Flygnivå enl. MH

Diskussion i '060 Navigation' startad av equallo, 15 Juli 2009.

  1. frazer

    frazer Medlem

    Vad exakt hade ATC att klaga på?
     
  2. FL95

    FL95 Medlem

    Jag skulle vilja påstå att det är inte fel att ange flyghöjd/flygnivå i färdplanen även om man inte kommer att hålla den. I en VFR färdplan så tolkas det enbart som ett önskemål från piloten och du måste ju alltid begära klarering ändå. Har du skrivit en flyghöjd/nivå i färdplanen så är dock flygledarna förberedda på vad du vill ha och då finns det större chans att du får det också.
    Jag har ett typexempel från egen erfarenhet: Vid en flygning till Tyskland över Östersjön så har flygplan 1 (mitt flygplan) lämnat in färdplan med 3000 ft (A030) som flyghöjd. Flygplan 2 har lämnat in VFR. Flygplan 1 (jag igen) får utan problem klarering i både Malmö- och Köpenhamn TMA 3000 ft medan flygplan 2 blir nedtvingade under TMA (trots begäran om att få fortsätta på 3000 ft) och blir tvugna att flyga lägre över vatten.

    /Daniel
     
Laddar...

Dela sidan