CPL

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Zeta, 13 September 2009.

  1. Zeta

    Zeta Medlem

    Jag har som mål att bli trafikflygare inom den tunga luftfarten, därför planerar jag att påbörja en CPL-utbildning som ab initio-elev, då jag enbart innehar ett UL-B (skulle ju annars haft möjligheten att välja en modulutbildning).

    Det jag nu undrar över är vad ni som redan läst detta och är trafikflygare rekommenderar för utbildningsordning. Många väljer ju att läsa ATPL-teorin innan påbörjad CPL/ME/IR-utbildning - vari ligger fördelen med detta?

    Själv anser jag det lämpligt att först läsa CPL/ME/IR, eftersom, vad jag har förstått, ATPL-teorins enda syfte är att göra det möjligt/tillåtet för en CPL-pilot att vara styrman i ett tvåpilotssystem.

    Har jag förstått saken rätt? Jag är väldigt tacksam för information om hur Du som trafikpilot genomförde din utbildning!

    Tack på förhand. :)
     
  2. Kalle

    Kalle Medlem

    Anledningen till att läsa ATPL direkt är att ATPL(A) inte går att läsa som VFR utan i den finns alltid I-rating. Om du alltså tar instrument först måste du läsa om hela den delen och den är ca 75% av ATPL-kursen. (Du får ingen som helst credit för redan inläst rating. Förutom din flygtid förstås, den har du ju alltid kvar)

    Läser du ATPL så får du ut en CPL tills du har tillräcklig tid för att göra ATPL-uppflygning och behöver alltså inte plugga mer efter den kursen. Läser du istället CPL först så får du lov att läsa ATPL när det blir dags.
     
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    ATPL-teorin är inte något krav för att vara styrman inom tung luftfart men det är högst önskvärt av bolagen så därav kan man väl nästan säga att det är ett måste.

    Du kan inte börja läsa ATPL-teorin direkt utan att ha minst ett PPL. Nu har ju du redan ett UL men jag är inte säker på vad som gäller där. Man ska ju ha ett PPL för att få läsa ATPL-teori.

    Du kan ju gå en modul-kurs men då måste du ta ett PPL först.
    Eller så läser du en integrerad kurs.
     
  4. Zeta

    Zeta Medlem

    Jättebra förklaring!

    Förstår jag det rätt om jag alltså bara behöver läsa ATPL - CPL - ME, istället för CPL - IR - ME - ATPL?
     
  5. Larscho

    Larscho Moderator

    Du måste ju ta ett IR men om du läst ATPL-teori innan du börjar ditt IR så behöver du inte läsa till någon teori som man får göra om man till exempel ska ta ett IR med PPL.

    Om du läser ATPL-teori så får du det som kallas för frozen ATPL.
    Det innebär att du när du får dina 1500 timmar så aktiveras ditt ATPL.
    Innan detta så ska du ha CPL/ME/IR.
     
  6. Toni

    Toni Ny medlem

    För att få flyga in sig på ett Multi-Pilotflygplan krävs ATPL-teori. Därför bör du ha denna om du ska sök jobb på flygbolag med sådana maskiner.

    I Sverige tillämpas inte frozen ATPL, det krävs alltid ett flygprov för att kunna ta ut ett ATPL.
     
  7. Zeta

    Zeta Medlem

    Underbara förklaringar! Satt nämligen och läste BCL-C innan jag vände mig till er, och där är det ju som vanligt fackspråk och hänvisningar som gör allt så svårtydligt som möjligt.

    Tusen tack!

    Det blir alltså:

    * ATPL-teori
    * CPL
    * IR (enbart praktik)
    * ME
     
  8. Kalle

    Kalle Medlem

    Nja, som jag förstå det läser du:

    * ATPL och skriver upp
    * Flyger upp för CPL+I
    * Flyger upp för ME

    eller för ME före CPL

    Det borde bli det effektivaste.
     
  9. Zeta

    Zeta Medlem

    I effektivt menar du att jag kan lägga mer fokus på IR än om man läser båda samtidigt?
     
  10. Kalle

    Kalle Medlem

    Nä, jag menar att du läser ATPL l istället för I och CPL eftersom de båda ingår i ATPL. Sedan måste du flyga upp för I och CPL först (möjligen samtidigt) och sedan ATPL när du fått ihop timmarna. Ledsen om jag var oklar.
     
  11. Larscho

    Larscho Moderator

    Tack Toni för klargöringen!
    Bra att vi har myndigheten på plats som kan reda ut. :)
     
  12. Zeta

    Zeta Medlem

    Då föll poletten ner! Trodde inte CPL ingick i ATPL.

