VFR flyga till London

Diskussion i '060 Navigation' startad av m_nordh, 6 Augusti 2011.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. m_nordh

    m_nordh Medlem

    Är sugen på att flyga till London nu i slutet på sommaren, finns det någon här som har erfarenheter av att flyga till England? Vad man bör tänka på och vilka flygplatser som inte har skyhöga landnings avgifter runt London? Vore hemskt tacksam för alla tips som skulle kunna underlätta =)
     
  2. niklaswik

    niklaswik Medlem

    Kan tyvärr inte bidra med mer än att jag själv funderat så smått på att göra det nån gång de närmsta åren och att det säkert är en riktigt spännande resa, speciellt i krokarna runt London!

    Hoppas resan blir av och att du isåfall rapporterar om den här. =)
     
  3. control

    control Välkänd medlem

    Jag minns inte vad just den heter, men en engelsk flygtidning med en massa erbjudanden om gratis landningar brukar finnas i svenska tidningsbutiker. Kan vara läge att köpa strax innan avfärd...
     
  4. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Generellt är avgifterna ganska höga i UK. Själv brukar jag flyga till Southend när jag skall till London. Därifrån går det pendeltåg in till stan. Förut fanns en station nära flygfältet. Sist jag var där var den stängd och jag fick ta taxi till stationen.

    En annan populär flygplats för allmänflyg är Biggin Hill.
    När du parkerar, så kolla om avgifterna skiljer mellan olika parkeringsytor. Det förekommer ofta.

    Trevlig tur :)

    Allan
     
  5. sobjerke

    sobjerke Aktiv medlem

    Dersom du har tenkt å fly langs kysten og krysse kanalen på det smaleste, så vil det gjøre ting mye enklere om du har Mode S transponder.

    Her er kravene slik jeg har tolket reglene:
    Tyskland: All IFR trafikk og VFR over det høyeste av 5000 fot AMSL eller 3500 AGL
    Nederland: All trafikk bortsett fra VFR under 1200 fot AMSL i G-luftrom
    Belgia: All IFR trafikk og VFR i luftrom som har krav til transponder.
    Frankrike: For IFR

    Se forøvrig følgende link:
    http://www.caa.co.uk/default.aspx?catid=810&pagetype=90&pageid=9752

    Håper du får en fin tur!

    Mvh Svein Olav Bjerkeset
     
  6. Almestad

    Almestad Medlem

    Hette tidigare Todays Pilot men gick ihop med Pilot (nuvarande namnet), erbjudanden finns kvar. Hade en prenumeration fram tills snu, riktigt schysst tidning :)
     
Laddar...

Dela sidan