Tillfälliga landningar

Discussion in 'Café Flygfyren' started by cortinaman, Jul 12, 2011.

Watchers:
This thread is being watched by 5 users.
  1. cortinaman

    cortinaman Ny medlem

    Hei, min første posting på forumet.

    Vi er 3-4 stk fra Norge som planlegger en ukes ferietur med to mikrofly (UL rorkontroll) fra førstkommende fredag 15. juli. Vi drar fra Vest-Norge fredag ettermiddag hvis været tillater det.

    Som nevnt flyr vi to UL fly, begge taildraggers med gode kortbaneegenskaper og endurance på nær 5 timer.

    Planen er å fly opp langs Norge til Lofoten og fly Sverige nedover igjen. Kanskje vi flyr så langt ned som Siljansnäs før vi setter nesen vestover igjen. Den nøyaktige ruten vil avhenge av været fra dag til dag.

    Men før vi kommer til Sverige har vi noen spørsmål som vi håper forumet kan hjelpe oss med. Selv om skikkelige flyplasser er behagelig foretrekker vi små plasser, helst naturlig underlag som grus eller gress. Vi har forsøkt å undersøke på internett, men finner begrenset informasjon om tingene vi lurer mest på.

    Finns det noen gode internettsider med oversikt over små private plasser fra Nord-Sverige og sørover? Tenker også på flyplasser brukt til skogspleing og fjelldrift.

    I vår søken på nettet har vi også støtt på begrepet "tillfälliga landningar", hva er reglene for dette i Sverige?

    Vi forstår at i Sverige er det tillatt å lande med sjøfly på de fleste fjellvann og med helikopter på utvalgte plasser i villmarken. Men for hjulfly er det som i Norge ikke tillatt å lande på bar utmark. Men hva med øde veistrekninger, selvagt etter å ha forsikret seg om at det ikke er trafikk på den aktuelle strekningen? Er det tillatt å lande på offentlig vei i Sverige, enten det er asfalt eller grus? For private veier regner vi eventuelt med at vi må ha tillatelse fra den som eier veien.

    Og ikke minst, er det noen arrangemanger vi bør få med oss mellom den 15. juli og 23 juli hvis det passer?


    Hilsen fra Norge
     
  2. merheim

    merheim Ny medlem

    Luftfartslagen 2010:500:
    http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=2010:500

    Luftfartsförordningen 2010:770:
    http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=2010:770

    Kort sagt så får ni i begränsad utsträckning landa var som helst (Land och vatten) om det inte är restriktionsområde (R) med landingsförbud eller Nationalpark/naturskyddsområde med landningsförbud och så länge ni inte förstör något(t.ex. odlad mark, djurbestånd).

    Detta gäller utanför tätbebyggt område.

    Om man har rätt att landa på en väg är juridiskt svårt att avgöra då man glömt att lagreglera detta. Om vägen är privat eller inte är av mindre betydelse rent juridiskt. Troligen är det OK rent juridiskt så använd omdömet.

    Om någon säger att markägarens tillstånd krävs har de fel och vet inte var de pratar om (de kan annars läsa innantill i lagen, så ser de att de har fel.).
    Tag gärna med utskrift av luftfartslagen så blir det lättare om det dyker upp en arg markägare.

    Ingen skillnad mellan Helikoptrar och flygplan, båda får landa överallt, dock måste man vid landning uppfylla kraven för hinderfrihet.

    Lycka till.
     
  3. merheim

    merheim Ny medlem

    Klipp, klipp från Luftfartslagen 2010:500:

    2 § För start och landning med luftfartyg ska i första hand en flygplats användas. Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om vilka flygplatser som får användas vid olika slag av luftfart.

    För start och landning får tillfälligt eller i begränsad omfattning även ett land- eller vattenområde användas som inte särskilt har inrättats för ett sådant ändamål. Skulle start eller landning innebära nämnvärd skada eller olägenhet för områdets ägare eller innehavare krävs dennes samtycke. I fråga om användande för start och landning av områden, som inte har inrättats för sådana ändamål eller som tillfälligt har inrättats för sådana ändamål, gäller de föreskrifter som meddelas av regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer.

    Det som sägs i första och andra styckena gäller inte nödsituationer eller andra därmed jämförbara fall.

    3 § Om det behövs av hänsyn till natur- eller miljövård, friluftsliv, kommunikationer, fiske eller näringsverksamhet, får regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer meddela föreskrifter om att ett visst område inte får användas för landning.
     
