Behörighet för att utföra PC, inflygning osv.

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av joma, 12 Mars 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. joma

    joma Medlem

    Vilka typer av behörigheter finns det för att kunna utföra PC, kontrollflygningar osv?

    Jag tänker på en vanlig klubb, där medlemmarna ev behöver göra PC ibland, nya medlemmar kanske behöver typinflygning osv. Vad krävs av personen som ska hålla i det?

    Är det FI som är kravet? Finns det enklare varianter?
    Var utbildar man sig och vad kostar det? Årsavgift på den extra behörigheten?

    Kan en person PPL cert genomföra det hör med en LAPL cert?
     
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det krävs FI eller CRI (Class Rating Instructor). En CRI är en person som får utbilda till klassbehörighet (t.ex. SEP-land), men de får också göra lärartimme, flyga med piloter som inte får ta passagerare m.m.

    För att göra en PC räcker det inte ens med FI utan du måste ha speciell behörighet.
     
  3. Merf

    Merf Aktiv medlem

    Så att "göra lärartimme" betyder då att en timme med en CRI är OK för att uppfylla kravet på förlängning för t.ex. SEP (alltså 12h senaste 12 månaderna varav minst 1h med instruktör)?
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Japp, det står i FCL.740.A(b)(1)(ii)

    FCL.740.A Förlängning av klass- och typbehörigheter – flygplan
    b) Förlängning av klassbehörigheter för enmotoriga enpilotsflygplan.
    1. Klassbehörigheter för enmotoriga kolvmotorflygplan och TMG. För att förlänga klassbehörigheter för enmotoriga kolvmotorflygplan certifierade för en pilot eller klassbehörigheter för TMG ska sökanden
    i) inom den tremånadersperiod som föregår behörighetens sista giltighetsdag, godkännas på en kompetenskontroll i enlighet med tillägg 9 till denna del av en kontrollant i den relevanta klassen, eller
    ii) inom den tolvmånadersperiod som föregår behörighetens sista giltighetsdag genomföra 12 timmars flygning i den relevanta klassen, inklusive
    —ha 6 timmars flygtid som befälhavare,
    —ha genomfört 12 starter och 12 landningar och
    —repetitionsutbildning som varar i minst 1 timme sammanlagt tillsammans med en flyginstruktör (FI) eller klassinstruktör (CRI). Sökande ska undantas från denna repetitionsutbildning om de har genomgått ett flygprov eller en kompetensbedömning för en klass- eller typbehörighet eller ett flygprov för en annan klass eller typ av flygplan.


    Befogenheterna för en CRI i allmänhet framgår av FCL.905.CRI(a):

    FCL.905.CRI CRI – Befogenheter och krav
    a) En innehavare av en CRI-behörighet har befogenhet att undervisa för
    1. utfärdande, förlängning eller förnyelse av en klass- eller typbehörighet för enpilotsflygplan, med undantag för komplexa enpilotsflygplan med höga prestanda, när sökanden ansöker om befogenheter för enpilotsverksamhet,
    2. en behörighet för bogsering eller avancerad flygning för flygplanskategorin, förutsatt att CRI-innehavaren har relevant behörighet och har uppvisat förmåga att undervisa för denna behörighet för en FI som är kvalificerad i enlighet med FCL.905.FI i,
    3. för utökning av LAPL(A)-befogenheter till annan klass eller variant av flygplan.
     
    • Gillar Gillar x 2
  5. joma

    joma Medlem

    Var kan man utbilda sig till CRI och vad kostar det ca?
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. joma

    joma Medlem

    Svarar på mitt egna inlägg ;)

    Prokitor Flight Training (fd Flyguppdraget?) verkar har CRI. 59 000kr
     
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Detta pris verkar väldigt högt även för en kommersiell skola eftersom det bara är 3 timmars flygutbildning som ingår. Deras pris för fullständig FI-utbildning som kräver 30 timmars flygutbildning är inte mer än det dubbla. I och för sig så ingår teoriutbildning som till stora delar är samma för CRI och FI, men ändå...
     
Laddar...

Dela sidan