Vad kostar det att äga ett ava-flygplan?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Martenare, 9 Juli 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Martenare

    Martenare Medlem

    Hej

    Jag försöker bena ut vad det skulle kosta att äga en aerobatics-maskin, och vilken typ som kan vara lämplig. Planen är att skaffa en maskin som jag kan träna med och tävla någorlunda bra med i, i varje fall basic. Med andra ord behöver jag en kärra som jag har råd att köra några träningspass i veckan i.

    Min årliga flygbudget är ca 90000kr och jag kan lägga in 100000 i inköpet (resten blir lån). I ett första skede vill jag äga maskinen ensam så budgeten blir därefter.

    Vilken typ har jag råd med?

    Jag är jättetacksam för inputs av er som äger eller har kunskap i kostnader.

    Trevlig flygsommar!
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag skulle nog säga att följande typer är rimliga:

    Beagle Pup
    Bulldog
    Slingsby
    SAAB Safir(om du får tag på en med Lycoming 540-motor så borde du komma inom din budget)
    Pitts
    Steen Skybolt
    Cessna 150 Aerobat
    Möjligtvis några varianter av VANS RV som kan funka till tävling
    Bellanca Decathlon/Citabria
    Alpha 2000/Robin 2160
    DHC-1 Chipmunk(Möjligtvis dyr på grund av gammal motortyp)

    En av de absolut största faktorerna för priset är troligtvis om flygplanet är X-klassat eller inte. X-klass kommer att göra ditt liv väldigt mycket enklare och det borde då inte vara några konstigheter att hålla sig inom din budget. Ska du flyga flera gånger i veckan så får du också tänka på att bränsleförbrukningen blir en väldigt stor del av din kostnad vilket gör att du kanske vill hitta något med en rimlig sådan.

    Finns såklart betydligt fler typer än de jag listade här.
     
  3. Martenare

    Martenare Medlem

    tack Larscho! En bra lista.

    Äger du själv någon kärra?
    Vilka kostnader är det man skippar med x-klassat? CAMO?

    Någon som vet om en YAK-52 något att överväga i detta sammanhanget? De är ju ganska billiga i inköp men drar förstås mycket soppa. Hur är det med de övriga kostnaderna på en YAK.
     
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    Nej, jag äger ingen egen men känner flera som gör. CAMO är bl.a. något som du slipper men det finns också en del andra grejer. Reservdelar och liknande behöver inte vara certifierade på samma sätt och en del annat.

    Jag tänkte lägga till YAK på listan också men jag tror att den kan överstiga budgeten, framförall eftersom bränsleförbrukningen är hög när man avancerat. Men det finns ju en hel del såna i landet så det borde inte vara omöjligt att få en bra uppskattning av kostnaderna. Jag tror att man får räkna med ca 30-50 000 kr per år i fasta kostnader. Hangarhyran är givetvis en stor och varierande del i detta.
     
  5. Martenare

    Martenare Medlem

    Jag sitter precis och räknar på vad en YAK-52 skulle kosta att äga.
    Hittade en del bra info från en importör i England. http://www.russianaeros.com/sukhoi-info/running-costs-sukhoi-yak/

    Verkar som att man kan köpa en i hyfsat skick för runt 400k.

    Hur mycket kan en 100-timmars kosta i Sverige?

    Kostnaden för försäkringar är hög i uträkningen från importören. 2-3.5% av värdet plus 2000-5000€ för "Third party". Är det så höga kostnader även i Sverige?

    Verkar som att man utan problem kan förvara en YAK utomhus vilket ju innebär att man inte behöver stressa med att hitta hangarplats.
     
  6. Larscho

    Larscho Moderator

    Det finns tillräckligt med Yakar i Sverige för att kunna göra en riktigt bra kalkyl. Om du är intresserad och har hittat ett objekt så bör du kontakta övriga ägare för att veta mer.
    Sten Svensson nere i Eslöv, Stonab heter firman, kan en hel del om det där och brukar göra 100-timmars på flera ryska kärror.