  4. Kalle

    Kalle Medlem

    Och de föreskrifter som "myndighet som regeringen bestämmer" är i första hand Luftfartsstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om användning av start- och landningsplatser (LFS 2007:17) i detta fall.

    http://www.transportstyrelsen.se/publicdocuments/PDF151.pdf

    Där står bl.a. att markägarens tillstånd kan behövas. Vilket gör att man faktiskt måste kolla om markägaren har synpunkter på landningen. Ska man dessutom landa inom tättbebyggt område eller i närheten av folksamling ska man även prata med den lokala Polisen först.
     
  5. JohannesB

    JohannesB Medlem

     
  6. Kalle

    Kalle Medlem

    Håller med om att det inte är ett lämpligt förfarande. Dessutom finns det i brottsbalken några artiklar som skulle kunna det lite obehagligt att utnyttja någons mark; t.ex. olaga intrång och egenmäktigt förfarande.

    Jag är inte jurist och kan inte avgöra hur utnyttjande av annans mark skulle bedömas vid en eventuell polisanmälan om otillåten användning. Det känns ju inte direkt orimligt att en markägare skulle ha rätt att slippa påhälsning av flygmaskiner, eller hur?

    Dessutom har vi som flyger ett annat ansvar här. I Sverige finns det ju inget tydligt förbud att landa utanför flygplats. Börjar folk landa både här och där utan lov kan vi snart sitta där med föreskrifter som förbjuder landning på annat än flygplats.
     
  7. merheim

    merheim Ny medlem

    JohannesB, jag tänker inte starta någon "flamedebatt" men i Sverige så gäller svensk lag och den reglerar såväl skyldigheter som rättigheter vi har. Jag svarade på trådstartarens fråga, "vad gäller i sverige".

    Att du inte gillar svaret kan jag inte göra något åt men det är så här lagstiftaren (riksdagen) bestämt att det ska fungera i sverige.

    Intressant är att man i den nya lagen som kom 2010 FÖRSTÄRKT rättigheten att fritt landa.
    I förarbetena till lagen så konstaterar man att den tidigare lagen var oklart formulerad och man har därför förtydligat detta då man anser att man INTE SKA BEHÖVA fråga markägaren i förväg.

    Som jag själv skrev så använd OMDÖMMET. Bara för att det är tillåtet behöver det inte vara lämpligt i alla fall.

    Så nej det är inget skämt.

    Kalle, se ovan vad jag skrev. Man har förstärkt den fria landingsrätten efter utredning med ny lag 2010.

    Vi har i Sverige något som heter allemansrätten vilket gör att olaga intrång, egenmäktig förfarande etc. inte över huvud taget är tillämpligt.

    Precis på samma sätt så kan en markägare inte förvänta sig att slippa tältande ungdomar eller bärplockare på sin mark, inte heller kan han förvänta sig att slippa folk som åker motorbåt på hans vatten.

    Att det ÄR olämpligt håller jag inte heller med om. Det KAN vara olämpligt.

    Om du t.ex. flyger i ödemarken och sätter ner kärran på en flodbank, är det olämpligt bara för att du inte tagit reda på vem som är markägare och frågat markägaren innan????

    Kalle, du har helt rätt att föreskrifterna styr hur man får landa. Dock misstolkar du vad den juridiska meningen av "markägarens tillstånd KAN behövas". I lagtexten definieras EXAKT NÄR markägarens tillstånd behövs. DVS "Skulle start eller landning innebära NÄMVÄRD skada eller olägenhet för områdets ägare eller innehavare krävs dennes samtycke".
    Föreskrifterna styr även t.ex. krav på hinderfrihet vilket jag skrev tidigare samt landning i och i anslutning till folksamlingar.

    ----

    Istället för att racka ned på vad jag skriver när jag bara informerar om vilka lagar och regler som FAKTISKT gäller så bör man kanske inse att lagstiftaren gett oss flygare en väldigt stor frihet när det gäller rätten att landa i stort sett var som helst.

    Om man väljer att missbruka detta, tja då lär det ju så klart ge dåligt rykte.
    Tänk på att det faktiskt står "tillfälligt eller i begränsad omfattning" i lagen.

