Alltså.. så svårt!

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av johannareb, 30 Januari 2012.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. johannareb

    johannareb Ny medlem

    Ojoj, börjar ställa mig frågan om jag nånsin kommer kunna behärska det här. Har ändå 9 flyglektioner och det känns som om jag inte lärt mig nånting! Jo, lyfta, men det är ju kanonlätt. Övande landning i helgen - gick kanonbra ända tills jag kom in över tröskeln. Då höjde jag inte nosen i tid.

    åsså är det illamåendet som kommer och går.

    Kom igen - behöver lite pepp!

    Min instruktör tycker jag ska ha en annan attityd, ta tag i saker och ting på ett mer handlingskraftigt sätt: Det är JAG som flyger, inte flygplanet! Kanske är en av lösningarna, att byta attityd. Erfarenheter, någon?
     
  2. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hej, jag lovar dig att det kommer! Landningarna är det absolut svåraste. Jag fick inte till det så lätt heller i början, det krävs en hel del träning innan man fattar hur man ska fixa en snygg landning.

    Det är jätteviktigt att ta kontroll över flygplanet, du flyger planet! Och inte tvärtom. Du är befälhavare! ... Den attityden behöver man jobba på när man tar sitt cert. Kommer själv ihåg detta under utbildningen att man velade rätt mycket om jag kanske skulle göra si eller så under manövrarna...

    Några exempel på rak arm, som en instruktören direkt reagerar på:

    Inför landing med instruktör sa tex jag: "hmm. Jag TROR jag väljer bana 21 den VERKAR ligga mot vinden. Landar NOG där..." (Flygsammanhang ska man vara säker på sin sak, eftersom fel beslut kan bli fatala)

    "Eller oj, jag sjunkit 300' lägre än vald level, vad gör jag nu?" och sedan vända sig till instruktörerna på ett ok att stiga? (Borde göra det utan att blinka)

    Eller att man kommit inför högt, lågt eller fel mot banan vid landning och ändå försöker.... (Ta kommandot istället och gör en go-around i god tid, det ger nästan mer komplimanger från en lärare än en lyckad landning)

    Det finns många exempel. Men jag tycker bara att du ska köra på, för du är inte ensam om dina tankar och erfarenheter. Nog har många känt hopplöshet under utbildningen och funderat på om man nånsin fixar det. Det gjorde i all fall jag.

    "Övning ger färdighet"

    Lycka till

    Jonas
     
  3. control

    control Välkänd medlem

    Illamåendet är förmodligen självförvållat ;) Du har (helt normalt) troligen inte lärt dig hantera sidrodret korrekt i, i och urgång ur sväng ännu. Tänk också på att dricka tillräckligt innan flygning, många är så rädda för att bli kissnödiga att de hoppar in i flygplanet urtorkade och blir av det skälet enklare illamående.

    När det gäller landningar så är det så olika, jag har haft en elev vars första landning (på sin första lektion)blev suverän med enbart verbalt stöd från mig. För en annan elev tog det väldigt mycket längre innan det på ett pass bara lossnade och därefter vart bra. Be läraren köra ett varv helt själv där du bara iaktar hur/när denne justerar gasen, när svängs det, hur kraftigt, när tas klaff, när behöver det trimmas, hur högt över marken påbörjas upptagningen och hur snabbt osv.

    Jag minns min grundskolning, landningarna var rätt usla tills min lärare så åt mig att "ge faan i att försöka landa, försök istället flyga två decimeter ovanför backen så länge det går med motorn på tomgång". På första försöket blev det en sådan där härlig landning när man hör hjulen spinna igång innan man känner att man landat :)

    Tycker du det är spännande/kul med flyg? Finns bara intresset så lär resten lösa sig...
     
  4. johannareb

    johannareb Ny medlem

    Kanontack, jag vet ju att det bara är att kämpa på. Men det är så mycket, också runt omkring flygningen: familj, jobb, vänrelationer.. Allt ska underhållas och klämmas in i min tid, just nu tar flygningren rätt mycket tid.

    Jag älskar att flyga och det är ju på sätt och vis också en livsstil. Så då vill jag ju att det ska vara ett bra val och att det ska funka - att jag åtminstone ska lära mig flyga riktigt, riktigt bra.

    Men jag har inte så mycket tålamod. Får jobba på det.
     
  5. LEE

    LEE Medlem

    För att få känsla för landning är det enklast om man har bra förhållanden med lite vind nära marken. Men inflygningen kan då bli passiv och det blir svårt att känna när man ska börja vara mer aktiv. Man sitter och väntar och när marken närmar sig känns det plötsligt som allt går snabbt och man hinner inte med att justera som man vill. I lägre fart krävs lite större roderutslag vilket man kan lura sig på i början. För att komma vidare kan det vara värt att testa att träna inflygningar en dag med lite mer vind vilket gör att man får jobba lite mer under hela inflygningen och är aktiv så att man känner planets läge och fullföljer flygningen hela vägen ned. Men för att finslipa sättningen är det sedan bättre att träna vidare en dag med lite vind igen.

    Rätt trimning gör mycket för att hitta känslan. Ett tips är att alltid se till att trimma på medvind, bas OCH final så att planet flyger utan att hålla hårt i styrspaken.
     
  6. johannareb

    johannareb Ny medlem

    Lee, jo trimning har jag insett är bra att jobba med hela inflygningen. Fick det att sitta bra sist - ända tills dess jag inte gick ut i planflykt innan sättningen i tid. :(
    Tack för tips!
     
  7. ankan

    ankan Medlem

    Jag minns att jag hade en period när jag tyckte det var hopplöst att få till landningarna, och att det inte ens blev bättre för varje lektion. Nu är jag inte särskilt bra på att landa nu heller, men jag brukar komma ner lagom mjukt nånstans i början av banan i alla fall :).

    Det är klassiskt vid inlärning - ibland känns det som att man inte kommer någon vart alls - men du blir troligtvis bättre och bättre fast du inte tänker på det! Känner också igen det som andra sagt här om att "ta kommandot". Jag vet att jag i början hade nån sorts motvilja att göra korrektioner. Om jag såg att jag låg 3 meter till höger om mittlinjen i slutet av finalen så lät jag helt enkelt landningen bli 3 meter vid sidan av mittlinjen. Ta befälet! Styr planet dit det ska vara! Har läraren sagt att du ska ha 1000 fot i varvet, och du ligger på 950 fot på medvinden, gasa upp till 1000 fot! Om farten ska vara 50 knop på finalen, och du ligger på 47, sänk nosen! Om du ser att staket/träd/inflygningsljus/getter framför banan börjar växa sig högre upp mot tröskeln - stötta med gas! osv osv ...

    Sen kan man ju överkontrollera också, och göra för stora korrigeringar när en liten (eller ingen) korrigering hade varit bättre. Men din lärare berättar för dig om det blir så! :)

    Häng kvar, du kommer snart att ha ditt cert! :)

    (hela detta inlägg får bara läsas som inspiration - jag vet egentligen ingenting om flygutbildning)
     
Laddar...

Dela sidan