Vilka appar använder ni till planering, navigering?

Diskussion i '060 Navigation' startad av Lennart, 26 Januari 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Jag är lite nyfiken vad alla använder för hjälpmedel i form av appar till telefoner, plattor osv..
    Jag skulle nog behöva lägga mer pengar på flygplanshyra och mindre på hjälpmedel..
    Men vad gör man när vädret är eländigt?
    Min absoluta favorit är SkyDemon.. Kan nog allt om det programmet.. Och programmet kan ALLT!!!
    Min tvåa är Jeppesen FD eftersom det är superstabilt och pålitligt..
    Som trea har jag Air Nav Pro.. Älskar EFIS funktionen.. Krångligare att jobba med än dom ovanstående....
    Ett program som verkar lovande som jag inte kunnat testa i luften ännu är Xavion.. Det räknar med att du ska få motorbortfall och gör kalkyleringar för nödlandning hela tiden..

    image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg
     
  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tack för en bra sammanställning, Lennart. Det finns onekligen en hel del appar som kan göra livet lättare för oss uppe i luften. Jag måste införskaffa en EFB. Känner att det börjar bli dags nu.
     
  3. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Och jag måste plocka fram kartan och nav skivan här hemma ibland för att inte glömma grunderna...
    Hur det än är så är det mysigt att röja av köksbordet och vika upp en gigantisk karta :)
     
  4. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Jeppesen FD night theme är helt rätt.
    image.jpg
     
    • Gillar Gillar x 2
  5. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Sweet!
     
  6. control

    control Välkänd medlem

    :D Navskivan har jag inte använt sen PPL-skolningen, hela ATPL/CPL räknade jag ut svaren eller löste det grafiskt med linjal/rutpapper :joyful:
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    N
    Navskivan finns ju som app också!! Vilken nörd man är!! Haha.
    image.jpg
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    När jag tagit mitt cert så började jag använda PocketFMS för en liten Pocket PC handenhet jag köpt. (http://www.pocketfms.com ) Den är väldigt kompetent och har funnits i många år nu.

    Jag gjorde dock det digra misstaget att inte följa med på kartan en stund en gång när jag skulle flyga i okontrollerad luft Uppsala-Barkaby. Under flygningen så kraschade appen och det var inte kul! Att sitta utan autopilot och försöka starta upp en en app igen på en minimal display, ooops. Jag var i princip i korridoren mellan Arlanda och Bromma CTR när det hände. Men jag hade ingen koll på var jag var. Bara att göra 180 grader och flyga mot närmaste navhjälpmedel (tror det var LNA). Jag blev överrumplad av detta (speciellt som färsk pilot) och bestämde mig för att inte använda mig av detta längre. Det blev då Garmin 495. Väldigt robust att ha med i tex turbulens, knappar sitter alltid på samma ställe. Det var värt varenda krona (10-12000 i Sverige, hmm 3 Ipads :) ) 2008. Dock använder inte den så mycket längre, speciellt när jag nu flyger med G1000.

    Jag gillar Air Nav Pro. Den har jag använt vid långflygningar som backup när jag flyger. Fördelen med dessa programvaror att man inte behöver betala speciellt mycket för kartorna (Min 495 kostar ju en del att uppdatera). Har tex flugit i USA med Air Nav. Det fanns gratiskartor (Open Street Map), men jag har ändå köpt officiella flygkartor för de sträckor jag flugit. Har flugit runt i tex Los Angeles en del. Har flugit från L.A till Las Vegas i en hyrd skruttig gammal 172 som bokstavligen föll i bitar på vägen. Då kändes det rätt tryggt att ha med sin "hightech" iPad med Air Nav Pro, klockrent, definitivt som Primär navigeringsinfo denna gång och maskinens klockor som backup.

    Xavion verkar väldigt intressant. Läste dock på sidan att de inte tänker konkurrera med en del andra program, utan mer ha sin egen nisch. Mer eller mindre så blir man tvungen att ha sin 2-3 iPads eller dyl cockpit om man ska vara hightech. Tex 1-2 med inflygningsplates och för navigering (en extra för backup om man kör helt papperslöst). Tex Xavion för eventuellt motorbortfall, lite jobbigt att försöka byta app vid motorbortfall ;).

