Passerat 120 timmar, vilka utbildningar tar jag nu?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Per D, 27 Januari 2018.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. Per D

    Per D Medlem

    Hejsan,

    OK, jag tog min PPL i februari 2016 och har flugit förhållandevis mycket och har kommit upp i strax under 130 timmar. Jag har under 2017 börjat flyga brandflyg och jag har också tagit bogserbehörighet och dragit lite segelkärror [EDIT:] och jag har också NQ [/EDIT].
    Jag vill hemskt gärna fortsätta utvecklas som privat-pilot och samtidigt hitta lite bra sammanhang och roliga människor. Innan man kan börja gå FFK-kurser så måste man ha 200 timmars flygtid men där finns ju annars en del bra vidareutvecklande utbildningar (lågflyg, SAR etc.) så där behöver jag ett par år till i ackumulerad flygtid för att komma ifråga.
    Jag tror heller inte att det är någon väg att gå att skaffa instrumentbehörighet och så (lider av den förutfattade meningen att det kan vara svårt att upprättahålla licens/kompetens där om man flyger ca 20-30 timmar per år)

    Så vilka utbildningar finns i övrigt som man skulle kunna förkovra sig i och samtidigt ackumulera flygtid? Tror således att jag söker utbildningar med kombinerad teori och praktik där jag kan bygga vidare min grundkompetens.

    Tipsa således gärna om vilka utbildningar som faktiskt kommer att genomföras under 2018 och hur man anmäler sig. Hög tid att planera flygåret!

    //Per
    +46767832237
     
    Senast redigerad: 27 Januari 2018
  2. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Nu har jag inte kollat efter minimipris men mörker och ava är något jag kommer att ta
     
  3. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Minimitid skulle det vara
     
  4. Per D

    Per D Medlem

    Yes, glömde i hastigheten att jag har NQ också.

    Men skriv gärna när ni känner till att respektive utbildning går, gärna med länk till arrangerande organisation också så blir det lite mer konkret!
     
  5. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Satsa på en instrumentbehörighet, då ökar precisionstänket och det är en helt annan nivå på flygandet därefter! Sedan kan det ju vara skoj att flyga in sig på komplexa maskiner om du har tillgång till sådana!
     
    • Gillar Gillar x 2
  6. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Nu blev jag lite bekymrad. Inga FFK kurser innan 200 tim? Vill inte FFK ha nya medlemmar? Trodde jag skulle kunna hoppa på någon grundkurs när jag blev klar med certet.
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. BengtB

    BengtB Ny medlem

    Hej är i ungefär samma situation som Du och jag tog AVA behörigheten, det kan jag verkligen rekommendera.
     
  8. Larscho

    Larscho Välkänd medlem

    Man kan flyga brandflyg som spanare innan man kommer upp i timkravet. Jag vet inte hur upplägget brukar bli med vem som loggar timmarna men det kanske man kan komma överens om. Är den andre lärare kan man ju logga DUAL.

    Det brukar gå en rote-utbildning(förbandsflygning) varje vår på Ålleberg. KSAK brukar hålla i den tror jag. Sedan kan jag rekommendera att flyga in dig på sporrhjulsflygplan om du har tillgång till en sådan i närheten, det är skoj och utmanande.

    Jag ska själv försöka få till både Aerobatic-behörighet och Sjöflyg i år.
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Har för mig att brandflyg är 100 timmar?
     
  10. FarewellFire

    FarewellFire Aktiv medlem

    Jag kan ju för övrigt tipsa om att flyga sporrhjul med @Larscho som lärare. Mycket lärorikt!
     
    • Gillar Gillar x 1
  11. Per D

    Per D Medlem

    Det stämmer, 100 timmar gäller för Brandflyg och det är en mycket bra start på lite nytto-orienterad flyg. Men övrigt FFK-orienterat förutom brandflyg är som regel 200 timmar ett krav. Så det är bara att tuta på!
     
  12. Per D

    Per D Medlem

  13. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    FFK är i princip ett flygbolag som har dispens från Transportstyrelsen att använda piloter med PPL i verksamheten. Det gör att de (och TS!) ställer högre krav på piloterna än att bara ha ett certifikat. LAPL-piloter får inte heller vara med i verksamheten av samma skäl.
     
  14. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Fullt rimligt att de ställer högre krav och det är ju en av anledningarna till att FFK bedriver kursverksamhet. Spanare är det brist på, men det är inte det minsta meriterande att vara spanare än möjligtvis för en själv (inte att förakta).
     
  15. Larscho

    Larscho Välkänd medlem

    Jag skulle tro att du har närmast till Chalmers Flygklubb. Nordic Aerobatics håller till i Mälardalen och man hör bara bra grejer om dem, det är där jag tänkte köra. Om det är så att ni är flera stycken så kanske de också kan ordna så att de kommer till ett flygfält nära er. Kolla runt bland de lokala klubbarna så kanske det går att ordna något sånt.
     
  16. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Låter som våra situationer är snarlika! Jag tog mitt cert Juli 2016, har strax under 100h (35h fluget under 2017, vilket jag tycker är OK när jag betänker hur dåligt mitt schema och vädret hållit sams under höst och vinter) och letar även jag efter vettiga saker att gå vidare med. NQ går bort för mig (nedsatt färgseende) tyvärr, men jag har lyckats få en kråka i boken för sporrhjul (även om jag personligen känner att jag skulle behöva mer träning där, speciellt eftersom jag inte haft möjlighet att flyga mer sporrhjul efter utbildningen i slutet på sommaren).

    Sporrhjul var kul, så det kan jag rekommendera!

    Ava är något jag skulle vilja prova på och ta behörighet för så om någon har fler tips på var man kan göra det så mottages det tacksamt även av mig (Baserad i Skövde).
     
  17. BengtB

    BengtB Ny medlem

    Linköpings flygklubb skolar AVA också.
     
    • Gillar Gillar x 1
  18. Per D

    Per D Medlem

    Det fick bli AVA. Har nu flugit in mig på Chalmers Alpha så nu hoppas jag på stående LHP-prognoser med hög molnbas för ava-skolning!
     
    • Gillar Gillar x 3
  19. Larscho

    Larscho Välkänd medlem

    Lycka till i uppochnervända världen!
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan