Planflykt interpolering

Diskussion i '032 Prestanda' startad av johancarlbom, 31 Januari 2020.

Taggar:
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. johancarlbom

    johancarlbom Ny medlem

    Hej!
    Har problem med interpolering på en fråga jag fick som lyder:

    Beräkna flygtid och bränsleåtgång vid planflykt med Bästa ekonomi med 2300 rpm på FL40. Temp +16C, massa 1200 kg, motvindskomposant 15 kt, distans 125 NM.

    Jag använder L1P V-18 Fig 5-13.
    Jag hittar alla värden men har problem att interpolera mellan dem, speciellt temperaturen.
    Någon som har en tanke?
    https://www.transportstyrelsen.se/g...iutbildning/prestandabilagor-lapl-ppl-l1p.pdf
     
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det enda du behöver interpolera är temperaturen.

    Standardtemperatur på tryckhöjd 4000 ft (FL40) är +7°C. Tabellen ger alltså dessa värden för tryckhöjd 4000 ft och 2300 rpm vid bästa ekonomi:

    Vid +7°C (standardtemp), TAS: 95 kt, FF: 22 l/h
    Vid +27°C (standardtemp+20), TAS: 91 kt, FF: 20 l/h

    Nu kan man göra på två sätt. Det enkla sättet är att man ser att den givna temperaturen (+16°C) är mycket nära +17°C som är mittemellan tabelltemperaturerna (+7°C och +27°C). TAS och FF blir därför också nästan precis mittemellan eller 93kt resp. 21 l/h.

    Det mera noggranna sättet är att använda formler för interpolation. Man tittar då på vilken hur stor del av avståndet mellan 7°C och 27 °C som avståndet mellan 7°C och 16°C är och tar motsvarande del av skillnaden i dels hastighet dels bränsleförbrukning och adderar den till hastighet resp. bränsleförbrukning vid 7°C.

    Eller uträknat: TAS = 95 + (16-7)/(27-7)*(91-95) = 93,2 kt och FF = 22 + (16-7)/(27-7)*(20-22) = 21,1 l/h

    Om en sådan fråga kommer på ett prov så är det möjligt att Transportstyrelsen förväntar sig att man gör en noggrann interpolation, men i praktiken är det meningslöst eftersom t.ex. tabelluppgiften 22 l/h betyder någonstans mellan 21,5 och 22,5 l/h. Den extra noggrannhet man kan få med en riktig interpolation överskuggas helt av onoggranheten i tabellvärdena.

    Å andra sidan kan man ju få ett problem där man inte har möjlighet att göra på samma enkla sätt som här och då är det ju bra att kunna interpolera ordentligt.
     
    • Gillar Gillar x 3
Laddar...

Dela sidan