Göra flygfotojobb med PPL-certifikat?

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av Kristoffer79, 20 September 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. Kristoffer79

    Kristoffer79 Ny medlem

    Hej!

    Jag har en fråga här. Jag driver en flygfoto firma som mest håller på med drönare. Nu har jag tagit PPL cert och funderar om jag kommer att kunna göra flygfoto jobb med flygplanet och fakturera andra företag osv.

    Jag vet ju att man inte får ta betalt när man har PPL cert, men gäller det bara när man tar passagerare? Kan jag ta betalt för andra typer av jobb när jag sitter och flyger själv i planet? Som tex fotojobb och dyligt?
     
  2. Larscho

    Larscho Välkänd medlem

    Nej, det kan du tyvärr inte. Sen är det ju många som försöker och tolkar reglerna lite hit och dit. Som vanligt, så länge inget händer så är det lugnt. Men om du skulle vara med om ett haveri och allt uppdagas så kan man råka illa ut och försäkringsbolaget kan komma att kräva dig på en jäkla massa pengar.

    Ta betalt för drönarflygandet istället. :)
     
  3. Larscho

    Larscho Välkänd medlem

    Enda sättet som jag ser att du skulle ta betalt för ditt flygande är om du använder ett flygplan för att transportera dig själv till kunden. Då kan du fakturera för den flygningen som transportkostnad på samma sätt som du fakturerar andra transportkostnader. Men då ska du nog inte ta mer betalt än vad den kostar dig att hyra eller liknande.
     
  4. Kristoffer79

    Kristoffer79 Ny medlem

    Grejen är ju att jag fakturera dom för att göra ett fotouppdrag. Dvs dom betalar ju Inte mig som pilot. Men ni är helt säkra på att om man ska gå by the book. Att jag får inte upp och flyga och sen ta med min kamera och fota. Och sen fakturera det som ett flygfoto till en kund? Det känns ju lite som en gråzon det här. Eller?
     
    Senast redigerad: 20 September 2018
  5. Larscho

    Larscho Välkänd medlem

    Jag skulle säga att det inte är tillåtet eftersom flygningen är en så tydlig del av produkten du säljer. Men det är möjligt att andra tolkar det annorlunda.
     
  6. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Håller med Larscho här utan att vara expert på området. Du utnyttjar ditt PPL för att tjäna pengar. Inte tillåtet
     
  7. Kristoffer79

    Kristoffer79 Ny medlem

    Jag bara undrar, känns så luddigt bara. Sen minns jag en flyglärarna som berättade att man i princip kunde vara anställd som städare på en flygfirma och sen flyga personer till höger och vänster. Sen fick han sin lön som städare i princip, med en bisyssla att han också var pilot. Och det var flera stycken som nämde liknande historier, att sålänge man inte får betalt som pilot så var det helt lagligt typ? Det är bara därför jag började luska lite i den här. Vad som egentligen är lagligt osv..
     
  8. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Det du berättar om nu är Firmaflyg. Då kan du t.ex flyga kollegor på en tjänsteresa och låta arbetsgivaren betala för flygkostnaden så länge din huvudsakliga syssla är något annat.
     
  9. Kristoffer79

    Kristoffer79 Ny medlem

    Ah ok, ja så kanske det är. :)
     
  10. Kristoffer79

    Kristoffer79 Ny medlem

    Det blir ju samma sak med flygfotot nästan. :) Jag är firman, men min huvudsakliga syssla är ett annat jobb. Så Jag flyger mig själv och tar betalt för fotot som är min bisyssla? Hehe
     
  11. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Fast om det är flygbilder du tar och marknadsför kan man nog inte riktigt säga att du inte får betalt för flygandet. Om du som sagt skall ta vanliga bilder, eller til och med drönarbilder men flyger till platsen, då är flygandet en transportkostnad och okay att fakturera.

