Erfarenhet kring Enroute Instrument Rating?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Fredrik, 2 Juli 2015.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej,

    Tänkte hör om det här någon som har genomgått utbildning för Enroute Instrument Rating och har erfarenheter att dela med sig av kring det?
     
  2. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    En kompis i klubben tog EIR precis nu. Läste teori hos Linköpings flygklubb och åkte dit på deras helgpass. Tror dock att han inte var med alla dagar under teorihelgerna och läste hemma i stället.

    Mastig teori är hans intryck. Det är ju samma teori som för riktig IR. Praktiken gjorde han i Västerås eftersom det saknas skolor i Stockholm med behörighet att skola till EIR.
     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tack för den informationen, @BosseB. Flygteoriskolan har jag för mig också har en EIR-utbildning. Personligen tycker jag att det skulle vara en rolig utmaning att ta sig an IR. Jag har flugit sen 2006 och känner jag att jag behöver något nytt att sätta tänderna i för att fortsätta att utvecklas.
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    ...och ändå är teorin mindre omfattande nu än för ett par år sedan.
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Vad kostar det att underhålla denna behörighet? Är det samma regler som vid förnyelse av SEP att man göra en kontroll i form av en lärartimme vart annat år?
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Inte riktigt. Grundregeln är PC en gång om året, men man kan ersätta varannan PC med lärartimme om man flyger minst 6 tim IFR det året. Läraren måste vara behörig att utbilda för EIR eller IR, förstås.

    Part-FCL.825 (g) (1)-(3)
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tack för den hänvisningen.
     
  8. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    @Jonas, hur fungerar det här för dig när du ska förnya din IR-behörighet? Kör du PC varje gång eller varannan PC i form av en lärartimme (givet att du uppfyller tidskravet)?
     
  9. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jonas har väl full IR? I så fall är det PC varje år. Väl?
     
  10. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Det stämmer.

    Trodde att regelverken kanske var snarlika avseende förnyelsen av behörigheten.
     
  11. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Full IR kräver PC varje år. Däremot kan varannan PC göras i en (tillräckligt bra) simulator.
     
  12. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Såg att jag blev hänvisad till nu :)

    Full IR (som jag har) kräver PC varje år. EIR är lite annorlunda vad jag förstått precis som nämnts ovan. Min PC-kontrollant brukar även köra lärartimme varannan PC eftersom datumen sammanfaller. I praktiken ingen skillnad på momenten som vi går igenom vilket oftast är IFR-orienterat. Bara lite mer pappersexcercis dock...

    PS. Tycker FAA systemet är bättre. Man håller sig själv behörig genom att senaste 6 månaderna köra 6 approacher, holding och navigering med hjälp av instrument. Gör man inte det så kan man blir behörig igen genom att öva i VMC innan ett år gått (med en pilotvän i högersits som säkerhetspilot och liggunderlag/googles). Annars är det PC som gäller om 12 månader passerat. Det systemet gör att man verkligen håller sig aktiv och inte bara kör grejerna med kontrollant varje år. Dessutom slipper man betala för PC :)

    Jonas
     
    Senast redigerad: 24 Juli 2015
Laddar...

Dela sidan