ATPL-Distans , värt?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av above&beyond, 14 September 2009.

  1. above&beyond

    above&beyond Ny medlem

    Hejsan!, Jag håller på med PPL just nu och ska snart skriva mitt första luftisprov. Men nu har jag förflyttat blicken frammåt och börjar tänka på ATPL, mer specifikt ATPL på flygteoriskolan.
    Eftersom jag jobbar halvtid och verkligen behöver pengar samtmdigt som jag pluggar ATPL så är distans nästan det enda alternativet för mig. Men hur funkar det i praktiken?, Kan man klara det när man jobbar halvtid?, många som hoppar av?

    Ös med tips och idieér, samt gärna för och nackdelar:tupX2
     
  2. Zeta

    Zeta Medlem

    Jag hoppas du vet att du inte kan plugga till dig ett ATPL det första du gör. I första hand bör du inrikta dig på enbart teorin, för att därefter skola och flyga upp för CPL/IR/ME. Om du därefter får arbete kan du flyga upp för ATPL efter 1500h i luften.
     
  3. above&beyond

    above&beyond Ny medlem

    Du menar Frozen va?
     
  4. Zeta

    Zeta Medlem

    Jag menar att du får ett frozen om du tentar av ATPL-teorin, ja. :)
     
  5. above&beyond

    above&beyond Ny medlem

    Då kan jag ju påbörja ATPL:) du sa ju att jag inte kunde
     
  6. Zeta

    Zeta Medlem

    vad hade du tänkt göra med ditt frozen då?
     
  7. Toni

    Toni Ny medlem

    Jag vill bara poängtera att frozen ATPL är ingenting som tillämpas i Sverige. Det antyder att man bara kan plocka ut sitt ATPL-cert när man uppnått erfarenhetskraven, men det går inte. Man måste alltid göra ett flygprov för ATPL.
     
  8. edlundarn

    edlundarn Ny medlem

    Han tar snart PPL och ska sedan gå vidare med ATPL-teori. Punkt.


    Jag rekommenderar att läsa på heltid. Jag gör det nu och är väldigt glad för att jag inte valde distans. Man lär sig väldigt mkt på lektionerna som inte står i böckerna.
     
  9. Sillkalven

    Sillkalven Ny medlem

    Jag läser ATPL-teorin på distans, dock heltid, 40 timmar per vecka, färdigt på 8 månader. Trots att jag gör det har jag kunnat jobba någon gång per vecka ibland, så det går bra. Flygteoriskolan kör ju sitt på 12 månader, så då lär du nog ha mer tid till jobb. Fast allt beror på hur motiverad du är!

    När jag började kursen, då började sommaren, så då kom man av sig, det gäller att man hittar rutiner, går upp inte allt för sent och pluggar arslet av sig tills man är färdig för dagen. Börjar man skjuta upp på saker så är man körd till slut. Fast jobba hellre ett tag rejält så att du kan trappa ned på jobbet när du läser teorin, det är väldigt skönt faktiskt att inte behöva stressa med något, och man ska definitivt inte jobba så pass mycket att man inte får någon helg, för utan helg då klarar man sig inte, även om man bara är hemma om dagen, man måste verkligen få lov ibland! Men sedan kan du lägga upp plugget lite hur du vill, så det är det bästa, att det blir lätt att jobba, det blir det inte på ett fast heltidsschema.

    Så, bara du är motiverad klarar du kursen, det finns folk som hoppar av visst, men har man ambitioner så är detta inga problem, kör hårt!
     
  10. above&beyond

    above&beyond Ny medlem

    Problemet med att läsa på heltid är att man tappar en hel del pengar på det.

    1.Dyrare att utbilda sig på heltid
    2.Jag tar tjänsteledigt ( no money)

    :(
     
  11. edlundarn

    edlundarn Ny medlem

    Med lite studiediciplin kommer du klara det på distans!
    Verkar ju vara ett rätt bra alternativ för dig om du orkar jobba samtidigt :)
     
  12. above&beyond

    above&beyond Ny medlem

    Vi får hoppas på det:)
     
  13. above&beyond

    above&beyond Ny medlem

    Är du rädd för lite konkurrens ? :lol
     
  14. Zeta

    Zeta Medlem

    haha, var inte orolig :h
     
  15. above&beyond

    above&beyond Ny medlem

    hehe :), Men läser du själv vidare något just nu eller?
     
  16. Zeta

    Zeta Medlem

    just nu studerar jag sista året, men efter studenten blir det ATPL-teori hos Flygteoriskolan och sedan skolning och uppflygning för CPL/IR/ME hos Kungsair här i Norrköping. :)
     
Laddar...

Dela sidan