    Ett mer gråzone-fall är väl i sådana fall youtube-"kändisar". Nu vet jag inte om vi har några som är stora nog på det området inom EASA för att det skall kommit på tal, men i USA/Canada finns det ju en del intressanta kandidater att kika på. Man kan ta "flightchops" till exempel. Det är nog svårt att argumentera för att hans kanal skulle dra in vad den gör om han inte haft sitt PPL, men där har väl tolkningen än så länge varit att det är OK.

    I Sverige har vi ju flera problem som potentiellt skulle sätta stop för en youtube-kändis. Bilder får inte spridas utan tillstånd från... är det lantmäteriet nu? om de fyller vissa krav. Radiotrafik är egentligen sekretessbelagd så den kan man kanske egentligen inte heller sprida. Just det där med radiopratet tycker jag är lite extra fånigt med tanke på hur enkelt det är att lyssna in och vilket värde det har i utbildningssyfte att ha sådana filmer MED kommunikationen tillgängliga.

    Allt detta sagt, jag är verkligen ingen expert på det här och ska man verkligen gå till grunden med det kanske man behöver få fatt på någon advokat. Det kan ju till och med vara så att även då är rättsläget osäkert om det inte prövats.
     
  12. Kristoffer79

    Kristoffer79 Ny medlem

    Ok tackar för alla inputs! Det är intressant det här. Ibland är det väl så att man inte ska luska allt för mycket heller i dom där gråzonerna. :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  13. Dmitrij

    Dmitrij Ny medlem

    Troligen finns en lösning genom att flyga privat och ta bilder och sen sälja arkivbilder till kunden.
    Ej prövat dock.
     
  14. stelaninja

    stelaninja Ny medlem

    Det är ju skillnad på:
    "Hej [kund], jag kan flyga en tur och ta lite bilder som du får betala för."
    och
    "Hej [kund], jag tog några bilder när jag var ute och flög en tur. Är du intresserad av att köpa några av dem?"
     
    • Gillar Gillar x 1
  15. Airbornejakob

    Airbornejakob Ny medlem

    Min reflektion är över @Dmitrij och @stelaninja s likartade kommetarer, är att man inte kan få allt: Skattemässigt kan man inte få avdrag för flygkostnaden. När den värdefulla bilden med perspektivet från luften säljs inkasseras en till 100 procent beskattningsbar inkomst, kostnaden för den privata flygningen är givetvis privat. :D Denna extra skatt är dock avsevärt biligare än kostnaden för att att ta ett CPL, så iden är inte helt fel.

    Inköp av drönare samt egen reseflygning till platsen enligt @Merf s förslag är dock inga problem att kostnadsföra.
     
    Senast redigerad: 18 Oktober 2018 kl 21:07
  16. Airbornejakob

    Airbornejakob Ny medlem

    Kräver inte numera säljande av drönarbilder kommersiellt drönarcert? ;)
     
  17. stelaninja

    stelaninja Ny medlem

    Det är väl tillåtet att göra avdrag för privat flygning som resekostnad på samma sätt som du kan göra det för bil, tåg, buss eller kommersiellt flyg. Detta förutsätter ju dock att du använt flyg som transportmedel i förbindelse med din verksamhet utan att flygningen var en del av tjänsten/produkten du säljer.
     
  18. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Det är väl precis så.
    Om syftet med flygningen är att du ska ta bilder som du vill sälja = kommersiell flygning (PPL ej ok)
    Om syftet med flygningen rent privat (t ex AFT eller privat resa) men du passar på att ta bilder för att försöka sälja senare = privat flygning (PPL ok)
     
    • Gillar Gillar x 1
  19. Airbornejakob

    Airbornejakob Ny medlem

    Till Moderator.
    Hur tar jag bort ett inlagt svar? Detta är givetis min avsikt att det inte skall publiceras.
     
  20. Larscho

    Larscho Välkänd medlem

    Du kan inte ta bort. Istället får du ändra inlägget och skriva något annat eller ta bort texten i det.
     
Laddar...

Dela sidan