Aerobatic utbildning

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av jowe90, 2 April 2009.

  1. jowe90

    jowe90 Ny medlem

    Det var nu ett litet tag sen jag tog mitt PPL cert och jag börjar bli väldigt sugen på att flyga aerobatics!

    Är det någon som kan rekommendera någon utbildning?

    Jag har hört att det finns en utbildning i Linköping, någon som vet nått om den?



    MVH Johan Wedsberg
     
  2. Ma-thias

    Ma-thias Ny medlem

    Hört talas gott om Aerobaticskolan http://sasflygklubb.com/aerobaticskolan/default.aspx

    Så hör med dom.
     
  3. Albin

    Albin Medlem

    Linköpings flygklubb har AVA-utbildning, både i sin egen Bellanca och i Magnus Lundells Bulldogg.

    http://www.lfk.se/utbildning/ava/

    Det är enormt roligt och väldigt lärorikt och nyttigt, du blir garanterat en bättre "spakryckare" eftersom du kommer att utsätta dig för rätt onormala flyglägen.

    Lycka till ...
     
  4. jowe90

    jowe90 Ny medlem

    Tack för svaren!
    Tittade på båda hemsidorna och båda verkar bra:tupX2

    Vet någon vad det kostar att (och var man kan) hyra en extra 300 eller motsvarande?

    MVH Johan Wedsberg
     
  5. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tjena Johan! Aerobatic kan jag varmt rekommendera. Det är hur roligt som helst. Under min sporrhjulsinflygning hann jag med lite avance också. När jag var i USA flög jag en Extra 300. Den har grym prestanda! Är det en sådan som du vill genomföra avanceutbildningen i? Tyvärr vet jag inte om/var man kan hyra en sådan här i Sverige.

    http://www.flygfyren.nu/showarticle.php?articleID=31

    Mvh
    Fredrik
     
  6. jowe90

    jowe90 Ny medlem

    Tja Fredrik!
    Kollade på din film, måste säga att det ser riktigt häftigt ut!

    Eftersom jag aldrig flugit något avance plan, har jag ingen direkt uppfattning om vad jag vill utbilda mig i... Extra 300 kanske inte direkt är ett skolplan?;)

    Men jag tycker Extra 300 / Edge 540 är RIKTIGT coola plan! Efter att ha sett Red Bull Air Race kan väl i och för sig ingen tycka något annat?:lol

    MVH Johan
     
  7. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Extran är väl ensitsig? Kanske lite väl sportigt att börja skola avance i EK... :e

    Jag tror att de flesta börjar skola ava på Bellanca. I Linköping kör man också med Bulldogg, tror jag, fast det ställer en del krav på pilotens vikt (snävt tilltagen maxvikt).

    Roligt är det i alla fall... jag har provat ett pass ava, och det var en upplevelse i särklass!

    EDIT: nu läste jag Fredriks länk och såg att den är tvåsitsig, my bad. Intressant att så många tävlar i tvåsitsiga ava-flygplan! Jag trodde att en tävlingskärra var så strippad det bara gick...
     
  8. Bodd

    Bodd Medlem

    Extra 300 finns i två versioner - en ensitsig och en tvåsitsig!

    Nån som är med på ett delägarskap?:)
     
  9. Albin

    Albin Medlem

    Extran eller Edge 540 är verkligen inga skol-maskiner.
    Det är inte för intet som klassen de är designade för kallas unlimited.
    Designade för +- 10g med en rollrate på över 400 grader/s (ett helt varv på mindre än en sekund) kan de göra den mest garvade pilot åksjuk...

    De kan utan större problem dra 9 g och däröver, har du ingen g-dräkt så tappar en normal människa medvetandet vid 4-4,5 g. Visserligen kan man med träning klara av högre belastning, men det kräver en mycket god fysik och lång tids träning.

    Jag rekommenderar starkt att börja i en maskin med lite mindre extrema prestanda.
    Du började väl inte övningsköra i en F1-bil, eller hur?

    Hursomhelst är det hur kul som helst med AVA och rekommenderas varmt.
    Även om man inte går hela kursen så lär man sig en massa om hur ett flygplan beter sig i olika situationer. Det kan vara bra att ha i framtiden.

    Så, lycka till...
     
  10. Kalle

    Kalle Medlem

    ...och det är inte fel att skola i en maskin som måste flygas hela tiden. T.ex i en roll måste du med de "normala" maskinerna flyga den i alla lägen medan du i en högprestandamaskin i princip bara lägger över spaken och rollar på.

    Börjar man dessutom ava i en maskin med fast propeller lär man sig att sköta gasen också. Den behöver man inte bekymra sig mycket över om man har en C/S men det bra att lära sig från grunden, eller hur?
     
  11. fly jac

    fly jac Ny medlem

    Hey,

    Nogen der kender til aerobatic training facilities i Skåne / Sydlige Sverige?

    /Mads
     
  12. Larscho

    Larscho Moderator

    Ljungbyhed, ring och prata med Bertil Gerhard om det.

    http://www.ljungbyhedsflygklubb.se/

    Det står inget om Aerobatic på den hemsidan men jag vet att de har haft kurser där.
     
  13. merheim

    merheim Ny medlem

    Kolla med Sten Svensson (stonab) i Eslöv. Jag har för mig att han är AVA instruktör.
     
  14. rc_johan

    rc_johan Ny medlem

    I Dala Järna har vi en Bellanca Super Decathlon som är utmärkt för Aerobatic och aerobatic skolning. Det är ett av få Aerobatic flygplan i sverige som är klubbägda. Vår bellanca brukar vara med på de nationella aerobatictävlingarna ifall man vill tävla. Vi har en box utlagd året om för aerobatic träning. Bellancan flyger man för 1290:-/timme vilket inte blir så dyrt om man ska flyga aerobatic. Den finns tillgänglig året runt. Mer info på www.vasterdalarnasfk.se
     
  15. kallebronkit

    kallebronkit Ny medlem

    Johwe90, hej, jag märker att du är väldigt intresserad av aerobatic, jag själv är en erfaren flygare och har flugit detta i ungefär 23 år,

    skulle du vara intresserad av lektioner, så klart till självkostnadspris.

    mvh/ Karl Bromfield:
     
Laddar...
Liknande trådar
  1. TOC
    Svar:
    0
    Visningar:
    1,066
  2. Charlie
    Svar:
    0
    Visningar:
    1,200
  3. Per D
    Svar:
    17
    Visningar:
    1,692

Dela sidan