ADS-B IN: Väder- och trafikinformation

Diskussion i '050 Meteorologi' startad av Spacemani, 11 Maj 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

    Denna teknik börjar blomstra i USA och man behöver inte fundera på varför..
    Tänk att få information som radar, metar, taf, notam gratis utsänt av FAA och all flygtrafik med ADS-B sändare som enkelt plockas upp via radio i luften av en liten mottagare kopplad till en tablet som sedan presenterar allt detta grafiskt över sin moving-map gps programvara. Vilken dröm!

    Någon som vet när vi kan tänkas se liknande tjänster i det så tekniska Sverige, eller kanske finns det redan?
     
    • Gillar Gillar x 2
    • Håller med Håller med x 1
  2. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Har precis funderat över samma sak och blir alltid lika avundsjuk på USA när man läser senast numret av AOPA Pilot... Vad jag vet finns inte vädertjänsterna i någonstans i hela Europa utan bara i USA. Har inte hört att det ska vara på gång heller. Det är synd. Till och med flygledarna i USA har väderradarinformation på sina skärmar så dom kan assistera piloterna. Här hemma måste man byta frekvens och få tag på meteorologen för att få info om väderläget (bortsett från TAF/METAR).
     
  3. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

    Verkligen, i Florida har jag blivit dirigerad runt väder utan att ens ha behövt bett om det. Förra helgen frågade kontrollen mig vad jag hade för väder. Sen har ju USA väldigt mycket bättre vädertjänster överlag, som en sådan enkel sak som radar på vanliga internet som är högupplöst som uppdateras var 15:e minut. Här hinner vädret passera innan man får en radarbild. :(
     
  4. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    USA har också mycket mer dramatiskt växlande väder än vad vi har, glöm inte det :)
     
Laddar...

Dela sidan