Var begär man ändring av angiven GPS-position?

Diskussion i '060 Navigation' startad av Per D, 13 Juni 2023.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. Per D

    Per D Aktiv medlem

    Hej,

    Normalt ligger GPS-punkten för en flygplats på plats för flygfältet, typ. Flög dock på Fjällbacka ESTF i helgen och fick anledning att notera att punkten för flygplatsen ligger typ på medvindslinjen för 06.

    Det fick mig att fundera på om det finns någon instans där man kan skicka in en ändringsbegäran för koordinater för en aeronatisk punkt. Inte för att det har någon superstor betydelse just för ett gräsfält i obygden :) men såg att det fanns tilfälle att lära sig mer hur saker och ting hänger ihop.
     
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    GPS-positionen för Fjällbacka är korrekt i den meningen att den anger flygplatsens officiella läge (Airport Reference Point, ARP) som den är angiven i AIP.

    ARP skall egentligen ligga i centrum av bansystemet men kan ofta ligga utanför på grund av att bansystemet ändrats sedan flygplatsen byggdes och man inte gärna vill ändra den.

    Just när det gäller Fjällbacka så ser det faktiskt ovanligt konstigt ut. De som gör databaser för GPSerna kommer helt säkert inte att ändra utan att uppgiften i AIP ändras. Det är upp till flygplatsägaren/operatören att besluta om ev. ändring. Fjällbacka ägs av Tanums kommun och drivs vad jag förstår av Fjällbacka flygklubb.
     
  3. Per D

    Per D Aktiv medlem

    Check, så AIP är då referensen om jag förstår dig rätt. Ska prata med Lars!
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Yep. Jag vet förstås inte vad din GPS visar, men positionen i AIP ligger i terrängen c:a 400 m tvärs tröskel 06.
     
  5. Per D

    Per D Aktiv medlem

    Stämmer precis det. Certifierad Garmin och Foreflight visade samma.
     
  6. Per D

    Per D Aktiv medlem

    Jag gjorde en kompletterande analys nu på morgonen och konstaterade att det skulle behöva justeras ett 40-tal bågsekunder österut från vad som är angivet i AIP.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
Laddar...

Dela sidan