    Jag skulle inte låta något flygplan stå utomhus längre än en månad så vida det inte var något väldigt oförutsett. Men jag vet egentligen inte så mycket om vad som påverkas.
    Hangarplats känns hur som helst som lite av en förutsättning för att köpa ett flygplan.
     
  7. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Kul tråd.

    Ja delägde en Skybolt och erfarenheten var att trots vi var 9 så fanns det arbete så det räckte o blev över för oss.

    Den var sjukt billig för prestandan. Dock var den "ihop-plåstrad" alltså, amerikanska och europeiska skruvar i samma plåt.

    Den du väljer att köpa kommer du att växa med, både i o utanför planet.
     
  8. Martenare

    Martenare Medlem

    Tack
    Tack för all hjälp. Passar bra att det finns hör nere. Eslöv hade för mig varit den bästa basen för min framtida kärra.

    Tyvärr känns det nog som att en YAK blir över budget. Himla synd för man får ju onekligen mycket flygplan för pengarna.
     
  9. Larscho

    Larscho Moderator

    I Skåne tror jag inte att det är några problem att hitta hangar, skönt det!
    Ett steg kan också vara att köpa in sig på en andel i en kärra som flygs lokalt, då borde du också få ett bra hum om kostnaderna innan du ger dig in i leken.
     
  10. Martenare

    Martenare Medlem

    Låter bra. Hangar plats tror jag inte blir ett jättestort problem.
    En andel är ju såklart mycket smartare rent ekonomiskt. Fördelen med egen kärra är att man kan disponera den precis hur man vill, tex för att åka på tävlingar.
    Jag letar vidare efter lämplig typ.
    Frågan är egentligen vilken ava kärra är billigast.
     
  11. Bodd

    Bodd Medlem

    Jag tycker du ska börja med att ställa ett par andra frågor. Just frågan om vad som är billigast är inte riktigt rätt utgångspunkt därför att det finns så mycket annat som kommer definiera frågeställningen. Beroende på hur du vill använda din maskin kan därför göra att det "billigaste" inte längre är det billigaste för ditt ändamål.

    - Vill du att det ska vara en maskin som går att kombinera som resemaskin?
    - Vill du att det ska vara en maskin byggd och godkänd för negativa manövrer? (Då behöver du något med inverterat olje- och bränslesystem).
    - Vill du att det ska vara en renodlad Ava-maskin eller ska den kunna något annat också? (Bogsera segelflygplan, skola med, ta passagerare, långresor osv).
    - Hur bra är du på att skruva själv och hur mycket kommer du behöva leja ut till tekniker? Finns kompetens i närheten för din typ av maskin?

    Vilken typ av motor och propeller?
    Man kan lätt lura sig och tro att en för stark motor kommer dra oerhört mycket mer bränsle. När det kommer till ava-flygning får man dock tänka in ett par andra aspekter. Hur långa pass orkar du flyga? De flesta jag känner flyger inte mycket mer än 15-30 minuter om man kör ett intensivt program. Med en stark motor (egentligen kanske man skulle säga högt effekt/vikt-förhållande) så kommer du snabbt upp på säker höjd och du kan sedan avancera med bibehållen höjd tills du är klar. Med en svagare motor ligger du längre tid i stigning och när du sedan avancerar så kommer du tappa höjd successivt så att du behöver återta höjden igen efter några manövrer. Då går det åt både tid och bränsle till något som inte ger särskilt mycket nöje för pengarna.
    Med en constant speed-propeller förbättrar du flygplanets prestanda i förhållande till motoreffekten. Du får ut ett bättre stig, du får bättre effekt att ta dig igenom de olika lågfartsmomenten i avancerad flygning (typ toppen av hjulningar, toppen på en looping, halvkubaner osv). Du slipper även att ständigt vakta varvtalet för övervarv och man behöver inte variera gasen. Det är dock mer kostsamt med propellerinspektionerna.
     
    • Gillar Gillar x 2
Laddar...

Dela sidan