Vad menas med "tusenkronorsfika"?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Andersson, 4 Januari 2008.

  1. Andersson

    Andersson Ny medlem

    Ja vad menas?
     
  2. peterfagerberg

    peterfagerberg Ny medlem

    Helt obegripligt!

    Vi trikeflygare kör med tvåhundrakronorsfika. Exempel: 30 minuters flygtid till Norrtälje (Mellingeholm) från Gavellanda. Längre än så denna årstid fryser vi nämligen ihjäl. Mysig fika och upptining i deras jättefina klubhus och sedan hemfärd. Total flygtid cirka 60 minuter.

    Kostnader:

    Bensin (10l/h) = 130:-
    Tvåtaktsolja (2%) = 35:-
    Kaffe inkl bulle = 25:-

    Summa ca 200:-.
     
  3. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Vi med PPL kan sitta inne i en förhoppningsvis uppvärmd kabin och spendera både en och två tusenlappar på att åka till en annat flygfält och fika.

    Jag skulle tro att uttrycket kommer därifrån

    MVH
    Håkan
     
  4. Djin

    Djin Ny medlem

    När jag flög ner till Stegeborg från Norrtälje så blev det
    en 1000krs lunch.

    Resan gick på 950kr ca och laxmackan gick på 50 kr. Men om man ska vara petig så blir det väl en 1900kr lucnh.
    måst ju flyga hem också. ;)
     
  5. Andersson

    Andersson Ny medlem

    Aha, det förklarar saken
     
  6. FGUbeagle

    FGUbeagle Ny medlem

    Flyger man trike så handlar det ju inte om att ta ett litet lunch eller fikaskutt, hela da´n går åt. Blåser det det minsta så blir den planerade entimmesflygningen avsevärt längre och dom där 200:- förvandlas raskt till långt mycket mer eftersom man får söka ny landningsplats, köpa buss eller tågbiljetter och betala för tillfällig garagering av flygetyget till dess vinden lagt sig eller att medvind erhålles.
    :e
     
  7. PKHT

    PKHT Ny medlem

    Begreppet och tanken bakom 1000kronorsfika kommer säkert från USA där det ges ut en guide till bra restaurang- och fikaställe för GA-piloter. Deras hemsidan hittar man på www.100dollarhamburger.com.
     
  8. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Själv har jag kört med "femhundrakronorslördagsgodis", när jag tog min dotter Tuva 3 år och flög från Optand till Frösön (15nm ca) och köpte hennes 15 godisbitar (kostade kanske en 10 spänn).

    Till saken hör också att vi bör ca 5 km från flygplatsen på Frösön, men ca 2 mil från Optand :)
     
  9. Andersson

    Andersson Ny medlem

    Ja men då fick ju pappa flyga lite och dotter fick godis = alla nöjda och glada :tupX2
     
  10. Mats B

    Mats B Medlem

    En så kallad win / vingum situation då?!! :laugh
    mvh / Mats
     

Dela sidan