AirNavPro + iPad och extern gps

Diskussion i '060 Navigation' startad av Johnson, 2 Juni 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 19 medlemmar.
  1. Johnson

    Johnson Medlem

    Har tittat en del och funderat på att skaffa Airnav PRO till paddan. Är det någon som använder sig av programmet? Är det prisvärt och funkar det bra och är det tillförlitligt?

    Antar att man först måste köpa appen och sedan kartor...
    Som sagt är det prisvärt och värt att skaffa sig?

    Behöver också en extern gps till paddan och tar tacksamt emot rekomendationer om en prisvärd produkt :)
     
  2. Ejvind

    Ejvind Medlem

    Hej! Jag använder air nav pro, funkar helt ok för det priset. man drar slut batteriet på några timmar med full ljusstyrka, så man bör stänga ner skärmen då och då när man inte använder den för att spara batteri, om man inte hittar en lösning med strömförsörjning. Man kan gratis ladda ner enklare kartor över terrängen i de länder man flyger i. Luftrum finns också gratis. Sen finns även mer högupplösta kartor med en massa finesser som kostar en massa pengar men inget jag har testat. Jag använder den inbyggda gps;en i ipad 3 3G vilket fungerar, så jag har aldrig behövt skaffa extern gps.
     
  3. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Hej.
    Det är mitt favorit område. Jag har testat dom flesta apparna som finns.
    Ska du fast montera iPaden eller ha den på en knee board?
    Ska du ha den monterad platt framför dig så är air nav pro klockren.
    Räkna dock med att alla options som finns att köpa i appen är ganska dyra.
    Om du har den fast monterad så vill du ha EFIS funktionen. Den är enda anledningen till att jag har appen.
    Ska du däremot ha den löst eller i knät så rekommenderar jag absolut att du ska titta på SkyDemon i stället.
    Den kan kännas dyr men air nav Pro kommer snabbt i kapp eftersom dom döljer sina kostnader i appen.
    SkyDemon är ruggigt komplett. Det finns en hel tråd om detta om söker den.

    Sedan var det gps. Har du en ipad utan 3G så behöver du en extern. Har du 3G så räcker den inbyggda bra.
    Annars är det väl bad elf eller garmin glo som gäller.

    Lycka till
     
  4. Spacemani

    Spacemani Aktiv medlem

    Hej! Även jag kör AirNav Pro och jag tycker den är riktigt bra. Den externa GPSen jag kör är en Dual XGPS150.
    Gällande kostnader för AirNav, jag har flugit med appen i 1,5 år och har ännu inte behövt betala en krona extra än själva appen. Luftrumsdata är gratis, för Sverige finns endast open source kartor och de är gratis, finns även gratis terränghöjdsinformation. Det enda jag hittat som kostar pengar är 3d data för EFIS och den funktionen känner jag personligen inget behov av. Som ett förtydligande är att EFIS funktionen i sig ingår i appen.
     
    • Håller med Håller med x 1
  5. control

    control Välkänd medlem

    Jag har kört med Air NAv Pro i flera år nu och ännu inte känt något behov av att göra extra inköp. Helt klart den mest prisvärda app/programvara jag köpt i alla kategorier!
     
  6. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Jag har använt den i flera år. Billig o bra app. Även om det fanns gratiskartor när jag flugit i USA så har jag köpt officiella och det var väldigt överkomligt och praktiskt.
     
  7. martin-esmi

    martin-esmi Medlem

    Har använt Airnav Pro i 2 år men har gått över till Skydemon nu. Lite dyrare men avsevärt mycket bättre och framförallt en uppdaterad databas och att enroute notam visas på kartan (såsom nya hinder).

    Massor med användbara funktioner som Airnav saknar, funkar fint både VFR och IFR.

    30 dagars trial.. rekommenderas varmt!
     
