ATPL-Distans , värt?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av above&beyond, 14 September 2009.

  1. above&beyond

    above&beyond Ny medlem

    Hejsan!, Jag håller på med PPL just nu och ska snart skriva mitt första luftisprov. Men nu har jag förflyttat blicken frammåt och börjar tänka på ATPL, mer specifikt ATPL på flygteoriskolan.
    Eftersom jag jobbar halvtid och verkligen behöver pengar samtmdigt som jag pluggar ATPL så är distans nästan det enda alternativet för mig. Men hur funkar det i praktiken?, Kan man klara det när man jobbar halvtid?, många som hoppar av?

    Ös med tips och idieér, samt gärna för och nackdelar:tupX2
     
  2. Zeta

    Zeta Medlem

    Jag hoppas du vet att du inte kan plugga till dig ett ATPL det första du gör. I första hand bör du inrikta dig på enbart teorin, för att därefter skola och flyga upp för CPL/IR/ME. Om du därefter får arbete kan du flyga upp för ATPL efter 1500h i luften.
     
  3. above&beyond

    above&beyond Ny medlem

    Du menar Frozen va?
     
  4. Zeta

    Zeta Medlem

    Jag menar att du får ett frozen om du tentar av ATPL-teorin, ja. :)
     
  5. above&beyond

    above&beyond Ny medlem

    Då kan jag ju påbörja ATPL:) du sa ju att jag inte kunde
     
  6. Zeta

    Zeta Medlem

    vad hade du tänkt göra med ditt frozen då?
     
  7. Toni

    Toni Ny medlem

    Jag vill bara poängtera att frozen ATPL är ingenting som tillämpas i Sverige. Det antyder att man bara kan plocka ut sitt ATPL-cert när man uppnått erfarenhetskraven, men det går inte. Man måste alltid göra ett flygprov för ATPL.
     
  8. edlundarn

    edlundarn Ny medlem

    Han tar snart PPL och ska sedan gå vidare med ATPL-teori. Punkt.


    Jag rekommenderar att läsa på heltid. Jag gör det nu och är väldigt glad för att jag inte valde distans. Man lär sig väldigt mkt på lektionerna som inte står i böckerna.
     
  9. Sillkalven

    Sillkalven Ny medlem