Undantag då anropssignalen Sweden Control ej skall användas

Diskussion i '010 Luftfartsystemet och säkerhetsstandarder' startad av Fredrik, 8 Augusti 2007.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Som många förmodligen redan känner till så bytte ju områdeskontrollerna Stockholm Control och Malmö Control anropssignal till Sweden Control ibörjan av 2007.

    http://www.lfv.se/upload/ANS/AIP/AIP%20Amdt/AIP_AMDT_95.pdf

    I dokumentet, i länken ovan, står det dock på sidan 24, längst ner till höger, att "Approach sectors in Stockholm ACC will use callsign STOCKHOLM CONTROL". Min fråga är då, finns det någon karta i IAIP som visar exakt vilka dessa inflygningssektorer är och hur de är placerade geografiskt, så att rätt anropssignal kan användas där det inte är alldeles uppenbart att området inte hör till inflygningskontrollen?

    Mvh
    Fredrik
     
  2. sm6kst

    sm6kst Medlem

    kan det inte vara en trycksfelsnisse??
     
  3. Djin

    Djin Ny medlem

    Är det inte så att dom menar Stockholm TMA? som är typ av Approach-sector?
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Det är ju Stockholm TMA som anropssignalmässigt är Sweden Control sedan årskiftet med undantag för några approachsektorer om jag nu har förstått det hela rätt.
     
  5. Falling

    Falling Medlem

    Det är tvärtom, Stockholm/Malmö Kontroll används inom respektive TMA medan Sweden Kontroll används av ACC. Tittar du på VAC för korten för t ex Arlanda, Bromma, Malmö-Sturup så står där Malmö och Stockholm kontroll.

    Att sedan de som kallas Stockholm Kontroll och Sweden Kontroll sitter 5-10 meter från varandra är ju en annan femma
     
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag hade tydligen nattmössan på mig igår kväll när jag skrev inlägget. Gjorde en "tankevurpa" upptäckte jag beträffande Stockholm ACC. Falling, tack för ditt förtydligande!

    Sweden Control gäller då från FL 95 och uppåt?

    Du har rätt! :)
     
  7. Ma-thias

    Ma-thias Ny medlem

    Det är ju bara Stockholm TMA freq som kallas Stockholm control

    ESSA_E_APP(EAST)
    ESSA_W_APP(WEST)
    ESSA_S_APP(SOUTH)
    ESSA_F_APP/Final approach)
    ESSA_V_APP(västerås sammarbete med 130.6 tornter ESOW)
     
  8. TOC

    TOC Ny medlem

    "Sweden Control gäller då från FL095 öch uppåt?"
    Jap,men observera att SWE CONT gäller även I G-luft.
    mvh /TOC:)
     
  9. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    TOC, tack för det lilla förtydligandet!
     
  10. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Dammar av denna tråd.
    Jag har fått lära mig att Sweden Control används i G-luft och Stockholm Control i Stockholms alla TMAn. (sen funkar säkert Sweden ctr även över fl 95 som ni nämner)
    Men min fråga är: På kartans baksida står olika Sweden frekvenser för olika områden. Om jag tex flyger från Linköping till Gävle så passerar jag flera olika områden med olika frekvenser för sweden. Om jag aktiverar eller pratar med Sweden i närheten av Östgöta TMA så ger de mig trafikinfo där. Men efter ett tag kommer jag ju in i en ny zon.
    Måste jag då nämna för "första" Sweden att jag lämnar deras frekvens? och sedan återuppropa "andra" Sweden med ny fullständig uppropning. Och senare även till den tredje frekvensen?

    Eller kan jag ligga kvar på den första hela resan? Gissar att det inte går då räckvidden inte räcker till. Men kan jag räkna med att bara byta utan att säga till? och ändå få full trafikinformation av nya frekvensen?
    Jag blir inte klok på detta..
     
  11. Larscho

    Larscho Moderator

    • De har ingen skyldighet att lämna över dig till nästa sektor/frekvens.
    • Lämna aldrig en frekvens där du etablerat kontakt med flygledaren utan att meddela.
    • När du skiftat frekvens, checka in igen och säg(om du är på färdplan) transponderkod och att du önskar trafikinformation så blir det alltid rätt. Vill de ha mer information så frågar de.

    Och är man osäker när man väl är i luften så fråga alltid. I Sverige har vi fantastiskt bra flygledare som gör allt de kan för att hjälpa oss.
     
    • Gillar Gillar x 1
  12. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Så jag antar då att rätt förfarande är att meddela Sweden att jag skiftar till nästa Swedenfrekvens och väl där så anropar jag upp och meddelar Typ, Kod och höjd igen.
     
    • Håller med Håller med x 1
  13. Larscho

    Larscho Moderator

    Ja, det kommer nog att fungera ypperligt. Så brukar jag göra.
     
  14. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

    I G-luft kan man väl byta f utan att meddela?
     