    • Håller med Håller med x 1
  8. Johnson

    Johnson Medlem

    Tackar så mycket för all info! Ska nog pröva en trial på skydemon till att börja med för att se hur det är att jobba med. Hade tänkt att ha det som kneeboard eftersom att flygplanet är klubbens...men det är klart att någon form av fäste på panelen vore trevligt i framtiden.
     
  9. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Det är sorgligt när jag har en garmin 795, men när det gäller så är det ipad och SkyDemon som används i alla fall. :)
     
  10. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Köpte precis Air Navigation Pro efter att ha jämfört pris/prestanda med SkyDemon. Det finns nog ingen som betvivlar att SkyDemon är har fler funktioner och i den bemärkelsen är bättre, men jag personligen kan inte motivera kostnaden för SkyDemon.
     
  11. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Min motivation för att köpa SkyDemon är "situational awareness"
    Och en stor portion lathet också förstås! ;)

    Men jag har sagt det förr... Så fort jag lyckas fastmontera
    iPaden på panelen så åker Air nav pro igång! Jag älskar EFIS funktionen!
    Måste dock skaffa en mini för att få plats..
     
  12. dypen

    dypen Medlem

  13. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Den enda nackdelen med att montera den så där är att man inte kan använda EFIS funktionen. Jag har monterat en ipad mini med air nav pro i överkant på framrutan på passagerarsidan nu. Då fick jag EFIS att fungera!
     
    • Gillar Gillar x 1
  14. dypen

    dypen Medlem

  15. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

  16. Bushpilot67

    Bushpilot67 Medlem

    Hej!
    Jag har köpt en iPad mini och testat/testar SkyDemon på den. Men nu har jag även köpt AirNavPro bara för att. :)

    En fråga från nybörjare i det här, går det inte att se färdplanena man skapar direkt i AirNavPro?
    Eller måste man Betala för en massa "credits" i www.goVFR.com för att se färdplanen?
     
  17. Bushpilot67

    Bushpilot67 Medlem

    • Gillar Gillar x 1
  18. Mattsson

    Mattsson Ny medlem

    Hur funkar det med dessa programmen när man kör utomlands? Man bör väl vara ansluten mot något nät eller? Och därmed tillkommer en kostnad eller tänker jag fel?
     
  19. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Ingen kostnad utomlands om jag förstått frågan rätt. Kartor etc är redan nedladdade så du är offline och använder bara GPS funktionen i tex ipaden.
     
  20. Bushpilot67

    Bushpilot67 Medlem

    AirNavPro och SkyDemon

    Jag blir mer och mer nöjd med AirNavPro, jag körde först SkyDemon och vart imponerad utav det. Men ju mer jag lär mig av AirNavPro desto mer ser ju hur komplett även det programmet är.

    Frågor och funderingar gällande AirNavPro och SkyDemon.



    1. Hur gör man för att lägga in pdf filer i AirNavPro programmet?
    Jag har läst i manualen att man kan göra det men deras förklaring är lite sparsam så jag får inte till det att lägga in aerodrome chart som pdf filer. Någon annan som kan det som kan berätta hur man gör?

    ex. I manualen på sid. 77 "Attach a PDF document (WebDAV server)"

    Länk till manualen: http://www.dixdouze.com/xample/appl...rnavigation/ENGLISH_iOS_5_4_2_User_manual.pdf



    2. Jag saknar en "riktig" färdplan i AirNavPro likt den om finns i SkyDemon, jag kan bra se "route" färdplanen. Är det allt som finns i AirNavPro?

    Men där har jag hittat en lösning att jag kan maila mig själv en route fil i formatet gpx.
    Air Navigation flightplan filen ser ut så "St Pete-Bahamas.gpx" och där använder sig programmen av som prefix så när jag laddar upp den i SkyDemon så är apparna kompatibla så då får jag upp den färdplanen i SkyDemon så den fungerar klockrent där. I.o.m det så kan jag få en fin och detaljerad färdplan på så sett.

    Något krångligt kanske men trevligt om man vill ha en mer detaljerad färdplan en som AirNavPro handahålles i sin app.
     
Laddar...

Dela sidan