Varbergs flygplats hotad

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av beme, 31 Augusti 2012.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. beme

    beme Ny medlem

    Varbergs Flygplats är hotad till sin existens av 3 grannnar och Miljöpartiet som aktivt arbetar för att få flygplatsen stängd. De använder miljöbalken som verktyg och har fått Miljödomstolen att fatta negativt beslut om flygplatsen.

    Varbergs Kommunen som är 100 % ägare till flygplatsen säger sig bara kunna bevara flygplatsen om de ser ett aktivt stöd för flyg i Varberg. Enligt politikerna får de enbart negativa brev, mail och telefonsamtal i frågan. Positiva signaler uteblir. Därför kan de inte stötta flyget säger de.

    De flesta politiker och allmänhet tycks tro att allmänflyg enbart bedrivs av privatpersoner med gott om pengar som för nöjes enbart flyger runt flygplatsen. För att kunna bevara allmänflyget i Sverige behöves ett brett stöd som även kommer utanför kommungränsen som visar på användbarheten av allmänflyg som infrastruktur. AOPA (http://www.aopa.se) har blandat sig i leken och ger sitt fulla stöd med ideellt arbete till Varbergs Flygplats. Ytterligare stöd behövs och hoppet står däför till att resten av Sveriges allmänflygare hör av sig med stöd till Varbergs Kommunstyrelse (ks@varberg.se). Tänk på att nästa gång kan det vara ni som behöver stöd för er närflygplats!

    Allmänflyget måste visa musklerna tillsammans för att politiker och allmänhet skall förstå nyttan och att det är positivt för svenska ekonomin i förlängningen. Slut er samman runt om i landet och hör av er till beslutsfattare!
     
  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Det här var väldigt tråkiga nyheter! Samtidigt känns det tyvärr inte som att det bara är i Varberg som de här nedläggningsvindarna blåser.

    Har ni funderat på att göra ett upprop på exempelvis Facebook så att folk runt om i landet på ett enkelt sätt kan visa sitt stöd för bevarandet av flygplatsen?

    Skulle ni inte också kunna skriva ihop ett förskrivet meddelande som var och en som vill kan skicka till kommunstyrelsen med egen underskrift? Vi som inte kommer ifrån Varberg är inte insatta i de lokala förhållandena och det aktuella argumentationsläget från båda sidor i den aktuella frågan.
     
  3. beme

    beme Ny medlem

    Politikerna är splittrade i frågan. Det upplevs från flygets sida att de inte är insatta och tillräckligt kunniga för att inse nyttan med allmänflyg. Vidare inser de inte säkerhetsrisken med en kort gräsbana som desssutom blivit mjuk pga dåligt underhåll.

    Kravet för att kommunen som 100%-ig ägare skall satsa på flygplatsen är att det visas nytta (näringsliv, turism och myndigheter) från användarna. De säger att de inte kan skjuta till skattepengar till ett fåtal privatpersoner som har flyg som nöje.

    Problemet är att de satt ett tak på antal flygplansrörelser till 8500 vilket tangeras idag. Detta utan att näringslivet vågar använda flygplatsen pga försämrad säkerhet genom dåligt underhåll samt stängning av en bana (huvudbana i vindriktningen). Osäkerheten har gjort att flygplansrörelserna minskat från 14600 till 8500. Minskningen ligger till stor del på näringslivet flykt från flyget pga dålig säkerhet. I detta läge är det omöjligt pga tillståndstak att få tillbaka näringslivet oavsett om säkerheten ökas eller inte. Inget näringsliv - ingen asfaltering. Ingen asfaltering - bara privatflyg. Bara privatflyg - nedläggning.

    Egna formulerade brev där man framhäver respektive skribents nytta med Varberg är mer slagkraftigt än ett gemensamt formulerat brev! Får vi även med oss AOPA som branchorganisation som samordnar allmänflygets intressen i Sverige vore det positivt och skulle ge styrka i aktionen.

    __________________
    MVH, Bengt
     
  4. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Nu ska jag sticka ut hakan ordentligt här... Har själv landat på Falkenberg många gånger och tycker om flygplatsen, framförallt som "fikaplats". Men det är ju korta banor som ryms inom området, så min undran är om det verkligen finns ett näringsliv som hade utnyttjat fältet, även om det var asfalterat? Handlar det inte mycket om mindre bizjet & IR-flygplan, maskiner som behöver ljus m.m.? Min poäng är - finns det en realitet i det önskemålet?

    För att förtydliga så kommer jag att stödja Varberg Getterön, det vore oerhört trist om det försvann. Men hade kommunen sagt upp verksamheten om det var två fotbollsplaner? Ska man satsa på ungdomsverksamhet hellre än att hoppas på att det lokala näringslivet ska börja flyga helikopter till Göteborg?

