Dieselmotor till Cirrus SR20

Diskussion i 'Flygteknik' startad av Jonas, 4 Januari 2012.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Såg inte alls tråkigt ut det där :)
     
  3. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Någon som hört nåt mer på denna front? Har Cirrus några planer på att ta in Diesel i serieproduktion?
     
  4. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Dom måste väl följa med.... Känns dock som dieselmotorerna fortfarande har ett ruskigt överpris?
    Men som vanligt måste någon bekosta utvecklingen....
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Man får antagligen räkna med lite högre pris tills volymen ökat antar jag. 100k dollar för diesel till SR20, vad kostar en ny bensin-Lycoming motor till cirrusen tro?
     
  6. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Hade dom haft Lycoming hade man kunnat se priser men nu har dom bara Continental sexor i både SR20 och SR22 och dom skriver inga priser på hemsidan...:(
     
  7. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Oops, skrev fel märke ;( Men skulle vara intressant om någon hade koll på priserna.
     
  8. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Pris-skillnaderna mellan bensinare och dieslar beror ju inte bara på motorpriset i sig. En diesel ställer lite andra krav på motorupphängningen och inte minst propellern. (Propeller och infästning utsätts för större påkänning av en diesel så det är inte bara att skruva in en diesel i en befintlig kärra.) Sen verkar Delta Hawk inte få ändan ur vagnen trots att dom funnits väldigt länge. Samma med Zoche m fl. Man flyttar hela tiden fram datum för när godkännandena ska komma.

    Just nu finns egentligen bara en "riktig" flygplansdiesel i serieproduktion för normalklassat nämligen SMA. (med riktig menar jag då att den är konstruerad i grunden som flygmotor utan växellåda och inte en konverterad högvarvig bilmotor som t ex Centurion/Thielert etc).

    I Cessna 182 finns ju nu SMA:n och priset är rätt så jämförbart med den tidigare bensinversionen med sexcylindrig Continental.
    Det finns ju en gammal Flygfyren-tråd kring detta så jag avstår från vidare orerande kring detta. Jag vet inte hur man länkar men här är adressen:

    http://www.flygfyren.nu/community/index.php?threads/cessna-släpper-sma-dieselkärra.2117/
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

  10. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Detta ser väldigt intressant och lovande ut. Den borde ju inte vara så väldigt långt borta tidsmässigt. Lite svårt att bedöma vad man menar med "Non-certified engines will begin shipment this Fall, with Certification not far behind." . Optimistiskt sett borde den ju kunna finnas till salu nästa sommar. Sen är förstås som alltid frågan vad priset blir. Man borde nog hålla sig väl under 5 milj för att den ska vara överkomlig för andra än olje-araberna.
    En vanlig SR20GTS kostar enligt Cirrus prislista $461.900. Då tillkommer väl en del instrument som man bör ha. Sannolikt blir den inte billigare med Delta Hawken, men även med moms och frakt etc så borde den kunna klara 5 milj-gränsen i SEK.
    I vilket fall som helst är Delta Hawk en riktig flygmotor och väldigt mycket intressantare än Thielert/Centurion/Austro etc.Om jag inte tar fel är den väl en två-taktare. Vet inte riktigt vad det innebär i dessa sammanhang, men den verkar ha väldigt bra prestanda.
     
    • Gillar Gillar x 1
  11. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Verkar ha dykt upp en ny motor som jag inte kände till. Många likheter med Deltahawk så man kan undra om det inte är samma motor?

    http://eps.aero/
     
  12. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

  13. Olle#one

    Olle#one Medlem

    Deltahawk är en 4-cylindrig tvåtakts V-diesel.
    EPS är en 8-cylindrig V-diesel, med så många cylindrar är det förmodligen en 4-taktare.

    Jag tycker inte det finns så många likheter att undringen är befogad.
    Mvh / Olle
     
  14. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Intressant, Jonas. Tack för uppdateringen och kul att du omvärldsbevakar åt oss (y)
     
    • Gillar Gillar x 1
  15. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    • Gillar Gillar x 1
  16. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tack för uppdateringen, Jonas. Kul att det rör på sig.
     
    • Gillar Gillar x 1
  17. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hehe kul att få ros och inte ris som tidigare i tråden ;)

    I alla fall spännande att följa utvecklingen även om det går lååångsamt ;(
     
Laddar...

Dela sidan