Erfarenhet av att tanka 100LL på ESSA?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Fredrik, 21 Oktober 2008.

  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej,

    Jag har besökt Arlanda med flygplan vid ett flertal tillfällen. Vid samtliga tillfällen har vi inte var mer än två personer ombord totalt vilket har inneburit att vi har haft bränsle med oss som räckt både för resan dit och för resan hem.

    För ett par dagar sedan fick jag en förfrågan om att flyga ett sällskap på 3 personer till Arlanda över dagen. Jag räknade snabbt ut vikt och balans och kunde konstatera att vi gott och väl tar oss dit med 45 minuters reserv. Väl på ESSA kommer vi dock behöva tanka för att ta oss tillbaka hem till Norrköping med erforderlig reserv kvar i tankarna. Enligt AIP så tillhandahåller de 100LL på apron M9 (med 1 timmes förvarning). De tar kort. Verkar inte vara några konstigheter så långt.

    http://www.lfv.se/upload/ANS/AIP/AD/AD%202/ESSA/ES_AD_2_ESSA_en.pdf

    Det jag skulle vilja höra nu är om det är någon som har erfarenhet av att tanka på Arlanda? Är det ett projekt i sig eller är det smidigt? Är det dyrt jämfört med andra ställen vi med småflygplan tankar på?

    Mvh,
    Fredrik
     
  2. wetterström

    wetterström Ny medlem

    Med tanke på att man nästan måste ta till våld för att komma ut till plattan igen efter att ha varit i terminalerna, så kan jag tänka mig att tankningen är krånglig den med.
    Jag har själv aldrig tankat där, men jag skulle räkna med att det tar sin lilla tid för dom att köra ut en bil för att tanka 100 LL soppa till GA kärra.
    I övrigt har jag svårt att tänka mig att det ska vara dyrare än andra ställen :)
     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tack för den inputen så här på kvällskvisten! :)

    Eftersom man som GA oftast får stå på ramp S så skulle det ju i det här fallet innebära att man får taxa en bit för att komma till ramp M9. Har inte koll exakt var den ligger i förhållande till ramp S.
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Nu har jag kollat up det. Ramp M9 är rampen som kärrorna använder när de behöver avisas innan start bana 19L.

    Ground chart ESSA:
    http://www.lfv.se/upload/ANS/AIP/AD/AD%202/ESSA/ES_AD_2_ESSA_2_8_en.pdf

    I IAIP står följande avseende tankningen:

    "100LL only available at apron M9 on 1 HR PN".

    Då lär de alltså inte komma till mig, utan jag får vackert taxa dit.
     
  5. wetterström

    wetterström Ny medlem

    Tackar. Det ska jag lägga på minnet om jag behöver tanka där nån gång :).
     
  6. The Fueler

    The Fueler Ny medlem

    Hej, jag jobbar med tankning på Arlanda och kan säga att man kan bara betala med Shell Carnet om man vill tanka.

    Har man beställt tankning så har vi alltid någon ledig som kan komma ut och tanka, det är numera en fast tank vid M9.

    Micke.
     
  7. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej och välkommen till Flygfyren!

    Shell Carnet? Är det ett speciellt tankkort för flygbränsle, eller? Att Arlanda bara accepterar just den korttypen måste ju göra det svårt för många att tanka? VISA hade varit trevligt att kunna använda.

    Bra, då har jag svart på vitt att det finns. Tack för informationen!

    Mvh,
    Fredrik
     
  8. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Det är väl det normala på de flesta flygplatser att något av bolagen i princip har monopol. De flesta klubbar har nog carneter för BP. Shell och Statoil. (Där just Shell tyvärr är litet besvärliga med faktureringsrutinerna).
     
  9. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Det innebär ju att det blir svårt att tanka så till vida de inte tar kontanter...
     
  10. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Visst är det så. (Vad jag ville säga var att detta inte är nåt speciellt för just Arlanda).
     
  11. The Fueler

    The Fueler Ny medlem

    Vårat bolag har slutat med kontanthantering p.g.a säkerhetsrisken. Det kan bli stora summor ibland.

    Micke.
     
  12. Peo

    Peo Ny medlem

    Det är ca 3 kr dyrare per liter på Arlanda än på andra ställen som Shell levererar till.

    http://www.shell.com/static/se-sv/downloads/shell_for_businesses/aviation/prislista_flygbensin_flygfotogen.pdf
     
Laddar...

Dela sidan