Val av flygsimulator

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av ronna, 4 Augusti 2010.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 1 medlem.
  1. ronna

    ronna Ny medlem

    Hej alla aviatörer,

    Jag har precis tagit PPL och det är riktigt kul! För att bli en så duktig pilot som möjligt funderar jag på att köra flygsimulator hemma.

    Jag är ute efter realism. Vad jag förstår så är X-Plane ett bra alternativ, då fysiken är realistisk.

    Men jag tycker det också är viktigt att träna på kommunikationen. Tex skulle jag vilja kunna träna på att kommunicera på engelska med olika kontroller. Går detta med X-Plane, eller föredrar ni något annat?

    Vore kul om ni kunde hjälpa mig lite med mina val här :-D
     
  2. Almestad

    Almestad Medlem

    Grattis till PPL! X-Plane har som du säger bättre fysikmotor. Men flightsim från
    Microsoft har ett större community (tillägg som flygplan, flygplatser och texturer) bakom sig, även fast X-Plane är på bättringsvägen. Själv flyger jag FS2004 och håller mig undan från FSX som enligt mig var en dålig uppföljare. Om du vill öva fraseologi, testa VATSIM ett stort onlinenätverk. I Sverige finns det många aktiva som flyger och trafikleder på ett realistiskt sätt.
     
  3. Roffe

    Roffe Ny medlem

    Satsa på Flight Sim X om du har en någorlunda vass dator. Core 2 Duo eller bättre rekommenderas. 4-kärning är att föredra. Välj FS2004 om du sitter på en lite äldre burk. Jag tycker dock att FSX är klart bättre. X-plane har jag testat men aldrig riktigt gillat känslan. Tycker planen i MSFS beter sig mer naturligt.

    Gammal demoversion på FSX finns här: http://download.cnet.com/Flight-Simulator-X-demo/3000-7544_4-10570927.html
     
  4. stelaninja

    stelaninja Medlem

    Vatsim fungerar ju med X-plane också..
     
  5. ronna

    ronna Ny medlem

    Menar du att VATSIM kan köras tillsammans med X-Plane ?

    Verkar ju fantastiskt bra :)
     
  6. Navid Hashemi

    Navid Hashemi Medlem

    Om du vill bli en så duktig pilot som möjligt så tycker jag att du kan lägga pengarna på riktigt flygbränsle och göra lite studs och gå istället. ;)

    Man blir ju inte särskilt "vassare" pilot genom att styra ett flygplan på en dataskärm, dock bra övning om man vill lära sig instrument och annat grundläggande.

    Men Flight simulator är ändå mycket roligt, kör det ganska ofta. Vill du köra med riktig kommunikation så kan du använda, som tidigare nämnt, VATSIM eller IVAO.

    Jag rekommenderar Flight Simulator 2004 som har ett stort utbud av flygplan, scenerier med mera. Och då menar jag tillägg som man själv hämtar hem gratis eller köper. Flight simulator X kräver mycket datorprestanda.
     
  7. stelaninja

    stelaninja Medlem

    http://forums.vatsim.net/viewtopic.php?f=36&t=49507&sid=b26cd45c00a7215f048cee706f680b8c

    Där står det lite om hur VATSIM fungerar med X-Plane, eller snarare är det en länk till en Googlegrupp.

    Jag kör Linux-versionen av X-Plane, men har inte fått det att fungera så bra med VATSIM pga att ljud i spel är inte Linux starka sida. :(
     
  8. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tjena.

    Det finns en del addons till flight simulator 2004/X.

    Bland annat den här:

    http://www.amazon.com/Microsoft-Flight-Simulator-Training-Aid/dp/1560276703/ref=pd_sim_b_3

    http://eu.wiley.com/WileyCDA/WileyTitle/productCd-0764588222,descCd-DOWNLOAD.html

    (sen om du vill kolla upp den på något torrent sajt så är det din sak :) )

    Om du funderar på att ta IR eller lära dig lite om det så finns en hel kurs att ladda ner för USD95 för att köra i FSX
    http://www.hangar66.net/instrument_pilot_simulator.htm
    Har tetsat första lektionen och den är faktiskt bra!

    Annan sajt med intressant litteratur:

    http://www.flightsimbooks.com/

    EDIT:

    Synd bara att man lagt ner utvecklingen av MS Flight Sim. X-Plane kommer att bli ensam på marknaden om några år antar jag.

