Den svenska ädelstenen #2 och #3

Diskussion i 'Artiklar' startad av Larscho, 11 Augusti 2011.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 1 medlem.
  1. Larscho

    Larscho Moderator

    Ursprungligt publiceringsdatum: 2009-03-26
    Ursprunglig artikelförfattare: Larscho

    Fortsättningen i denna artikelserie blev lite sen men nu inkluderar den två delar, denna gång med en äkta bild och mer finns att beskåda i mitt fotoalbum.

    #2
    Jag och Bertil möttes återigen på fältet vid LAS hangarer. Denna gången var det främst nöd som skulle övas.
    Jag slarvade en del i början med varvtal och förbannade mig själv. Men bedömningslandningarna i terräng gick utan svårigheter. Skåne är tacksamt att få motorbortfall i! Efter att ha övat några bortfall flög vi tillbaka in över åsen för att avsluta med några studsar. Vi startade ganska sent så skymningen knackade på dörren.

    Gjorde några studsar, fick till det till slut med varvet och allt. Med tanke på hur passet hade börjat så gick det mycket bättre i slutet.

    Började få ordning på taxningen också som jag tyckt varit svår med tighta svängar.

    Blev ca 1 timmes flygning och ett pass var kvar, då det skulle bli EK.

    #3
    De andra passen hade jag bott i Malmö och hade en timmes resa till Ljungbyhed. Nu hade jag hunnit flytta till Lysekil långt upp på västkusten. Så det var lite mer väderplanering som gällde så att man inte åkte 3,5h i onödan. Som tur var så bjöd förra veckan på kanonväder (v12) och jag begav mig ner till Skåne för sista passet.

    Jag hade dock aldrig åkt till fältet norrifrån och hittade inte... Fick ringa en kompis så fick han guida mig via eniro men jag hann i alla fall till utsatt tid.

    Vi hade lite bråttom för det var en till kille på kö för inflygning efter mig.
    Vi hoppade in och åkte ut till banan.
    Sen gjorde vi en studs och Bertil hoppade ut.

    Kändes skitbra att sitta i Safiren helt själv och jag bara njöt av vädret och flygplanet. Jag gjorde 4 landningar själv, plockade upp Bertil och sen taxade vi tillbaka till plattan och min inflygning var klar!

    Kändes oerhört bra! Medan jag ändå var på fältet passade jag på att göra ytterligare några studsar eftersom de skulle använda den andra Safiren för inflygningen.

    När jag taxade tillbaka mot plattan kändes det jättebra och jag hade verkligen fått ordning på taxningen.

    Alla ni nu som inte flugit Safir, får ni chansen så gör det! Om ni bor i närheten av Ljungbyhed så kolla in http://www.lasf5.nu/ för mer info!

    174.jpg

    175.jpg

    176.jpg

    177.jpg
     
Laddar...

Dela sidan