ATPL Distans

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av m_nordh, 3 Juli 2009.

  1. m_nordh

    m_nordh Medlem

    Jag har tänkt mig att påbörja ATPL på distans direkt efter att jag är klar med PPL. någon som har erfarenheter av distansutbildningen eller har några tips?

    /Mikael
     
  2. Kalle

    Kalle Medlem

    Jag antar att du planerar ATPL(A). Jag hade tänkt mig ATPL(H) distans men Ulf, som driver Flygteoriskolan, som jag håller för den bästa existerande teoriskolan, meddelade nyligen att det inte blir någon på minst ett år :(.

    Är det (A) du tänker dig rekommenderar jag dig varmt att kontakta dem.
     
  3. m_nordh

    m_nordh Medlem

    Jajjemän ATPL(A) tråkigt att det inte blev någon ATPL(H) måste vara segt att behöva vänta 1 år..
     
  4. Kalle

    Kalle Medlem

    Får väl satsa på Norge istället...

    Hoppas din kurs går bra; mitt tips för högre studier, efter att ha läst IR(A), är att lägga tonvikten på teorin i början så man inte halkar efter. Praktiken är ju kul, och mycket kortare så det finns risk att den är klar för tidigt.
     
  5. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Som föregående skribent skrev, är det många som gör IR/ME innan ATPL. Men det är nog en smaksak. (Kanske även underlättar när man har dessa teorier)

    Har en kompis som pluggade ATPL på distans, och det är tufft! Har du heltidsjobb är deltid att rekommendera..
     
  6. Kalle

    Kalle Medlem

    Nja, jag skulle aldrig VÄLJA att läsa IR(A) före ATPL(A). Det skulle bara medföra att man får läsa IR två gånger. (för hkp funkar det inte likadant) Att jag läste IR PPL hade med medical att göra. På den tiden (2006) var min syn för dålig för klass I; reglerna har ändrats sedan dess. Med de regler som gäller nu hade jag också satsat på ATPL direkt.

    Så vad jag menade var; lägg tonvikten på TEORIN i början, och flyg mera när alla prov är avklarade. Det funkar för MIG och jag hoppas tipset kan funka för andra.
     
  7. Sillkalven

    Sillkalven Ny medlem

    Jag går juni-februarikursen på Scandinavian Aviation Academy som är ATPL-teorin på distans.
    Än så länge funkar det väl, introduktionsveckan är förgången och jag är mitt i hemmaplugget som går rätt bra. Mycket att ta in, och allt är ju på engelska, men man vänjer sig snabbt. Det mesta känner man ju igen, bara att det är mycket mer liksom. En sida om VOR i PPL-boken är femton i ATPLn, sedan samma med enormt många kartprojektioner man ska kunna och så. Det är mycket, men man vänjer sig. :)
     
  8. schonis

    schonis Ny medlem

    Hejsan...

    Jag tyckte det var förhållandevis både enkelt och svårt med PPL teorin. Men när man väl förstått grunderna så Är allt mycket lättare att ta in.

    ATPL teorin är Givetvis väldigt omfattande, Lär sig allt om elektronik, flygningens grundprinciper mm. Det är som PPL fast Mycket mer avancerat.

    Jag började med att läsa halvtid som de sade var rekomenderat på sidan. ca 15 timmar per vecka... Enligt mig räcker det absolut inte för att kunna ta åt sig allt... Nu vet jag dock inte hur bra du är på att ta in nya saker som man läser, men Kämpigt är det.

    Jag har fått gå över till Heltidsstudier nu, sitter med böckerna var dag, försöker få 8 timmar om dagen planerat. Men det kan inte bli mer än 4-5 timmar eftersom DEet finns så mycket annat att göra (Som att städa, Fixa lite saker hemma, fixa lite där o där) Allt som gör en att slippa Pluggandet :)

    Självdiciplin Krävs det nåt så fruktansvärt mycket. HAr du inte det får du verkligen kämpa, eftersom här finns det ingen som Tvingar dig till deadlines då o då, utan man får själv boka tid på Luftis mm, så att man kan "skjuta" upp pluggandet ofta, för detkommer saker man kan göra istället...

    Men Hade jag vetat tidigare detta med distans så hadejag personligen hellre valt att plugga på Heltid under lektioner med lärare. Fördelen är att man blir mer "Tvingad" att läsa när man har lektioner, man får det förklarat för sig, Folk nära till hands.

    Fördelarna med distans är att man kan Sova i sin egen säng, utan att behöva flytta till tex sthlm för Flygteoriskolan mm. Det är billigare, men även att man själv kan lägga upp det som man vill... Kan ta en Paus 2 månader mitt i alltihop utan problem...

    Men svårt? Bra fråga. Jag har läst Matte A, B, C och Fy A. Jag hade lite knepigt med matten i början men det var inga problem att lära sig. Böckerna är på engelska, det skrämde mig i början, men efter några dagars läsande så kom man in i det och nu läser man utan problem. Nu har jag nästan svåare att äsa svenska literaturböcker =).

    Har du viljan, Tiden, orken, normalt begåvad, Så har du absolut inga problem att klara denna kursen,

    Distans kräver, Självdiciplin och motivation. Har du det så kommer det gå galant...
     
  9. m_nordh

    m_nordh Medlem

    ja, vilja och självdiciplinen finns klart där :)
     
Laddar...

Dela sidan