UL B till MTG

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av slin, 20 December 2010.

  1. slin

    slin Ny medlem

    Hej.
    Jag planerar att ta både UL-B och TMG. Nu är frågan: Vad krävs för att få TMG när man redan har UL?-B Från TMG till UL har hittat svar på men som sagt inte det omvända.
    Sen funderar jag på om jag kan börja läsa Ul teorin, för att sedan när den är klar bestämma mig för om jag ska börja med Ul eller TMG. Dvs gäller den även för TMG eller måste jag läsa segelteorin för denna.
     
  2. slin

    slin Ny medlem

    Ojdå, från UL-B till TMG ska det vara!:p
     
  3. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Vi låter alla elever läsa UL teorin oavsett segel TMG eller UL. UL teorin är mer omfattande än segel men jag anser att den behövs då de flesta flyger motorseglarna som vilket motorplan som helst.

    Flygmässigt har det åtminstonde varit lärarens bedömning men det är några år sen jag gjorde det
     
  4. stelaninja

    stelaninja Medlem

    För ett S-cert gäller:
    Utbildningen skall omfatta övningarna 1-21 med det antal flygningar som läraren bedömer. Dessutom skall övningarna 25, 26, 33, 34, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 46, 49, 50, 56 och 57 genomföras.

    Utbildningen skall omfatta minst 30 flygningar varav minst 10 EK-flygningar. Flygtiden skall uppgå minst till 6 timmar.

    För ett S-cert begränsat till TMG gäller:
    Utbildningen skall omfatta övningarna 1-48 med det antal flygningar som läraren bedömer. Därutöver skall minst övningarna 53-54, 57, 58, 66, 68 och 89 genomföras. Övriga övningar som skall genomföras sker efter bedömning av läraren. Utbildningen skall omfatta minst 30 flygningar varav minst 10 EK-flygningar. Flygtiden skall uppgå till minst 6 timmar.
     
  5. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Gäller verkligen det när du redan har ett cert det brukar vara "rabatt" där du kan beta av övningarna och sedan när läraren är nöjd är det färdigt

    Jag uppfattar det som de uppgifter du skrivit är för nybörjaren eller en som "bara" har vanligt segelcert
     
  6. stelaninja

    stelaninja Medlem

    Det är vad som står i Segelflyghandboken för utbildning av de som redan har PPL eller UL. Så det är vad som gälller.
     

Dela sidan