    Det är viktigt att förstå i sammanhanget att allemansrätten som hängt med sedan vikingatid faktiskt reglerar vad man faktiskt äger som markägare.
    T.ex. får man beträda, campa, plocka bär på annans mark. En uråldrig tradition som jag tycker vi ska värna om med näbbar och klor (vilket även riksdagen tycker).

    Allemansrätten har på sistonde även den fått förstärkt lagskydd. Vad är egentligen stora skillnaden mellan att slå upp ett tältläger på annans mark eller landa en helikopter???

    Borde man inte snarare informera vad som gäller så att markägare vet att det är helt OK att landa på lämplig plats utan att be om tillstånd, det är trotts allt så lagstiftaren velat ha det???
     
  8. JohannesB

    JohannesB Medlem

    Nej det blir nog ingen vidare debatt med mig heller. Jag har dålig koll på vad som gäller i lagens ytterkanter. Brukar hålla mig mig nära mitten.
    Det var mest delen med att bara man har med sig ett-papper-att-köra-under-näsan-attityden som jag reagerade på.
    Jag hoppades du skämtade med att ge honom ett sådant råd.
     
  9. merheim

    merheim Ny medlem

    Johannes, jag skrev kanske lite otydligt vad jag menade så det kunde tolkas annorlunda än vad jag menade.

    Okunskapen om vad som verkligen gäller är ju stor, t.o.m. bland oss piloter.

    Tar man med sig en kopia på luftfartslagen mm. i planet så är man ganska bra förberedd för att konstruktivt förklara hur det ligger till om man skulle hamna i en situation med någon markägare.

    Skulle det uppstå någon form av "konflikt" med en markägare så är ju problemet redan ett faktum och då hade i alla fall jag känt att det är bättre att ha kött på benen. Hamnar man i den situationen är det väl ens personliga hantering av det hela som avgör om det hela utvecklar sig mot större eller mindre konflikt.

    Man kan ju lugnt säga att det faktiskt är tillåtet precis som allemansrätten och att man faktiskt har med ett exemplar av luftfartslagen i planet om markägaren vill se.

    Det finns exempel här i Skåne på markägare som faktiskt dragit ut polisen på utryckning p.g.a. helikopterlandingar (vilket helt saknar grund). Polisen som kommer på plats har knappast kunskap om dessa lagrum och att ha med en utskrift av luftfartslagen sparar en nog ganska mycket tid/bekymmer.

    Det är lite synd att du ser det som "utkanten av lagen" då det ju i själva verket är väldigt tydligt. När det gäller om landning på väg är tillåtet så är det dock lite i tassemarkerna/gråzonen. Trådstartaren var ganska tydlig att de avsåg att besöka mindre stråk och önskade vildmarkslandningar (ute i obygden), därav mina råd.

    Som sagt så tycker jag är omdöme och omsorg viktigast och det brukar hålla en från problem. Får man ändå problem/konflikt så är det viktigt att uppträda vänligt, korrekt, kunnigt och ha kött på benen. Något annat än detta menade jag inte med mina råd.
     
  10. JohannesB

    JohannesB Medlem

    Det är lätt att misstolka något som man läser.
    Nu förstår jag hur du menar.

    För egen del skulle jag aldrig landa om jag inte hade fått tag i markägaren. Om det inte är nöd förstås.
    Känns som att flyget inte behöver fler fiender. Kommer polisen så vet man ju åtminstonde en till som är negativt inställd. Plus att en del kanske skulle dra sig för att landa där igen.
     
  11. Jocke

    Jocke Medlem

    Hej och välkommen, cortinaman!

    Nu kommer mitt svar till dig alldeles för sent, men jag svarar ändå:

    Det du skulle behöva i detta läge var ett exemplar av "Svenska flygfält", en utgåva som listar så gott som alla flygfält i Sverige, bortsett från små privatfält. Om du kan få låna en sådan, antingen att ta med eller titta i och skriva ned data för de destinationer du vill besöka, så är det det bästa. Men om du inte får tag på ett sådant, så kan jag även rekommendera http://www.flygkartan.se/ . Där finns även små privatfält inlagda, dock finns inte allt data, som radiofrekvenser och dylikt, tillgängligt.
     
  12. cortinaman

    cortinaman Ny medlem

    Nei, slett ikke! :)

    Vi er en dag forsinket på avgang, og vi har med oss internett på turen (iPad). Vi flyr nok i Norge til over helgen, Sverige blir trolig ikke aktuelt før ut i uken.

