Det går inte bra för Thielert/Diamond

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av TOC, 27 Mars 2008.

  1. TOC

    TOC Ny medlem

    Det går inte bra för Thielert/Diamond

    http://www.avweb.com/avwebflash/news/ThielertHitsStockMarketTurbu...197470-1.html

    mvh /TOC
     
  2. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Rudolf Diesel vänder sig i graven !

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Rudolf_Diesel

    Man kanske skulle ta upp tillverkninge av Junkers Jumo igen?

    http://en.wikipedia.org/wiki/Junkers_Jumo_205

    MVH
    Håkan
     
  3. TOC

    TOC Ny medlem

    Liten mera info,
    http://www.avweb.com/blogs/insider/AVwebInsiderBlog_ThielertBoard...197721-1.html

    http://www.aopa.org/aircraft/articles/2008/080425thielert.html

    Hur går det med garanti mm om man har köp motor direkt från Thielirt?

    mvh /TOC
     
  4. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Det lär ju bli litet knepigt med garantiåtaganden, den saken är nog ganska säker.
    Vi vet ju inte vad som händer ännu. Om företaget rekonstrueras så kanske ägaren av det nya bolaget tar på sig garantiåtaganden trots att han inte är skyldig till det.
    Framtiden får utvisa detta.

    MVH
    Håkan
     
  5. TOC

    TOC Ny medlem

    http://www.aero-news.net/index.cfm?ContentBlockID=73663242-24d8-4...4c706b0b&

    mvh /TOC
     
  6. TOC

    TOC Ny medlem

    Mera nyheter.

    http://www.avweb.com/avwebflash/news/ThielertCancelsWarrantySuppo...197880-1.html

    mvh /TOC
     
  7. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Diamond verkar i alla fall tagit tag i problemet och lanserar sin egen dieselmotor:

    http://www.aopa.org/aircraft/articles/2008/080513diamond.html

    Man kanske inte behöver tappa framtidshoppet ändå nu?

    Jonas
     
  8. TOC

    TOC Ny medlem


    Framtidshoppet är kvar,dock utan Thielert.

    mvh /TOC
     
  9. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Som jag sagt i en annan tråd: Den enda driftsäkra och fungerande dieseln just nu verkar vara SMA:n.
    (Tyvärr är den ju litet onödigt kraftig - 230 hp - och något tyngre än de mindre Continental-och Lycoming- modellerna, men borde vara konkurrenskraftig inte bara för Cessna -182 där den är certifierad, uttan även för PA-28-or.) Certifiering pågår för Piper Dakota, Vad är det som gör att den inte skulle kunna sättas i en Archer? Det är ju samma flygplan men olika motorfundament?
     
  10. SE-NED

    SE-NED Ny medlem

    Tänk om Subarus nya bilmotor gick att använda:tupX2
     
  11. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    hmm... Diamond verkar redan ha testflugit den nya motorn i (bla?) DA50n:

    http://www.diamond-air.at/news_detail+M5ab5ebf608e.html

    Något annat intressant som jag slänger in i farten här. Diesel för LSA:

    http://www.eaa.org/news/2008/2008-04-12_indus.asp
     
  12. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Indusen ser helt klart intressant ut. Vi får hoppas att man får ändan ur vagnen och åstadkommer certifiering för vanligare flygplansmodeller.

    Subarun ser väl också intressant ut men som vanligt när det gäller bilmotor-konverteringar så behövs väl växellåda och då blir dom ju genast mindre intressanta. Jag har mina dubier beträffande Diamond också. Det riskerar väl att bli en ny Thielert-historia(?).
     
  13. TOC

    TOC Ny medlem

    Mera nyheter.

    http://www.aero-news.net/index.cfm?ContentBlockID=6dd57ffd-afc0-4...4ec89292&

    http://www.avweb.com/avwebflash/news/DiamondAircraft_ThielertBank...197903-1.html


    mvh /TOC
     
  14. gramlin

    gramlin Medlem

    Ska bli *intressant* att läsa nästa Pilot briefing. Förra numret kändes som ett reklamblad för Diamond och Thielert.
     
  15. SE-NED

    SE-NED Ny medlem

    Hur mycket får en motor varva utan att man måste ha växellåda?

    Subarun ger:
    Max effekt (kW(Hk) /rpm)
    110(150)/3.600
    Max vridmoment (Nm/rpm)
    350/1.800

    ;)
     
  16. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Tja, en SMA har ett arbetsvarvtal på 2.200. En Lycoming eller en Continental varvar väl uppåt 2.500-2.600? Det som sätter gränsen är väl farten på propellerspetsarna.
     
  17. TOC

    TOC Ny medlem

    Senaste nyheter.

    http://www.avweb.com/avwebflash/news/ThielertIssuesInsolvencyUpda...199035-1.html

    mvh /TOC
     
  18. TOC

    TOC Ny medlem

    http://www.aero-news.net/index.cfm?ContentBlockID=83b09e8e-8cfe-4...3bb5580e&

    /TOC
     
  19. TOC

    TOC Ny medlem

    http://www.pilotplates.com/Thielert/Customer_Information_No__1-20...__KG_-_en.pdf

    /TOC
     
  20. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    http://www.dagbladet.no/2009/04/02/nyheter/flyulykke/ulykkesveier/5583898/


    LN-NEX med Thielert 2.0
    Som tur var gick det tydligen bra för läraren och eleven.

    MVH
    Håkan
     
Laddar...

Dela sidan