ATPL

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av endreqs, 22 Juni 2007.

  1. endreqs

    endreqs Ny medlem

    Hej.

    Ejvin skriver mycket som är rätt, men måste bara infromera om att begreppet "frozen ATPL" inte finns. Detta är ett begrepp som har kommit från UK ( England) och beror på ett missforstånd. Kolla i JAR FCL så kan ni se om ni finner detta ;)
     
  2. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Är det någon bok? :q:blush
     
  3. Djin

    Djin Ny medlem

    Så bara för att klara ut det hela.

    Om jag har förstått saken rätt så kan man med ett CPL/IR/ME/MCC och AAJF så kan man tex ta jobb på SAS (hypotetiskt) som styrman och när man nått 1500h så kan man ta "tjänsteledigt" och plugga ATPL och sen bli kapten på SAS?

    Har jag förstått saken rätt?
     
  4. Ejvind

    Ejvind Medlem

    Ja det är rätt förutom att man behöver ha ATP-teorin även för att jobba som styrman, (åtminstonde har alla bolag det som krav) men detta är normalt inget problem eftersom det allra vanligaste är att läsa in ATP-teorin redan innan man flyger upp för CPL (man kan även börja med att läsa CPL-teori innan ATP-teori men det är ju bara en onödig omväg som kostar en massa pengar)

    men annars är det riktigt att man kan få ett styrmansjobb om man har CPL IR ME ATP-teori MCC.
    och sen när man har uppnåt minimikravet för ATPL samt att bolaget råkar vara i behov av kaptener just då och man råkar stå på tur kan de ganska enkelt vidareutbilda en till kapten.
    men man skall komma ihåg att det finns folk som jobbat 10-tals år på bolag (bl.a. SAS) utan att ha fått bli kapten. det bror mycket på kaptens-behovet i bolaget vilket kan variera.

    sen har inte jag fattat varför alla verkar vara så festa vid att bli kapten, ända skillnaden är: större ansvar samt lite högre lön. Arbetsuppgifterna är ju ändå nästan helt identiska med styrmannens. Båda får ju flyga lika mycket.
    Och lönen brukar ju mest vara beroende på antal år i bolaget och inte så mycket om man är kapten eller inte.

    Vad är AAJF förresten?



    och sen angående Fryst ATPL så är jag överens om att begreppet inte är något som används i regelverk.
    däremot tog jag upp det eftersom uttrycket används flitigt inoficiellt, säger man att man har fryst ATPL förstår de flesta att man menar CPL IR ME ATP-teori MCC
    Det kommer givetvis inte att stå i certet att man har Frozen ATPL.



    Det var nån som undrade om vad JAR-FCL var för något.
    det är författningssamligen som innehåller reglerna beträffande certifikaten PPL CPL ATPL för Flygplan och helikopter, samt medicinska bestämmelser, samt lite annat smått och gått.
    Dessa regler gäller i de flesta europeiska länder (JAA-länder) ink. sverige.
    JAR FCL = Joint Aviation Regulations - Flight Crew License.

    dock finns det en del certifikat (bl.a. Ballong UL samt Segel) som går under det nationella regelverket BCL-C

    /Ejvind
     
  5. Djin

    Djin Ny medlem

    Okej. Då förstår jag.
    Tanken på att man vill bli kapten fort är väl
    om man startar eget och flyger nån mindre kärra med två-pilotsystem. Där man var tvungen att ha ATP så som jag förstod det hela.


    AAJF = Alla Andra Jävla Förkortningar
     
  6. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Åh vad mkt man lär sig :)

    Har ingen brådska att bli kapten. Men klart att det är ett plus i kanten.

    Det är tillräckligt svårt att få jobb, så skulle bli otroligt lättad över att överhuvud taget lyckas att få ett jobb, för har hört att jobbintervjuerna inte är direkt densamma som att jobba på grönalund (Vad är du bra på? Hur är du som person? etc). Är lite klurigare, med kuggfrågor och nästan som en prövning att man kan allt. Måste förståss läsa lite om bolagets historia, och det togs upp miljöfrågor på en kompis jobbintervju..

    Inte nog med att det är grymt svårt att utbilda sig, det är ju en ren prövning på jobbintervjuerna också :laugh
     
  7. Ejvind

    Ejvind Medlem


    AAJF Oki :) man lär sig alltid nåt nytt
    ett litet undantag på regeln om att man måste har ATPL när man flyger som befälhavare för en 2-pilotsbesättning är att detta krav inte gäller för flygplan som enligt tillverkarna är certifierade för att kunna opereras med en pilot men som enligt ett bolags regler (OM) skall opereras med två piloter.
    T.ex. flyger NordFlyg med C 208 caravan som enligt tillverkarna får flygas med en pilot men enligt företaget flygs med 2 piloter, och i detta fallet behöver inte befälhavaren ha ATPL. Andra exemplel är t.ex. PA31 och det går säkert att hitta många fler.

    Men ATPL;et krävs alltså för befälhavaren när tillverkaren har krav på 2 piloter.

    /Ejvind
     
  8. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Kort och gott;
    alltid bäst att fixa ATPL för att bli trafikflygare.. Eller? :p
     
Laddar...

Dela sidan