"Flygdramat ytterst nära en katastrof"

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av Fredrik, 13 Oktober 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 14 medlemmar.
  1. Hylander

    Hylander Aktiv medlem

    Läser man i aftonbladet var skärmflygaren nära döden. Det tror jag inte, veklänken borde gått av. Däremot hade piloten i planet suttit illa till... Med överdramatiserad, menar jag alltså ur skärmflygarens synvinkel. Det var de som gick till aftonbladet med sin film. Och det, menar jag, var det mest idiotiska som kunde göras om man vill värna flygsporten. Nu har den t.o.m. visats på vanliga TV nyheterna, bra PR som förstärker allmänhetens redan svaga förtroende för flygsportutövare...
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Jag har skickat mail till Rolf Björkman. Gör det ni också
    :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. AndersN

    AndersN Ny medlem

    För lite mer info om vad som görs så kan man ju titta på skärmflygklubbens hemsida där det faktiskt verkar börja hända saker. Man har tydligen försökt få in information på kartor för en väldans massa år sen, men av någon anledning blev det inte av. Här är länken: http://www.fenixflyg.se/index.php?o...a-oever-haerkeberga&catid=163:2013&Itemid=662 Det har pratats både med KSAK och Transportstyrelsen och något kommer troligen att komma med i Pilot Briefing.
     
  4. Hylander

    Hylander Aktiv medlem

    Måset bara dementera en sak som jag påstod tidigare. Fick precis reda på att skärmflygarna inte använder veklänk vid vinschning, iaf inte alltid. Detta pga att man anser risken för veklänksbrott vara större än lockout samt få värre konsekvenser. Så resonerade vi inte när vi vinschade hängflygare förr, så jag tycker det är lite märkligt.
    M.a.o. då hade det slutat riktigt illa för skärmflygaren också...
     
  5. AndreasE

    AndreasE Ny medlem

    Några frågar som jag funderar på angående skärmflyg.
    Finns det någon upprättad sektor där det vinschades? Läste från piloten att han flög på 1000 ft och hade ett TMA ovanför sig på 1200 fot. Isåfall kan man misstänka att skärmflygaren låg i TMA:at. Särskilt eftersom de enligt artikeln på Fenix sida brukar vinscha upp till 600 m.
    Då bör det alltså finnas en särskild sektor i TMA:t som är "avstängd". Hade piloten bara upprättat radiokontakt med ATC även fast han ligger under TMA.t i G-luft hade han fått information om det och incidenten hade kunnat undvikas.
    Antar också att det finns en vinschoperatör som sköter det hela, har han/hon en radio tillgänglig med en fältfrekvens? Spontant just nu känns det som radiokommunikation hade lett till att den här incidenten aldrig skett.
     
  6. Simon

    Simon Aktiv medlem

  7. Olle#one

    Olle#one Medlem

    "Härkeberga Airport", som man kunde se att det stod på en hangar när filmen visades på TV, är ett privatfält. Det finns inte med i "Svenska Flygfält" eller på motsvarande TMA-kartor. Med andra ord så har fältet ingen egen radiofrekvens.
    Då jag landade där för flera år sedan såg jag att det fanns ett par avanc-kärror och ytterliggare något plan där.
    Detta gräsfält har en lite ovanlig form, som ett timgals ungefär. Där det är som smalast på mitten finns en ko-tunnel under stråket.
    Fältet ligger lite SO om kyrkan.
    Strax norr om kyrkan finns/fanns ett annat privatfält.
     
  8. litens

    litens Aktiv medlem

    Man kan ifrågasätt hur smart det är att de hissar upp fler hundra meter höga stålvajrar i luften på platser som ej de vill registrera och få speciella sektorer och tillstånd för. Se på segelflyget de kan inte vinscha hur som helst.

    Skall finnas brottstycken på vajrarna och nödskärare på vinschen/ vinschbilen, dvs det kommer inte kapa av vingen. Det är ingen mänsklig rättighet att man skall kunna temporärt spänna en 600 meter hög vajer, tycker detta helt är upp till skärmflygförbundet att ta upp och åtgärda genom att upprätta sektorer för vinschning.

    Sedan var det klantig av flygplans piloten att inte se skärmen och hålla sig undan men ändå.
     
    • Håller med Håller med x 3
    • Gillar Gillar x 1
  9. zhaxxor

    zhaxxor Medlem

    Nu har Statens haverikommission kommit med sin rapport. De har låtit göra beräkningar av vad som skulle ha hänt vid en fullbordad kollision. Slutsatsen är att linan skulle ha brustit och sannolikt inga allvarliga konsekvenser uppstått.

    http://www.havkom.se/virtupload/reports/RL_2014_15.pdf
     
  10. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Zhaxxor, tack för länken. Ska läsa den ikväll.
     

Dela sidan