    Jonas
     
  9. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Vill man ha en mer realistisk totalupplevelse av hur det är att ha flyget som jobb så kan man göra så här:

    1: Se till att vara vaken en hel dag, klockan 22.00 på kvällen påbörjar du nedanstående övningar:

    2: Ta den mest obekväma stol du kan hitta, ställ i den i en garderob, sätt dig på den och flytta dig inte på tio timmar. Det enda du får göra under tiden är att stirra på ett fotografi av en cockpit. (Alternativt kan man släpa in sin dator med MSFS dit)

    3: Ställ tre bullriga dammsugare utanför garderoben så att du får en realistisk ljudupplevelse

    4: Halvvägs genom din nattliga simulatorövning så skall du tända en spotlight som lyser dig mitt i ansiktet. Låt den vara tänd i tre timmar. Detta simulerar en flygning österut mot den uppgående solen.

    5: Övertala din maka/make att se till att du får in en bricka med sönderkokt, ljummen och okryddad mat efter ungefär halva tiden.

    6: Se till att du får in en kopp kallt kaffe då och då. Glöm inte att be din make/maka att smälla kraftigt i garderobsdörren varje gång.

    7: Om du mot förmodan måste gå på toaletten, glöm inte att stå i "kö" utanför badrumsdörren i 10 minuter innan du går in.Stå gärna på ett ben då och då under väntetiden Glöm inte att ha en mössa på huvudet samt en propert knuten slips om halsen

    8: När övningen i garderoben är slut efter 10 timmar så skall du gå direkt in i duschen och duscha iskallt i tjugo minuter med kläderna på. Detta simulerar hur det är att stå på plattan och vänta på transport från flygplanet.

    9: Gå till sovrummet i blöta kläder med en genomvåt resväska och dito crew-bag. Vänta med att gå in innan din maka/make lämnat rummet. Detta simulerar väntan utanför hotellrummet medan personalen städar och bäddar.

    10. Om din maka/make frågar vad ända in i h-e du håller på med så svara att du upplever tjusningen med att flyga till romantiska resmål.

    11: Upprepa alltihop en gång till för att simulera flygningen till hemmabasen.

    Om du verkligen uppskattade övningen så skall du genast satsa på en professionell karriär inom civil-flyget.
     
  10. W2k

    W2k Medlem

    Where do I sign up!? :p:p:p
     
  11. ankan

    ankan Medlem

    Tycker ni andra att X-plane känns realistisk?

    Jag tycker att de flesta plan i X-plane har någon sorts konstig oscillationsmod som jag inte riktigt känner igen från riktiga plan. Typ att nosen tenderar att guppa upp och ned några grader, med en frekvens på kanske 0.5hz eller så.

    Dessutom är effekten av vind helt galen i X-plane. En parkerad Cessna 172 blåser typ av banan vid 15 knops vind, vill jag minnas. Försökte använda X-Plane för att öva sidvindslandningar. Det funkade hyfsat, så länge man inte aktiverade någon Wind-Shear eller turbulens.
     
  12. stelaninja

    stelaninja Medlem

    Jag tycker X-plane ger en mer realistisk känsla. Frågan är väl kanske vilken version du provat?
     
  13. Roffe

    Roffe Ny medlem

    Kollar man runt på olika forum så är det ungefär lika många röster för MSFS som för X-plane. Själv fick jag ungefär samma intryck som Ankan av känslan i X-plane efter att ha kört demot en stund.
     
  14. Fredde

    Fredde Ny medlem

    Jag håller med föregående talare. X-Plane känns inte bra. Mycket som inte stämde mellan deras C172 och de riktiga. Upphovsmannen är en skitsnackare av rang som gärna höjer sig själv och sin produkt till skyarna på enligt min uppfattning rätt tveksamma referenser och med tekniska termer som döljer rätt ordinära företeelser. Kort sagt, marknadsföring när den är som den brukar - gå inte på den.

    FSX är lite bättre, men mycket krångligare och har ett knippe buggar som stör mig. Jag håller mig till FS2004. Dock behöver man köpa bättre flygplan än de som medföljer om det skall vara värt. Flight1 har en bra C172 om det är vad du flyger ute i verkliga världen. Sedan behöver man för givande VFR bygga på med en bättre terrängmodell, så sjöar och vägar stämmer.
     
  15. ankan

    ankan Medlem

    Jag har provat lite olika versioner av X-Plane. Senaste gången jag provade så köpte jag X-Plane på DVD från tillverkaren ( "Laminar Research" ). Detta var i november 2009. Tycker inte att X-Plane var särskilt bra då.

    Jag håller också med föregående talare om att Austin Meyer är en riktig skitsnackare. Har haft lite att göra med honom för några år sedan professionellt, och upplevde honom som ganska rejält omogen... (Dock på distans, har inte träffat honom i verkligheten).
     
Laddar...

Dela sidan