    Då har jag arbetat fram följande utbildningsplan:

    * ATPL-teori på Flygteoriskolan
    * Modulkurs för CPL/IR/ME på Kungsair

    Detta är förstås om man kan arbeta fram någon slags dispens för att överhuvudtaget få gå dessa utbildningar med UL-B. Om möjligheten inte finns, är det då fortfarande lönsamt att ta PPL, flyga 100h efter uppflygning och sedan ta dessa utbildningar? Eller är en integrerad utbildning det bästa? Alltså att man läser allt från scratch? Rätta mig om jag har fel, men en integrerad utbildning skulle då komma att innebära:

    * CPL/IR/ME
    * ATPL-teori

    Man får ju nämligen inte läsa ATPL-teorin utan minst ett PPL, alltså kommer man ju inte undan utan att läsa för I dubbla gånger?
     
  13. wingh

    wingh Ny medlem

    tror att detta blir rätt i checkliste format

    Om du tar integrerat blir det först:

    1. PPL teori samtidigt som du skolar PPL
    2. Tenta av PPL (9st)
    3. Flyg upp PPL
    4. Blir skickad till ATPL teori heltid =läs brallorna av dig och typ dröm om flygplan. Du kommer inte ens komma ihåg hur de luktar (14st tentor -1st = credit för VFR COM)
    5. Flyga ir-skolning / + Bygga befälskapstid (läs: träna själv)
    6. ME-skolning i slutet på ir för att använda ir timmar i ME också
    7. IR-ME Skilltest
    8. CPL skolning
    9. CPL Skilltest

    150h totaltid.

    tar du modul så måste du ha 200h totaltid och kan lägga upp utbildningen över en lite längre tid.
     
  14. Zeta

    Zeta Medlem

    Vad jag förstår det kommer en modul/integrerad kurs för min del att se exakt likadan ut, eftersom jag som känt inte har något PPL.

    Spelar det någon roll om man flyger för IR/ME innan eller efter CPL?
     
  15. Toni

    Toni Ny medlem

    I en integrerad utbildning ingår det inte att man flyger upp för PPL. Man går från noll till CPL direkt. Däremot kan skolor erbjuda att man flyger upp för PPL under utbildningens gång, när man uppnått tillräcklig erfarenhet.

    Kör man modul så kommer man dock alltid att gå vägen via PPL.
     
  16. Zeta

    Zeta Medlem

    Förstår, då undrar jag förstås vad ni tror skulle löna sig för min del! Att läsa en integrerad CPL-kurs eller att ta ett PPL för att sedan köra en modulkurs. Har googlat och hittar inga andra alternativ för integrerade kurser än de flyggymnasier som finns. :unsure
     
  17. edlundarn

    edlundarn Ny medlem

    Du skulle med största sannolikhet spara pengar på att ta ett PPL och sedan gå modulvägen, via f-teoriskolan och kungsair låter som en bra idé. PPLet får du dessutom tillgodoräkna dig tid från UL och kommer således ner i pris. (10%, dock max 10 timmar)
    AB-initio har du SAA:s som är dyr, men samtidigt kul att skola i San Diego.
    För övrigt, kolla i JAR-FCL 1 istället för BCL-C. :)


    Tillägg : TFHS är ganska billigt, enda dåliga är att utbildning är utlagd över otroligt lång tid och att du får ett MPL.
     
  18. Zeta

    Zeta Medlem

    Tack för info.

    Varför skulle det vara dåligt med ett MPL? Det inriktar sig ju både på det datoriserade flyget samt sätter stort fokus på teamwork och nödsituationer. Ännu en fördel med MPL är ju att man hela tiden har kontakt med ett bolag som man sedan med stor sannolikhet får jobb på. Tyvärr pågår just nu de sista uttagningarna till TFHS, varför jag inte hinner med att söka pga skolan.

    Finns det verkligen inga alternativ inom Sveriges gränser för integrerade CPL-kurser mer än flyggymnasierna? Det känns faktiskt ändå lite surt att behöva lägga ut ca 80k på ett PPL som i det stora hela inte har någon direkt koppling till mina kommersiella drömmar.

    Någon annan som liksom edlundarn anser att jag ändå borde satsa på PPL för att sedan kunna göra en modulutbildning?
     
  19. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Eftersom du inte kan komm vidare utan PPL utbildning på ett eller annat sätt så är det väl bara att göra som edlundarn säger :)

    Det är ju ett rimligt krav att man måste ha ett PPL för ATPL-teorin. Då vet man ju vilken myndighetskontrollerad grundstatus piloten har.
     
  20. Zeta

    Zeta Medlem

    Som jag skrev går det ju att ta sig vidare via en integrerad kurs utan PPL, men somsagt vet jag ingen som erbjuder detta bortsett från flyggymnasierna..
     

Dela sidan