%BHP, varför?

Diskussion i '032 Prestanda' startad av Per D, 30 Juni 2020.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. Per D

    Per D Medlem

    Det var ett tag sen jag crunchade performance-delar av POH-dokument men på förekommen anledning har jag läst dylika på sistone och en fråga har dykt upp i mitt huvud: Varför är %BHP (alltså procent av uttagen maxeffekt) intressant i performance-sammanhang och i synnerhet då ur ett praktiskt perspektiv? Det är inget man kan ställa in direkt i flygplanet, det är inget jag kan läsa av på ett instrument etc. utan det är ett resultat av motorvarv, magring, atmosfär etc. Har det någon historisk orsak eller finns det flygplan där man kan ställa in %BHP och de direkta parametrarna magiskt ställer in sig eller vad?
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Bränsleförbrukningen (vid konsekvent magring) är direkt kopplad till %BHP. %BHP är också ett mått på påfrestningarna på motorn. I en typisk motor får du inte magra över ett visst effektuttag. Det är alltså bra att veta vilken %BHP man har.
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Per D

    Per D Medlem

    Då är det således lämpligt att knåpa ihop cruiseprofilerna i Skydemon så att det grupperas efter %BHP då!
     
    • Håller med Håller med x 1
Laddar...

Dela sidan