  15. Larscho

    Larscho Moderator

    Det finns många saker man kan göra men det är ändå god sed att meddela att man lämnar. Det finns flera anledningar till att flygledaren att vilja få tag på dig även i G-luft och då är det bra om du inte bara lämnat utan att meddela för då kommer det bli ett antal "döda" anrop på ditt callsign. Se det som en bra praxis helt enkelt.
     
  16. andreasvibo

    andreasvibo Aktiv medlem

    Man skulle kunna se det så här: De "döda" anropen du nämner kanske sker väldigt sällan i praktiken och "skräpar" därmed ner etern mindre totalt sett än om alla piloter anmäler byte av frekvens i G-luft, till Sweden Control.

    I och för sig, ett "dött anrop" blir väl mer av en störning i radioflödet jämfört med ett meddelande från en pilot om frekvensbyte. Dessutom, vill flygledningen ha tag i en så är det ju som du säger av en anledning. Det talar ju för att meddela frekvensbyte. Så jo, jag håller med, det är en bra praxis.
     
  17. Larscho

    Larscho Moderator

    Nedskräpning i etern ska man nog inte tala om. Bra att vi är överens om praxis då. :)
     
  18. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Jag tog en tur till Trosafyren och lite övrig flygning kring Sthlm TMA nyligen och stötte på några saker som jag kom att fundera över..
    För det första är ju Sthlm TMA uppdelat i olika sektorer som benämns a, b osv på kartan. Dessa verkar inte ha någon annan betydelse än att det är olika lägsta höjd på dessa. De tillhör samma TMA och en klarering in gäller hela TMAt tydligen. (om man går på färdplan iaf.)
    Men sen två funderingar som kvarstår.
    På de senaste kartorna är Sthlm control uppdelat i två frekvenser , en för Norra delen och en för södra. (kanske även en för östra)
    Jag gick in i norra och upprättade kontakt med de och hade sen tänkt byta till södra när jag passerade gränsen men jag gjorde aldrig det utan fortsatte att tala med norra även nere i Trosa. Det verkade inte vara något problem alls men frågan är om inte rätt förfarande vore att meddela ett frekvensbyte där vid gränsen.
    Har någon av er erfarenhet av detta?

    Sen nästa fundering är att runt Trosa och ända upp till VORfyren DKR finns ingen Sweden control frekvens (om man flyger under 3000 fot) men då verkade det som att Sthlm control tog över deras roll och de gav mig trafikinfo mm vilket för mig till frågan: Är Sweden och Stockholm egentligen samma sak men med olika anropssignaler..?
    Kan man ropa upp Sthlm control och begära trafikinfo om man flyger på färdplan på låg höjd över tex Dunker-fyren till exempelvis TrosaFyren?
     
  19. akg1486

    akg1486 Aktiv medlem

    Flyger inte i Stockholm, men jag kan inte tänka mig annat än att det fungerar på samma sätt som Göteborg Control. De har också två frekvenser, och tanken är att dela upp trafiken. Det kan man dock inte göra geografiskt utan vidare eftersom flygvägarna och därmed flygplanstätheten skiljer sig åt beroende på vilken bana som är i användning på Landvetter. (Arlanda/Bromma i Stockholm, då.) Om jag kommer från en okontrollerad flygplats och vill tala med Göteborg så tar jag en av frekvenserna. Det värsta som kan hända är de ber mig använda den andra.

    Om du behöver byta frekvens utan att byta motpart så blir du tillsagd; det är samma sak med Sweden Control, etc. (I Tyskland hör man ofta "SE-XXX, call me on 1xx.xx" när man rör sig från en "zon" till en annan inom t.ex. Bremen Informations område.) Om du lämnar TMAt och ska byta till en annan station (Sweden, Bromma,...) så ska du om du flyger VFR på eget initiativ be att få lämna/byta.
     
  20. Larscho

    Larscho Moderator

    Vid peaktider så har man alla sektorer bemannade med flygledare. Då används alla frekvenser. Övrig tid kan ofta en flygledare(+assisterande) ta hand om flera sektorer och då behövs inte alla frekvenser. Frekvensbyte är därför onödigt om det ändå är samma flygledare. Jag har varit med om samma sak vid flera tillfällen.

    Nej, Stockholm och Sweden control är inte samma sak. Jag tror att flygledarna på kontrollen sitter i "källaren" under Arlandatornet medan Sweden Control sitter på ATCC som är ett annat hus på Arlanda, flygledarna har också olika behörigheter. Sthlm CTL kan absolut ge dig trafikinformation under deras luftrum. Du ska alltid begära trafikinformation från den enhet som styr luften ovanför dig. Flyger du där det är okontrollerat upp till FL95 så är det Swe CTL, flyger du närmare Stockholm så är det generellt sett Sthlm CTL när du flyger under deras höjder. Svaret på din sista fråga är alltså: JA! :)
     

Dela sidan