    Let the bashing begin!

    /h
     
  5. beme

    beme Ny medlem

    Du blandar ihop Varberg och Falkenberg. Detta är två helt skilda flygplatser med helt olika verksamhet. Falkenberg har ca 500 flygplansrörelser medan Varberg har ca 8500 rörelser.

    Innan myndigheterna började ställa till problem med att stänga en bana 2003 och kommunen samtidigt drog ner underhållet i väntan på asfalt var det 14 600 flygplansrörelser. Minskningen till dagens siffra ligger mycket på att näringslivet slutade använda Varbergs Flygplats eftersom flygsäkerheten stundtals gör flygplatsen oanvändbar (vindriktning samt mjuk gräsyta i kombination med kort bana). Företagen måste kunna planera resor i god tid och kunna lita på att de verkligen kommer iväg.

    Asfaltering av nuvarande bana skulle avsevärt förbättra förutsättningarna för näringslivet. Att flygplatsen är för liten för denna verksamhet håller jag inte med om. Den har ju en gång i tiden fungerat även för näringslivet med nuvarande banlängder. Att det inte är en lång asfaltbana med instrumentinflygning är sant, men alla måste vi lära oss krypa innan vi kan gå och springa. Asfaltering är en klar förbättring vad gäller säkerhet och tillgänglighet mot det som gäller idag.

    Jämför man dagen 8500 flygplansrörelser med de instrumentflygplatser som finns i Sverige idag kommer Varberg på plats 20 vad gäller totala flygplansrörelserna per år. Det finns drygt 200 flygplatser i Sverige. Tittar man sedan på en karta där flygplatser är utmärkta upptäcker man att just i Varberg är det idealiskt att ha en flygplats med tanke på avstånd till andra användbara flygplatser.
     
  6. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    EDIT! Ja, jag skrev fel på Falkenberg och Varberg. Men det är Varberg Getterön som vi båda tydligen avser, så långt är det rätt. Men vi talar banlängder runt 600 meter... Nuvarnade bana kan ju dock förlängas över näset, så det verkar ju finnas utrymme.

    Vilken typ av flygning är det som har försvunnit mellan 14600 rörelser till 8500? Är det ett företag som har slutat flyga eller är det minskat nyttjande av flygklubb/privatägda maskiner? Jag tror att storleken på flyget är viktigare för myndigheterna än hur ofta de flyger. Vad gäller lämpligt läge så är det inget argument som håller, se på hur Region Skåne resonerar vad gäller ESMK. Där är närmaste flygplats Sturup och Ronneby samt Kastrup. I ert fall finns ju både Halmstad och Landvetter "inom en politikers armlängd".

    Min poäng är att jag personligen tror inte att det går att rädda flygplatser genom att hänvisa till ett lokalt näringslivsbehov. Ska man ha en chans att hävda sig måste man ha en aktiv verksamhet som attraherar ungdom, dvs folk upp till 25, och en bred medlemsbas. Se på hur bidragssystemet gynnar fotbolls och ishockey-aktivteter. Alternativt bolagiserar man och köper flygplatsen själv, som Hultsfred och Ängelholm.

    Men som sagt, jag kommer att skriva till angiven adress och protestera, för jag tycker att det är en fin och bra plats att flyga till.

    /hans


    /hans
     
  7. beme

    beme Ny medlem

    Företagen tycker det är för långt till Landvetter och Säve med drygt 9 mils avstånd, dessutom genom Göteborg (rusningstrafik, trängselskatt, flygplatskostnader, m.m). Halmstad har stängt större delarna av dan och har öppet i samband med reguljär trafik. Alltså är detta inget alternativ heller!

    Att hålla banlängderna för Varberg till max klass 2B innebär att kostnaderna inte skjuter i höjden med bevakning, räddningstjänst etc.

    65 företag var det som tidigare använde Varbergs Flygplats och tyckte det fungerade acceptabelt ända till stängningar av banor - sämre banor - minskad säkerhet stundtals, vilket ledde till minskad tillgänglighet.

    Det är framför allt företagsflygningar som minskat (flygtid, rörelser), men en omstrukturering av segelflyget har gjort att en del flygplansrörelser minskat. Antal certifikat i flygklubben har dock ÖKAT sista året från ca 110 till drygt 135. Man kan med andra ord säga att minskningen verksamhet i stort sett beror på att näringslivet slutat flyga av säkerhetsskäl.

    Kompetensen på piloterna minskar eftersom det inte sker någon vidareutbildning att tala om. Piloterna ser heller inte möjligheten att mer frekvent använda flygplatsen till mer än privatflyg runt fältet i mindre flygplan.

