Dags för PPL

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Epelle, 13 Augusti 2009.

  1. Epelle

    Epelle Medlem

    Nu är det dags att ta ett PPL. Har länge haft det som en målsättning men inte riktigt tyckt att tiden passat.
    Jag går från segelflyg och nästan uteslutande TMG senaste åren. Någon annan som har erfarenhet av just det, att flugit TMG och sedan ta PPL? Vore roligt att höra om Era erfarenheter..:tup

    MVH/Pe
     
  2. edlundarn

    edlundarn Ny medlem

    Jag gjorde precis så.

    Det underlättar ju helt klart en del. För min del flög jag och landade och allt helt själv första lektionen. Jag satsade på att flyga lokalt och lära mig flygplanet de första timmarna för att sedan nästan uteslutande satsa på långnavigationer där man får ihop mycket tid fort. Dessutom får du tillgodoräkna dig en del timmar så jag flög upp vid 38 eller något sådant. Medical och elevtillstånd behöver man inte heller tänka på.
    Det jag reagerade på första gången i motorflygplan var att jag tyckte det gick så väldans fort, hehe går ju det dubbla mot en SF25. Dessutom kändes flygplanet väldigt halt i landningen och jag saknade luftbromsen väldigt mycket, men det vänjer man sig vid fort :)
     
  3. Epelle

    Epelle Medlem

    Kul edlundarn, tack för att du delar med dig!

    Ser verkligen fram emot skolningen, det var länge sedan jag flög med (och fick spaka) cessna. Börjar med teorin till hösten. Tips på var man köper teorimtrl, KSAB?:tupX2

    Bra tips, att gå in för långnav. Är till att börja med nyfiken på känslan. De är, som sagt, ett tag sen jag hade chansen att spaka motor. Och vad jag kommer ihåg var det skillnaden i farten men även tyngdkänslan/stadigheten som utmärkte sig.

    MVH/Ep
     
  4. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Man har alltid nytta av att ha flugit segelflyg och eller TMG.
    Generellt kan man nog säga att en person som är segelflygutbildad har fått lära sig att koordinera rodren bättre.

    Jag har genom åren märkt att en gammal segelflygare flyger oftast med kulan i mitten konsekvent medan andra icke segelflygutbildade inte riktigt har samma känsla för ren flygning (Pedalerna som fotstöd).

    Ingen regel utan undantag dock. :)

    MVH
    Håkan
     
Laddar...

Dela sidan