100LL eller 91/96 i en Continental-motor?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Peter_Pilot, 22 Februari 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Peter_Pilot

    Peter_Pilot Ny medlem

    Hej.
    Som ni alla säkert känner till fick vi i Landskrona Flygklubb besök av en pyroman som brände ner vårt klubbhus och hangar med 8 stycken motorkärror i.
    Nu har vi kommit en bra bit på vägen med att bygga upp klubben igen och bara 5 veckor efter det tragiska finns nu provisoriska bodar på plats för att tillfälligt ersätta vår klubbstuga.
    Vi har även via en fantastisk medlem fått tillgång till en Cessna 172 och vi lånar en Katana DA20-C1 från en klubb i Sverige.
    Vi har tidigare tankat våra kärror med 91/96ul men får nu tanka dessa två kärror med 100ll.
    Till min fråga: Hur långt har Continental kommit med certifiering för 91/96ul? Har man överhuvudtaget funderat i dessa banor?
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. control

    control Välkänd medlem

    Kul att höra att ni kommit igång igen!
    Har tyvärr ingen information om din fråga, vet att DA20 som fanns på Kjula tills för ungefär ett år sedan skulle ha 100LL, inte 91/96.
     
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Kolla med Hjelmco och se vad de säger. Jag vågar inte riktigt spekulera.
     
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    Och riktigt kul att höra att ni kommit på fötterna så snabbt!
     
  5. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Är det Continentalmotor i Cessna, alltså? Om den är certifierad för 80/87 så borde ni utan vidare kunna köra den på 91/96UL.
     
Laddar...

Dela sidan