    Politikerna säger att näringslivet måste visa att de använder flygplatsen till reor för att ägaren (kommunen) skall skjuta till medel för säkerhetshöjande åtgärder. Varför skall de betala med skattemedel för en privat verksamhet om inte nyttan för kommunen blir tydlig? Eftersom tillståndstaket är nått med 8500 rörelser per år kan näringslivet inte öka antal rörelser. Med andra ord ställer politikerna ett moment 22-krav. Vidare är det svårt att visa ett behov innan förutsättningarna finns. Det går inte att köra bil på en väg innan den är byggd även om man anser att det finns ett behov.

    Tittar man generellt på allmänflyget i Europa ÖKAR flygandet med det mindre och flexiblare flyget vilket ytterligare pekar på vikten av flygplatser som Varberg.
     
  8. beme

    beme Ny medlem

    Miljöfundamentalisterna har vunnit en tillfällig seger

    Hotet mot Varbergs Flygplats har blivit ännu mer påtagligt då några grannar tillsammans med Miljöpartiet och Naturskyddsföreniongen vunnit Miljööverdomstolens gehör och fått denna att inte ge Varbergs Kommun prövningstillstånd och angett att Varbergs Flygklubb inte har överklagansrätt eftersom klubben inte är sakägare. Miljöfundamentalisterna har alltså vunnit en tillfällig seger.

    Det är nu juridiskt omöjligt att asfaltera utan att göra en helt ny ansökan vilket kommer att ta tid och hela processen som taget ett antal år måste genomlidas igen. Det ligger nu i politikernas händer att avgöra vad som sker med Varbergs Flygplats. Något måste göras då den mjuka fältytan gjort att flygplatsen i stort sett varit oanvändbar i ett par månader nu. Glöm inte att flygplatsen är cerifierad av Transportstyrelsen!

    Vill ni hjälpa till att bevara flygplatsen, kontakta då politiekrna i Varberg och tala om nyttan med flygplatsen.

    Allmänflyget är hotat. Vilken flygplats står näst i kö att råka ut för liknande hantering som Varbergs Flygplats? Allmänflyget måste hjälpas åt att bevara transportsystemet allmänflyg. AOPA har tagit tag i frågan om Varberg. Hjälp AOPA att ena flygsverige.
     
  9. LEE

    LEE Medlem

    Kontaktväg

    Bra att det uppmärksammas. Är det ks@varberg.se som ska användas för kontakt?

    /Lasse
     
  10. beme

    beme Ny medlem

    Kontakt till Varbergs Kommun

    Ja , det är helt rätt att användaradressen till Varbergs Kommun är ks@varberg.se.

    Skriv och delge dem deras synpunkter och tala om varför Varbergs skall ha en flygplats och er bakgrund om ni är privat, företag, myndighet etc.
     
  11. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Citat "...er bakgrund om ni är privat, företag, myndighet etc..."
    ...eller tar hand om alla turistflygare som uppskattar Varberg av flera olika anledningar...
    Har just mailat kommunen.
     
  12. beme

    beme Ny medlem

    Anledning för en kommun att ha en flygplats

    Det är inte helt tydligt varför en kommun skall ha en flygplats. Det kommer alltid in ekonomi i det hela. Privatflyg jämförs med båtklubbar, golfbanor etc. vilka inte får en krona i bidrag till sina verksamheter. Detsamma gäller privatflyg som inte får driftbidrag. Det som motiverar en komun att driva en flygplats är samhällsnytta och skatteintäckter. Med andra ord är det näringslivets behov av flyg tillsammans med myndighetsflyg som kan motivera politiker att satsa på en flygplats. Flygklubbar lever i symbios med näringsliv och myndigheter vilka har nytta av varandra och gör verksamheterna kostnadseffektiva. Privatflyget drar nytta av denna symbios och får därigenom lägre driftkostnader. Vem sa att det var lätt att förstå?

    Det so gäller nuför Varbergs del är att tillräckligt många hör av sig till kommunen med sina behov och där politikerna ser samhällsnyttan med ett flygfält.
     
  13. beme

    beme Ny medlem

    Tack Siljansnäs!

    Varbergs Flygklubb tackar för det stöd Siljansnäs Flygklubb, Flygplats, Airpark och Museum visat genom att de skickat ett brev till Varbergs Kommunstyrelse och påtalat vikten av att ha en bra flygplats i Varberg.

    Vi uppdkattar verkligen detta stöd och hoppas även det inspirerar andra att följa Siljansnäs initiativ!
     
Laddar...

Dela sidan