :D
     
Laddar...

Dela sidan