    När det gäller VFR planering så har jag ofta använd egna excelark som räknar fram vindar etc. På senare tid har jag börjat använda LFKs färdplanering, enkel och bra... och gratis. Flitigt använd när jag sitter och dagdrömmer om vilka rutter jag vill flyga. Har inte inte kollat så mycket på swflightplanner etc än men det verkar lovande. Hmm, min navskiva från utbildningen har gått sönder och det är nog tveksamt om jag vill köpa någon ny ;)

    Nu när jag börjat jag flyga IFR så har jag inte riktigt funnit mig till rätta när det gäller vad jag ska ha för hjälpmedel etc. Blir en grovplanering med LFKs sajt. Sen kollar jag IFR kartor. Sen blir det en enklare färdplanering på papper. Det blir inte så många punkter när jag flyger IFR, inte så mycket att följa med på kartan längre som förr. Klart enklare att färdplanera om man det handlar om flygning i kontrollerad luft och till en kontrollerad flygplats. Har funderat lite på Rocket Route och ska titta lite närmare på det. Har även lekt med FlightPlan Pro (http://www.flightplanpro.eu/Home.html), kan troligen blir det verktyg jag kommer använda mest närmsta tiden. Den har en grymt bra väderfunktion. Dock finns det bara för Mac/PC, inga paddor etc.

    Jonas
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Vilket använder du?

    Köpte Sportys i desperation en gång. Lite dyr....
     
  10. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Såg att man släppt Pocket FMS för iOS och Android nu :)
     
  11. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    MyEb6 heter min virtuella navskiva.. Har funkat kanon men används inte längre nu när SkyDemon räknar ut allt som behövs så fort jag ritat en rutt!!
    Däremot appen "time calculator" är ett måste.. Eftersom jag valde att logga mina tider som timmar och minuter i ställer för i decimaler så ser min loggbok ut som en krigs zon med alla felräkningar efter vägen.. Hade jag haft denna miniräknare som kan räkna tid så hade jag inte klantat till det så mycket.. Hehe.
    image.jpg
     
    • Gillar Gillar x 1
  12. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    J
    Jaha. Då måste jag titta på den... :)
     
  13. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Påminner om Air Nav Pro... Får vara nog nu.. Inga mer appar på ett tag!!! Haha
     
  14. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hur mycket betalar du för jeppesen resp skydeamon i årsavgift?
     
  15. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Jeppesen VFR för Skandinavien kostade 2350:- och SkyDemon kostade dryga tusenlappen när jag köpte den. Men nu har dom höjt priset såg jag.. Ligger nästan på tvåtusen nu när man först köper det.. Sedan rör det sig om en tusenlapp om året för att låta det rulla på.. Klart mer prisvärt än jeppesen hur man än ser på det.. Man får ju hela Europa.. Och man får ett program som gör färdplanering till något som en treåring klarar på fem minuter!! :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  16. Knorren

    Knorren Medlem

    Hur ser Jeppesen VFR ut?
    På bilderna är det ju en hel del IFR-info
     
  17. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    VFR och IFR är samma på Jeppesen. Man får bara inte tillgång till plates för IFR.. Såg att mina bilder visade airways som man bör ta bort.. Bara en inställning.. Vet inte varför dom inte spärrat det? Airways är ju helt onödigt för VFR.. (Heter det airways?)
     
  18. Knorren

    Knorren Medlem

    Ok då vet jag!
    Kör med Skydemon och är nöjd :)
    Vore trevligt om dom kunde integrera Svenska Flygfält också.
     
  19. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Förresten, kör du med pappersbackup eller den andra ipaden?
     
  20. Knorren

    Knorren Medlem

    Kan svara för mig som bara har en st iPad: kartorna är med i väskan.
     
Laddar...

Dela sidan