Vad har ni i väskan när ni flyger?

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av Lennart, 26 Januari 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 12 medlemmar.
  1. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Är bara nyfiken på vad ni har med er som just ni anser vara viktigt?
    Kan vara intressant att se i fall man har glömt något väsentligt.

    Min väska har blivit tung...
    Bärbar radio. Headset. 2ipads (en med yoke mount och en i knee board)
    SkyDemon MD. 2 par solglasögon. Zaon MRX. Svenska flygfält. Div TMA kartor.
    Stark ficklampa. Röd pannlampa. Multitång. Stormtändstickor. Linjal. Passare.
    Gradskiva. Div laddare. Loggbok. Cert och medical.
    Pennor.
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. control

    control Välkänd medlem

    Alltid: Loggbok med cert och medical, någon karta, cigg-USB laddare med iPhonesladd
    Oftast: ovanstående plus inflygningskort till flygplatserna omkring mälaren, kamera, ficklampa, vattenflaska, chokladkaka, solbrillor, iPad, fällkniv
     
    • Gillar Gillar x 2
  3. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Skulle jag äta upp varje gång... Hehe
     
    • Gillar Gillar x 2
  4. lundin018

    lundin018 Medlem

    Apropå tråden, vilken väska har ni? Vad kan ni rekommendera? Har kommit igenom halva teorin och flygningen börjar närma sig och det är daxs att beställa en pilot väska..

    Tips och råd..?
     
  5. control

    control Välkänd medlem

    Jag flög i 7-8 år med olika ryggsäckar/träningsväskor sen köpte jag en "riktig" pilotväska. Jag tycker dock att den är otymplig och för tung så jag har gått tillbaka till att använda en ryggsäck.

    Det viktigaste för mig har varit att ha de viktigaste flygprylarna i den dedikerade ryggsäcken, alltid. När det är dags att flyga så tar jag väskan och går utan risk för att något viktigt ligger kvar hemma.
     
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag kör också med ryggsäck. Tycker det är smidigast.
     
  7. cumulus

    cumulus Medlem

    Pennor kan man aldrig ha för lite av!
     
  8. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    I början när jag flög, hade jag med mig minst en ryggsäck fullproppad med grejer för alla scenarier. Svenska flygfält. Alla kartor. GPS. Dricka, mat mmm. Brukade bli en rejäl last som man fick ta med i viktberäkningen :)

    bild.JPG .

    Svenska flygfält känns inte lika viktigt längre. Räcker med de plates man behöver. Alternativt tar man med iPad med svenska flygfält för en eventuell "situation".

    Nu för tiden räcker det med väskan ovan för de flesta flygningar. Innehåller ficklampa. Solbrillor. Cert. Loggbok. Pennor. Kneeboard. Headset. VFR/IFR plates för viktiga flygplatser. En VFR karta för området och en IFR karta för hela Sverige.

    En smartphone är ju guld att ha med och är givet. Fungerar ju som extra GPS, Navdator och man kan ringa ATC vid radiobortfall (bra att ha med telefonens headset att använda under flygheadsetet då om det krisar). Duger även bra att för att kolla Facebook och Flygfyren om man har täckning medan autopiloten jobbar ;)

    Känns bra att den står färdigladdad inför en eventuellt flygning :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Jag köpte den här.. Kan bara hålla med ovanstående att det är klumpigt och svårt att stuva så man når den om baksätena är upptagna. Satsa på en bra ryggsäck!!
    image.jpg
     
  10. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Vilken "pjäs", Lennart! :)
     
    • Håller med Håller med x 1
  11. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Ja, den är i klumpigaste laget!! Enda fördelen med den är att allt får plats!! Har aldrig använt allt som finns i den och kommer förmodligen aldrig gör det heller... Min sambo tycker nog jag är konstig för om jag hade den ordningen runt mig hemma som jag har i väskan så hade vi ett väldigt fint hem!! :LOL:

    Allt är fulladdat och rengjort och har sin plats.. Tar jag upp solglasögonen vill jag ju inte börja med att putsa dom.. Tar jag fram min handradio ska den vara fulladdad.. Ska jag famla i väskan som ligger i baksätet i ett mörkt flygplan så känns det skönt att ha stenkoll på var jag ska leta!! Men vid lokala svängar vore det skönt med nåt enkelt och litet.... Typ en sån här
    liten väska.jpg (y)

    För skolning så är den helt klart i klumpigaste laget.. Där tror jag ryggsäcken är optimal...
     
  12. Hylander

    Hylander Aktiv medlem

    Vilken typ av väska som passar bäst är nog helt individuellt, men som Control skriver, det viktigaste är att man har alla grejor på ETT ställe. För annars kommer man att glömma något, garanterat! Själv har jag en väska för motorflygning, en för hängflyg och en för träning. Då är det bara att hugga väska rätt när man ska iväg och allt finns med (för det mesta) utan att man behöver tänka :). Skulle aldrig funka för mig annars...
     
    • Gillar Gillar x 1
  13. lundin018

    lundin018 Medlem

  14. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

  15. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

  16. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Den var mindre än jag trodde tack och lov.. :)
     
  17. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Man får ju en riktig crew-känsla när man ser den där väskan :)
     
  18. Larscho

    Larscho Moderator

    Har kört mycket med plastpåse från ICA. Har fungerat bra!
    Nu för tiden har jag bara med mig min headset-väska eller en liten ryggsäck. Jag har inte riktigt förstått vad man ska med alla grejer till än.
     
    • Gillar Gillar x 1
  19. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag kör själv med en sportryggsäck, modell mindre. Den har fungerat ypperligt så här långt :)
     
  20. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Ica påse!!! Underbart!! Skönt att det finns någon med fötterna på jorden... Jag är sån nörd.. Är ju livrädd att inte ha den senaste mojängen.. Skyller alla inköp på säkerheten!!! Till slut har jag väl så mycket prylar som jag knappt begriper mig på så jag glömmer att titta ut genom framrutan.!!!!! :D
     
Laddar...

Dela sidan