    Til dere andre, takk for gode svar.

    Jeg forstår at det altså er lov i forhold til til luftfartsloven å lande på utmark, om det er lurt er et annet spørsmål. Og allemannsretten gir tilgang på annen manns mark.

    Men inneholder denne retten bruk av fly, eller er det andre lover som regulerer dette. Friluftslov eller tlsvarende? Jeg mener å ha lest at for eksempel firhjuling ikke er tillatt, men det samme gjelder ikke nødvendigvis for fly.

    I Norge er det regulert av "Lov om motorferdsel i utmark" selv om vi har allemannsrett og det ikke er forbudt etter luftfartslover.

    Cortinaman
     
  13. Kalle

    Kalle Medlem

    Som Cortinaman mycket riktigt misstänker gäller allemansrätten i första hand till fots. Man bör tänka på att den gamla sedvanan den grundar sig på sträcker sig till en tid då folk inte hade annat än fötter att ta sig fram med.

    Det finns en hel del analoga resonemang där man tar allemansrätten som utgångspunkt. T.ex. regeringspropositionen som beskriver tankarna bakom den nya Luftfartslagen. Där nämns faktiskt principerna i allemansrätten, trots den ju inte är en lag.

    Bra information om allemansrätten finner man här: http://www.naturvardsverket.se/allemansratten. Där finns även en mycket informativ pdf-brochyr att hämta hem.

    Att allemansrätten inte gäller motorfordon är nog rätt naturligt för de flesta. Läser man definitionen av motorfordon i trafikförordningen finns inte luftfartyg med. Hur det påverkar möjligheterna att hänvisa till allemansrätten kan inte jag avgöra. Det måste nog till rättsfall för att detta prövat.

    Merheim tror att det med hänsyn till allemansrätten aldrig kan bli aktuellt med olaga intrång, egenmäktig förfarande eller liknande. Det är en grov förenkling, baserat på missförståndet att allemansrätten gäller allt, alltid. Nu påstår ju ingen att det skulle vara ok att landå på någons tomt med hänsyn till allemansrätten men i ett sådant fall skulle det med största sannolikhet anses som hemfridsbrott.
     
  14. merheim

    merheim Ny medlem

    Kalle, du har helt rätt, jag kanske skrev otydligt.

    Vad jag menade är att så länge du har rätt att vistas på en plats ENLIGT allemansrätten kan det aldrig bli olaga intrång. Precis som du skriver så gäller inte allemansrätten på t.ex. tomter, industriområden mm. exempelvis täkter och stenbrott kan vara möjliga landningsplatser där det inte är tillåtet att vistas och ergo inte heller tillåtet att landa.

    Naturvårdsverket har som Kalle skrev en bra sammanställning på vad som gäller och hur allemansrätten ska tolkas. Direktlänk PDF: http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf

    Precis som Kalle skriver så är inte allemansrätten definierad i lag exakt hur den ska tolkas.
    Allemansrätten utgår från rättigheterna i Grundlagen och sedan vad som definieras som hemfridsbrott, olaga intrång mm.
     
  15. Jocke

    Jocke Medlem

    Oavsett vad lagen, allemansrätten och naturvårdsverket säger om att landa flygplan ute i spenaten, så undrar jag hur man gör, om det överhuvudtaget är praktiskt möjligt, när man tänker göra en utelandning.

    Jag flyger också en ultralätt "bushkärra", EuroCub, med låg stallfart, sporrhjul och rejäla "skottkärrehjul" på huvudstället. Men jag skulle ha stora betänkligheter inför att landa på en icke-preparerad yta som jag inte rekat till fots först. Hur gör man? Är det som vid sjölandningar, att man lågsniffar ett antal gånger först, för att kolla att det inte ligger skräp ivägen? Men det måste vara svårt att få syn på alla stenar och gropar som kan ställa till det. Eller att se hur hårt underlaget är.

    Är det en preparerad yta, typ en väg, golfbana, mycket platt och stor stubbåker eller liknande så kan jag förstå att det borde gå, men går det verkligen att landa på en opreparerad yta som man inte rekat till fots först?

    Nu är jag en rookie, utan speciellt många flygtimmar, så jag kan inte avgöra om det går eller hur svårt det är, men jag blir lite nyfiken på hur man går tillväga, rent praktiskt.
     
Loading...

Share This Page