CPL / ATPL

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av dypen, 10 December 2007.

  1. dypen

    dypen Medlem

    Hva er forskjellen på disse Trafikkflygersertifikat ?

    CPL Trafikkflygersertifikat (Commercial Pilot License)

    ATPL Trafikkflygersertifikat (Air Transport Pilot License)
     
  2. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    CPL. Med det här certifikatet får du flyge i kommersiell verksamhet som styrman eller som befälhavare på typer som inte kräver tvåpilotsystem.

    ATPL. Det här certifikatet ger dig behörighet att flyga som kapten i tung kommersiell luftart. Det här är inget cert som du kan ta på en kurs utan är den klass ditt certifikat blir då du flugit upp som kapten på en typ som kräver tvåpilotsystem. Dvs, när det bolag du jobbar för anser dig kapabel nog att arbeta som kapten och du uppfyller bolagets eller CAA kraven för certifikatet (minst 1500 TT, 250 T PIC och ett gäng andra krav) och väljer att uppgradera dig. Det här är en process som tar en del tid. För detta krävs dock att du läst ATP teorin och vanligast är att man läser denna samtidigt som man tar sitt CPL. Då får man ett "fruset" ATPL, dvs du har bara teorin men inte den praktiska erfarenheten som krävs.
     
  3. Ejvind

    Ejvind Medlem

    ja exakt, sen krävs givetvis också IR/ME, för ett ATPL men det är kanske ganska självklart.

    det är rätt lustigt att de kräver 250 h PIC för ett ATPL,

    så de unga nyutexaminerade styrmännen på Ryan måste ut och flyga PA 28 på klubben innan de kan bli befodrade! :-D haha!
     
  4. Bodd

    Bodd Medlem

    Nja...
    Det godtas ju även PICUS tid. (PIC Under Supervision). Dvs man kan sitta och flyga 250h som "låtsaskapten" under överinseende av en kapten som då är låtsasstyrman.
     
  5. Ejvind

    Ejvind Medlem

    ja det är tillåtet men gör de verkligen det på ryan?? tycker att det kanske ligger utanför bolagets budget att flyga ca 100 h PICUS bara för att få ihop det timkravet. men har ingen stenkoll direkt.

    har bara hört om styrmän som var i den situationen att de endast saknade PIC- tid för att kunna bli befodrade till kaptener, vilket är lite ironiskt. dvs att man kan jobba på ett bolag 20 år som styrman men ändå inte vara kvalificerad skeppare
     
  6. Bodd

    Bodd Medlem

    Så vitt jag vet så gör dom det!
    100-150h PICUS är egentligen inte så mycket mer än vad du ändå gör under din kaptensträning.
    Jag har inte järnkoll på hur många timmar denna brukar hamna på men de flesta jag känner har flugit ca 1,5 månad med instruktör.
    (Nu är jag i och för sig inte på ryan, men skillnaden borde inte vara enorm).
     
  7. Ejvind

    Ejvind Medlem

    oki där ser man!
     
  8. TOC

    TOC Ny medlem

Laddar...

Dela sidan